Välkommen till AoH forum om hundar

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik och Micke

Upprop till alla hovawartägare i Sverige

Här kan du diskutera allt om hundrasen Hovawart.

Upprop till alla hovawartägare i Sverige

Inläggav Patrik Berggren 21 feb 2008 01:13

Det var ju ett riktigt intressant årsmöte i helgen, ett årsmöte som gör att man blir gråtfärdig till hur god föreningssed åsidosätts.

Framför härmed detta och uppmanar alla hovawartägare att skicka sitt namn och sitt medlemsnummer till Tinka på Lintrollets kennel så vi kan få till ett nytt årsmöte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

UPPROP TILL ALLA HOVAWART-ÄGARE I SVERIGE!

Ska vi aldrig få arbetsro i vår förening ?

Nu har det hänt igen. För vilken gång i ordningen skall jag låta vara osagt.

Jag vet bara att 1974 (då jag var 16 år gammal) liftade jag ner till Jönköping för att min uppfödare uppmanade mig till det. Då skulle vi rösta bort en olämplig Ordförande och ÄNTLIGEN få ordning på rasklubben för Hovawart !

Blev det bättre ?

Nej, så här har det fortsatt år ut o år in. Även jag blev bortröstad som ordförande en gång med buller och bång. Allt iscensatt av en missnöjd uppfödare.

På SHK:s Årsmöte nu den 17/2 2008 så utfördes en Kupp, för att byta ut styrelsen.

Många var ditresta. Många blev medlemmar där på plats, för att kunna rösta.

VARFÖR hörde dessa människor inte av sig till valberedningen och erbjöd sina tjänster ?

VARFÖR har dom inte försökt att hjälpa till med arbetet i vår rasklubb under året ?

Nej, till årsmötet kommer man mangrant och ser till att allt påbörjat arbete stannar av.

Alla kommitéer måste bytas ut.

Hjulet måste uppfinnas på nytt.

Planerna för år 2008 låg klara. RM -08 med VM i lydnad för Hovawart skulle arrangeras. Nu skulle äntligen uppfödarmötena komma igång. Så vi får lite struktur på Hovawart-aveln i vårt land.

Östra LO:t har legat nere de senaste åren. Trevande försök har inletts för att starta upp ett LO även i detta område.

Allt detta + en massa arbete i olika kommitéer var på gång.

Hur blir det nu ?

Jag vet att tävlingskommitén ( 3 pers.) redan har avgått !

De som skulle fixa vårt RM -08.

Hur många orkar engagera sig när det aldrig blir någon kontinuitet i vår förening ?

Vi måste äntligen samarbeta och få arbetsro.

Detta är ett upprop till alla !

Gamla, nya och blivande medlemmar.

Att vi samlar våra krafter. Först behöver vi ett NYTT Årsmöte, utan kupper. Där vi alla får framföra vår åsikt och välja en styrelse som vi kan ena oss om.

Är vi 10 % av medlemmarna som vill detta, så genomför vi det !

Detta var mina privata reflektioner efter årsmötet 2008.

Ingrid "Tinka" Carlsson / Lintrollets kennel.

Vilka vill att vi ska genomföra ett nytt ÅRSMÖTE i år ?

Skicka ert namn och medlemsnummer till:

tinkas [snabel-aet] telia.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Patrik Berggren
Administratör
Administratör

Hundras(er): 2 x Hovawart

Re: Upprop till alla hovawartägare i Sverige

Inläggav Revir6149 21 feb 2008 10:27

Bara en idiot bromsar i en uppförsbacke! = Ett nytt årsmöte skulle bara få konsekvensen att klubbarbetet skjuts ännu längre på framtiden.

Om jag inte räknat helt fel så var det väl ändå bara två stycken som voterades in och som inte fanns på valberedningens lista!? Resten omvaldes eller röstades in enligt valberedningens förslag. Det var ju t.o.m. så att det fanns 0 intresse för vissa poster. Det hade ju varit ett utmärkt tillfälle för de som kände sig "bortröstade" att erbjuda sina tjänster.

Personligen tycker jag det blev en utmärkt mix; kvinnor och män, nya och gamla medlemmar, uppfödare och vanliga "konsumenter".

Vad är det som säger att alla kommitteer måste bytas ut? Om kommittemedlemmar hoppar av så måste det väl ändå vara upp till den enskilda kommittemedlemmen. Tycker man att man har ett stimmulerande/viktigt/roligt uppdrag i klubben så jobbar man väl vidare med det oberoende av vem som sitter i styrelsen. Känner man att man inte har mer att ge så är det väl lämpligt att hoppa av.

Låt kommitteerna och styrelsen bara få arbetsro så kan det nog bli bra.
Jag önskar styrelsens och kommitteernas gamla och nya medlemmar lycka till!
Draco Dormiens Nunquam Titilandus
Användarvisningsbild
Revir6149
Appellklass
Appellklass

Inläggav Dunder 21 feb 2008 11:07

Revir6149 skrev:Bara en idiot bromsar i en uppförsbacke! = Ett nytt årsmöte skulle bara få konsekvensen att klubbarbetet skjuts ännu längre på framtiden.
Men hallå!! Det kan ju knappast bli värre! Vore ni ett dugg intreserade utav en fungeranmde förening så hade ni inte kuppat. Det här handlar om enskilda uppfödares missnöje över att inte få sin vilja fram. Aldrig tidigare har väl föreningen varit så objektiv och behandlat ALLA på lika vilkor oavsett om man gapar högt eller lågt.
Klubbarbetet fungerade utmärkt, det är ju nu man får börja om från början. När skall ni förstå att det krävs ett större stöd för styrelsens nya medlemmar för att få en fungerande förening??

Personligen tycker jag det blev en utmärkt mix; kvinnor och män, nya och gamla medlemmar, uppfödare och vanliga "konsumenter". [color=#0040BF]Jasså, det tycker du??? Ordförande, sekreterare och kassör ligger i samma säng!!! Men så är du ju valpköpare också till vår nya kassör [/color] [smiley11.gif]

Vad är det som säger att alla kommitteer måste bytas ut? Om kommittemedlemmar hoppar av så måste det väl ändå vara upp till den enskilda kommittemedlemmen. Tycker man att man har ett stimmulerande/viktigt/roligt uppdrag i klubben så jobbar man väl vidare med det oberoende av vem som sitter i styrelsen. Känner man att man inte har mer att ge så är det väl lämpligt att hoppa av.
NAIV???
Låt kommitteerna och styrelsen bara få arbetsro så kan det nog bli bra.Jag önskar styrelsens och kommitteernas gamla och nya medlemmar lycka till!
*Gapskratt*
Dunder
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Patrik Berggren 21 feb 2008 11:20

Bara presentationen av nya ordf. och vad som var "viktigt att ändra på", som jag uppfattade det, var "den krångliga valphänvisningen". MEN! hallå! Det har väl inte varit enklare än så här någonsin. Kan det bero på att det var en uppfödare som fick "en tjuvparning" och INTE fick dispens för valphänvisning, och därför nya ordföranden ska "jobba fram enklare valphänvisningsregler" som passar bättre med de som röstade fram henne. Vilket var uppfödarfalangen via Bärsärks, Mytologins, Swedhof's, Elixier ... har jag missat någon ...

/Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Berggren
Administratör
Administratör

Inläggav Kaysa 21 feb 2008 12:43

Nu har inte jag hoffe men eftersom det diskuteras på ett allmänt forum vill jag ändå säga några ord. Detta med valpförmedlingen är ju ingen nyhet. Föreningen har ju vid 3 tillfällen blivit uppmanade från SKK att se över kraven för förmedlingen. Första gången i mars -07. Detta verkar man ha mörkat för medlemmarna.

Det där med att "kuppa"! Om jag inte minns helt fel så kuppades väl den avgående orf. också in en gång. Hoffeklubben tycks vara en riktig lekstuga! Om alla ställde upp och engagerade sig för rasen istället för att kasta skit på varandra så kanske man slipper allt detta tjafs. Skärp er!
Användarvisningsbild
Kaysa
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Schäfer

Inläggav Patrik Berggren 21 feb 2008 12:53

Kaysa skrev:Nu har inte jag hoffe men eftersom det diskuteras på ett allmänt forum vill jag ändå säga några ord. Detta med valpförmedlingen är ju ingen nyhet. Föreningen har ju vid 3 tillfällen blivit uppmanade från SKK att se över kraven för förmedlingen. Första gången i mars -07. Detta verkar man ha mörkat för medlemmarna.

Det där var ju intressant. Vart har du fått den uppgiften och kan du styrka den uppgiften?

Kaysa skrev:Det där med att "kuppa"! Om jag inte minns helt fel så kuppades väl den avgående orf. också in en gång. Hoffeklubben tycks vara en riktig lekstuga! Om alla ställde upp och engagerade sig för rasen istället för att kasta skit på varandra så kanske man slipper allt detta tjafs. Skärp er!

Jo, och det var väl för att det då, vad jag hört sägas, var att en det fanns någon/några som jobbade för sin egen sak, såg endast till sina egna intressen. Om det är sant eller inte ska jag låta vara osagt.

Detta "kuppande" har ju skett ideligen, det är ett lätt förfarande då det ofta inte kommer så många till rasklubbens årsmöte. Denna gång, vid första röstlängdsräkningen, så räknades det ihop 43 st röster, sedan vart det 45 och slutligen när en del löst medlemskap i egenskap att få rösträtt (varför inte löst medlemskapet tidigare?) så vart det 48 st. dvs, är man verksam uppfödare i området där årsmötet förläggs så blir det lätt att få sin igenom sin egen vilja, att kunna "sätta sin egen prägel" på styret i rasklubben. Som tur är, i oturen, så finns det ändå 4 st kvar från förra styrelsen och man kan ju hoppas att de har kurage nog att stå emot de nyinvalda och driva klubben efter redan uppsatta mål. Mål som man började se resultat av, det har inte varit lika tjafsigt runt styrelsen de senaste 1 - 2 åren.

/Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Berggren
Administratör
Administratör

Inläggav Kaysa 21 feb 2008 13:10

Mr W. Jag som trodde du var insatt i vad som händer inom rasen! Här kan du ta del av de uppgifterna som alla kan ta del av. Även en schäferägare [smiley1.gif]

SKK / UKK nr 6-2007 § 116

Inkommen skrivelse i vilken det framförs kritik mot Svenska Hovawartklubbens rekommendationer beträffande valpförmedling. Bl.a. måste man 2-6 månader före tilltänkt parning lämna in en ansökan till klubbens avelskommitté.

UKK har, efter genomgång av samtliga ras- och specialklubbars rekommendationer, konstaterat dessa skiljer sig markant mellan klubbarna.

UKK har även lämnat en rekommendation till samtliga klubbar om vilka krav som kan anses rimliga.

Respektive klubb fattar självständigt beslut om sina regler/rekommendationer.

I det aktuella fallet anser dock UKK att kraven är orimliga.
Användarvisningsbild
Kaysa
Appellklass
Appellklass

Inläggav Patrik Berggren 21 feb 2008 15:03

Ok .. intressant. Är inte ofta inne och läser alla protokoll från SKK då jag inte är "medlem där". Denna information borde istället rasklubben ha kunna informera om. Kanske har de det i något protokoll som man missat.

Nu ska jag kila vidare och läsa på SKK ...

/Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Berggren
Administratör
Administratör

Inläggav Patrik Berggren 21 feb 2008 16:44

Kaysa skrev:Mr W. Jag som trodde du var insatt i vad som händer inom rasen! Här kan du ta del av de uppgifterna som alla kan ta del av. Även en schäferägare [smiley1.gif]

SKK / UKK nr 6-2007 § 116

Inkommen skrivelse i vilken det framförs kritik mot Svenska Hovawartklubbens rekommendationer beträffande valpförmedling. Bl.a. måste man 2-6 månader före tilltänkt parning lämna in en ansökan till klubbens avelskommitté.

UKK har, efter genomgång av samtliga ras- och specialklubbars rekommendationer, konstaterat dessa skiljer sig markant mellan klubbarna.

UKK har även lämnat en rekommendation till samtliga klubbar om vilka krav som kan anses rimliga.

Respektive klubb fattar självständigt beslut om sina regler/rekommendationer.

I det aktuella fallet anser dock UKK att kraven är orimliga.

Det du nu säger är att f.d styrelsen har mörkat ett utslag från SKK / UKK? Är detta något som gått ut till Svenska Hovawartklubbens styrelse? Kan inte hitta att den posten står med som "ingående" i något av styrelseprotokollen.

Det skulle även vara intressant att veta vem/vilka som gnällt om att man "måste ansöka" i god tid för att få en valphänvisning. Att det är så beror nog, jag misstänker, att det beror på att avelskommitten ska ha en rimlig chans att kolla upp den planerade kullen.

Men, nu kommer vi ifrån ämnet.

Hoffemedlemmar! Våga slå näven i bordet, markera att nu får det vara nog

/Patrik
Användarvisningsbild
Patrik Berggren
Administratör
Administratör

Inläggav Kaysa 21 feb 2008 17:28

citat:Det du nu säger är att f.d styrelsen har mörkat ett utslag från SKK / UKK?.
Ja, just det.

citat:att avelskommitten ska ha en rimlig chans att kolla upp den planerade kullen.
Det finns 16 st. rasklubbar. 15 st. klarar av det. Kanske dags att byta avelskommiè också då!
Användarvisningsbild
Kaysa
Appellklass
Appellklass

Nästa

Återgå till Hovawart