Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
rappotträning
27 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
rappotträning
Hejsan,
är ny här på aktivhund, heter Maria och har precis fått hem den mest bedårande schäfervalp vid namn Morgana (morran)
Nu sitter jag och smider planer för framtiden. Och jag har stora planer. Kommer att satsa stenhårt på en framgångsrik tävlingskarriär.
Och när jag säger stenhårt så menar jag inte att lalla runt lite på tävlingar här och där,
NEJ målet är SM.
Problemet har varit att välja gren, men nu har jag efter noga övervägande bestämt mig för att börja med att satsa på rapporten.
Har hört att det är den lättaste grenenen och att typ alla som tävlar aktivt kommer till SM.
Nu undrar jag om någon vänlig själ här inne på forumet kan tipsa om något bra hårt satsande träningsgäng i Stockholm med omnejd.
Kravet jag har är att det verkligen är ett gäng som satsar högt, och inte bara tränar för skojs skull.
Är beredd att åka ågra mil för rätt grupp.
Ha en trevlig helg.
är ny här på aktivhund, heter Maria och har precis fått hem den mest bedårande schäfervalp vid namn Morgana (morran)
Nu sitter jag och smider planer för framtiden. Och jag har stora planer. Kommer att satsa stenhårt på en framgångsrik tävlingskarriär.
Och när jag säger stenhårt så menar jag inte att lalla runt lite på tävlingar här och där,
NEJ målet är SM.
Problemet har varit att välja gren, men nu har jag efter noga övervägande bestämt mig för att börja med att satsa på rapporten.
Har hört att det är den lättaste grenenen och att typ alla som tävlar aktivt kommer till SM.
Nu undrar jag om någon vänlig själ här inne på forumet kan tipsa om något bra hårt satsande träningsgäng i Stockholm med omnejd.
Kravet jag har är att det verkligen är ett gäng som satsar högt, och inte bara tränar för skojs skull.
Är beredd att åka ågra mil för rätt grupp.
Ha en trevlig helg.
- morran31
- Nybörjare

Re: rappotträning
enklaste grenen? njae.. det är oftast lägst kvalpoäng, men det är nog utan tvekan den absolut svåraste specialen... som ställer höga krav på hunden. (tänkte bara inflika det) men lycka till och hoppas att det går vägen!
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
men dom låga kvalpoängen beror ju på att rapporthundarna alltid har så dålig lydnad.
jag planerar även att lägga mycket krut på att få en hund som klarar både specialen och lydnaden.
jag planerar även att lägga mycket krut på att få en hund som klarar både specialen och lydnaden.
- morran31
- Nybörjare

ja, fast specialen är nog den absolut svåraste, och den som ställer mest krav på hunden
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
det viktigaste är ju att man kommer igång och sen hittar andra dedikerade att träna med så att det blir någorlunda regelbundet.
du & din medförare får väl slå er ihop med mig och vixen då, om det blir ngt av det, så kan vi träffas en gång i veckan nånstans i skogarna i stockholmstrakten ? Går säkert att hitta ett par till ekipage som vill vara med.....
din hund är ju liten ännu men det ska böjas i tid det som krokigt ska bli![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
du & din medförare får väl slå er ihop med mig och vixen då, om det blir ngt av det, så kan vi träffas en gång i veckan nånstans i skogarna i stockholmstrakten ? Går säkert att hitta ett par till ekipage som vill vara med.....
din hund är ju liten ännu men det ska böjas i tid det som krokigt ska bli
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
- Varja
- AHfCh

- Hundras(er): rasrena byrackor x 5
tack för ditt erbjudande varja.
Men jag tycker inte er satsning verkar så seriös.
Ni verkar ta det mest på skoj, och jag vill verkligen satsa för att nå toppen...
Finns det verkligen inga ekipage i STHLM som tränar seriöst??
Men jag tycker inte er satsning verkar så seriös.
Ni verkar ta det mest på skoj, och jag vill verkligen satsa för att nå toppen...
Finns det verkligen inga ekipage i STHLM som tränar seriöst??
- morran31
- Nybörjare

Jag är seriös, skulle absolut kunna tänka mig träna & tävla rapport på hög nivå med ngn av våra hundar. Problemet i mitt fall är inte tidsbrist eller hundarnas förmåga, endast att jag saknar en medförare med samma engagemang & träningsförutsättningar, därmed har jag inte haft rätta motivationen. Men det kan ju ändras, ngn som känner sig hågad förutom ev. Vixen?
Har bara tävlat rapport i appellkl en gång med en annan hund & då med en kompis som medförare, vi tränade det intensivt som ett kul experiment under ett par månader en vår. Ingen av oss hade tidigare erf och vi var helt själva, hade ingen kurs eller träningsgrupp som stöd men fick iaf ihop 298.5 p på tävlingen (10:or av bägge domarna på specialen) men då den hunden tyvärr är gravt skottberörd la vi ner efter det. Inte värt besväret.
Men under tiden var det bland det roligaste vi gjort i hundsammanhang, skulle GÄRNA återuppta den grenen! Tyvärr vet jag bara ett fåtal sthlmsområdet som tränar & tävlar rapport på högre nivå, och de håller sig för sig själva.
Har bara tävlat rapport i appellkl en gång med en annan hund & då med en kompis som medförare, vi tränade det intensivt som ett kul experiment under ett par månader en vår. Ingen av oss hade tidigare erf och vi var helt själva, hade ingen kurs eller träningsgrupp som stöd men fick iaf ihop 298.5 p på tävlingen (10:or av bägge domarna på specialen) men då den hunden tyvärr är gravt skottberörd la vi ner efter det. Inte värt besväret.
Men under tiden var det bland det roligaste vi gjort i hundsammanhang, skulle GÄRNA återuppta den grenen! Tyvärr vet jag bara ett fåtal sthlmsområdet som tränar & tävlar rapport på högre nivå, och de håller sig för sig själva.
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
- Varja
- AHfCh

- Hundras(er): rasrena byrackor x 5
Förlåt varja, va inte meningen att tro att du inte va seriös, men det lät så på tråden jag läste som att ni bara skojade runt.
Men undrar om andra i STHLM, finns det verkligen inga träningsgrupper
Rapport går ju inte att träna själva.
Men undrar om andra i STHLM, finns det verkligen inga träningsgrupper
Rapport går ju inte att träna själva.
- morran31
- Nybörjare

morran31 skrev:Hejsan,
NEJ målet är SM.
Njaa nu har du nog fått det lite om bakfoten.
Varför tror du det finns så lite rapportekipage om man jämför med spårekipage?..inte är det för att rapporten är lättare.
En rapport tävling tar väl i runda slängar 4-7 timmar beroende på antal startande. Under alla dom timmarna är hundarna med på station eller ute på en sträcka, för att sen gå in och köra lydnaden..låter det enkelt?
Visst många av våra elitekipage kvalar in till SM men det beror nog mer på att det är så få ekipage än att det är så "lätt"
Min personliga åsikt är då att spåret är lättast då man kan träna själv, söket och rapporten kommer näst, söket har väldigt många moment som ska klaffa och rapporten kräver oerhört mycket av hunden då den ska kunna springa 1-2km utan stöd av sin förare och i okänd terräng + att man är så beroende av att ha ett bra träningsgäng(fast det finns ju folk som tagit sig till SM utan träningsgäng också).
Kolla om det finns nåt aktivt rapportgäng på din klubb å kontakta dom. Fast det är ju ändå i runda slängar 10månader innan du kan börja köra på allvar.
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
Jag tror att du behöver jobba lite med din attityd och bli lite mer ödmjuk innan någon riktigt seriös träningsgrupp med SM-ambitioner eventuellt vill ha med dig. När folk vars hundar knappt kan budföring snackar om att rapport är så plättlätt så blir man inte direkt sugen på att hjälpa dem, om jag säger så
För övrigt kan man visst grunda massor i rapporten själv (med en hjälpförare givetvis). Med våra hundar har vi alltid grundtränat dem ordentligt innan vi har börjat träna med grupp.
För övrigt kan man visst grunda massor i rapporten själv (med en hjälpförare givetvis). Med våra hundar har vi alltid grundtränat dem ordentligt innan vi har börjat träna med grupp.
If you think education is expensive, try ignorance.
-

Sanna M - AHfCh

- Hundras(er): malinois & schäfer
27 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3