Välkommen till AoH forum om hundar

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik och Micke

Lek utan leksak

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Lek utan leksak

Inläggav Kricka 22 aug 2007 08:14

Ibland poppar det upp de allra knepigaste frågorna i mitt huvud. Läste i en bok om att man borde leka mer med sin hund utan leksak.
Jag och min hund leker alltid MED leksak och jag funderade på hur vi skulle bära oss åt utan leksak. Det blir ju mest kamplekar mellan oss eller kasta boll.

Av nyfikenhet undrar jag nu hur ni som leker UTAN leksak leker? Det måste ju vara guld värt vid träning att kunna bara vara hund och matte.

Är detta en jätte konstig fråga tro???Förlägen

Kricka
Nybörjare
Nybörjare

Lek utan leksak

Inläggav zitrus 22 aug 2007 08:43

Jag har allt som oftast blåmärken på mina armar för att jag leker utan leksak LOL 
Brukar försöka hålla lekarna till att inte vara nära och brottas men det är så svårt att låta bli! Brukar börja med att vi studsar omkring och gör lekinviter mot varandra men sen blir vi så busiga att det blir brottning då både jag och hunden gillar att vara nära! Ajaj hon har hårda tänder!

Lägger till:

När jag försöker hålla mig hel och vid liv och undvika kamplekar med mina armar/kläder så brukar vi leka jagalekar också med full fart och snäva vändningar! Slutar dock oftast med blåmärken där också. Försöker lära henne att man inte kan bita så hårt men när hon är riktigt taggad så blir det hårhänt lek.

Med lilla tibbevalpen är det mkt enklare Blinka Än så länge iaf! Mkt jaga och putta stjärt och studsande - inte alls lika mkt bit, mest tror jag för att hon inte hinner bita i mig förutom då jag låter henne "komma ikapp". Jag får ju "bita" i henne så då måste ju hon få chansen ibland också!
zitrus2007-08-22 10:42:49
Användarvisningsbild
zitrus
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Schäfer och tibbe

Lek utan leksak

Inläggav sayah 22 aug 2007 09:01

Två saker min hund gillar är 1) hoppa upp på matte 2) tugga mattes arm. 
Användarvisningsbild
sayah
Lägre Klass
Lägre Klass

Lek utan leksak

Inläggav Laine 22 aug 2007 09:05

Hoppa groda och göra lekinviter, tugga ärmar/armar, klappa rumpa och låta hunden jaga mig, kramas etc. Hur kul som helst! 
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

Lek utan leksak

Inläggav tofsan 22 aug 2007 09:11

Leker också utan leksak tidvis, kamplekar,om jag drar upp henne. Min hund har lyckats lära sig att har jag bara armar så har hon helt uppspärrad mun; kan dock bli ngn skråma/blåmärke i alla fall till slut.
Användarvisningsbild
tofsan
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): schäfer

Lek utan leksak

Inläggav Glockiz 22 aug 2007 09:28

Sällan jag leker med leksak tillsammans med min hund - här kanske det skulle vara tvärtom ;)
Tror faktiskt det är rätt många som har leksaker istället för att ta sig själv när det ska lekas med hunden.

Hur vi gör när vi leker? Oj - svårt att beskriva men jag gör lekinviter, antingen tvärspringer jag bort från hunden så han får jaga ifatt oxå tvärvänder/nitar jag när han är framme. Han blir galen rent ut sagt! Brukar även gå i nåt liknande "boxarställning" fast böjer mer på knäna och hoppar som en groda mot hunden och när han är på G tvärvänder jag. Då brukar det komma en piraya rusandes mellan benen =) Oxå brukar jag vara nere på alla fyra och buffla på hunden, vända rumpan till, klappa hundens rumpa, brotta ner hunden i sängen, har katt och råtta lek i soffan ;)

Brukar försöka få tag på hans kalufft - då blir han oxå heltänd. Han är lätt att tända när jag själv leker med honom. Ute försöker vi jaga varandra, han blir galen när jag ska försöka få tag o klappa rumpan när han springer förbi, springer ikapp till träden - jag ser ut ett ställe dit jag ska försöka hinna före vovven. Inte ofta jag vinner kan jag ju säga  :D

Som sagt var svårt att beskriva hur man gör..

Vad är det för bra med detta då? Jo jag och hunden har KUL tillsammans utan en massa redskap/leksaker som pockar på hundens uppmärksamhet. Jag inbillar mig att vi kommer närmare varandra, känner mer samhörighet, spänningar släpper när vi kan vara lite fysika mot varandra, jag lyckas göra hunden GLAD, osv osv. Folk tycker så synd om en när man har en massa blåmärken på armarna ;D Man får väl tänka på vad man har för hund så man kan anpassa leken så att bägge har kul.

Användarvisningsbild
Glockiz
Moderator
Moderator

Hundras(er): StorPudel (vit)

Lek utan leksak

Inläggav talvi 22 aug 2007 09:42

Vi (alltså hunden och jag tillsammans) har utvecklat en lek som går ut på att jag, sittandes eller på alla fyra, försöker få stadigt begrepp av ett framben och därefter fälla ner honom. Han har blivit mycket skicklig på att hålla koll på mina händer som närmar sig från två håll och drar bort benet i tid. Han får ta tag i mina händer med tänderna men måste göra det försiktigt. Det gick lätt att lära honom genom att jag sa aj och slutade leken - och det ville han absolut inte! Jag brukar lyckas få ner honom till slut och då kan man passa på att ta det lite lugnt en stund, krafsa hans mage, mysa och krama när han ligger på rygg. Hunden älskar den här leken och vi leker så nästan varje dag. Det är skönast på ett mjukt underlag som sängen.

På vinter med mycket mjuk snö kör vi en annan variant från stående ställning. Hunden hoppar på mig och jag gör en höftkast i judo-stil. Han landar i den mjuka snön - upp igen och samma på nytt. Och på nytt.

På stora snöhögar kan man också tävla vem som får stå högst uppe. Vi puttar varandra neråt, alla medel utom att bita är tillåtet. Hur kul om helslt om man har barnasinnet kvar.
talvi2007-08-22 10:44:51
Användarvisningsbild
talvi
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Boxer

Lek utan leksak

Inläggav TinaC 22 aug 2007 10:09

Va kul att så många leker med sina hundar. Fick en massa bra tips. Vi brukar mest brottas och att jag försöker ta framtassarna eller brotta ner hunden. Böja ner huvudet genom att ta tag i nosen är också skoj. Eller så springer jag och försöker finta hunden. Det älskar dom. Har tidigt lärt in bithämningar så det är ingen större risk för bitsår och blåmärken. Rivsår från klorna kan det däremot blir om man inte passar sig. Tycker också det ökar samspelet och man lärs sig läsa varandra. Hunden lär sig att bli hanterad lite buffligt.
TinaC
Högre Klass
Högre Klass

Lek utan leksak

Inläggav talvi 22 aug 2007 10:11

Glömde att säga en sak:

Om du leker brottningsleken på ett hårt underlag, ta först av glasögonen i fall du bär sådana. Jag råkade mitt i leken landa på näsan på golvet och "bryggan" som finns i mina glasögon borrade sig så pass mycket in i huden att jag hade mer eller mindre blåtira i båda ögonen i ett par veckor. Tur att det finns smink.

Jag får jätte lätt blåmärken och armarna och speciellt handleder brukar se mindre vackra ut. Om någon undrar vad jag egentligen håller på med så bjuder jag på det LOL
Användarvisningsbild
talvi
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Boxer

Lek utan leksak

Inläggav InNy 22 aug 2007 10:13

Vilken rolig tråd....här är alla medel tillåtnaLOL Kroppsleker oxå gärna. Går ner på alla fyra, gör inviter, buffa o knuffas, leker tafatt etc.....
Användarvisningsbild
InNy
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Briard

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor