Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
rappotträning
27 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: rappotträning
Ja du morran, först blev jag imponerad av dina ambitioner men sen tycker jag du brister lite i ödmjukhet.
Att påstå att rapport är en lätt gren och lättaste vägen till SM, jo tjena!
Men jag tycker att du gör det och satsar på detta så kan du väl höra av dig om 1 år och tala om hur lätt detta är?
Jag tycker jag ser ett troll i skogsbrynet
Varja-jag hoppas verkligen vi ska kunna ses på rapportbanorna framöver!
Mycket tråkigt om det är så som du skriver om rapportgäng i sthlm? I vår lilla grupp blir vi överlyckliga om någon seriös vill haka på i gruppen. Ny som gammal spelar ingen roll bara engagemanget finns![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Att påstå att rapport är en lätt gren och lättaste vägen till SM, jo tjena!
Men jag tycker att du gör det och satsar på detta så kan du väl höra av dig om 1 år och tala om hur lätt detta är?
Jag tycker jag ser ett troll i skogsbrynet
Varja-jag hoppas verkligen vi ska kunna ses på rapportbanorna framöver!
Mycket tråkigt om det är så som du skriver om rapportgäng i sthlm? I vår lilla grupp blir vi överlyckliga om någon seriös vill haka på i gruppen. Ny som gammal spelar ingen roll bara engagemanget finns
![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
-

V4E - Moderator

- Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD
jag hade gärna kört rapport jag med, men det är som ngn förklarade tidigare i tråden, det kräver sitt av hunden! och föraren....
de flesta jag känner har ändå börjat träna ihop med hjälpföraren och sen tränat solo ganska länge innan de lagt in nya hundar/ekipage som störning.
de flesta jag känner har ändå börjat träna ihop med hjälpföraren och sen tränat solo ganska länge innan de lagt in nya hundar/ekipage som störning.
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
Träna och tävla rapport är roligt men hitta ett gäng som kan och vill ha in nya med din attityd kan vara svårt.
Finns ett gäng i Stockholm som tränar på olika ställen runt stan som är seriösa och inte tycker att allt är plättlätt.
Alla hundar strular någon gång på sträckorna och att då få till det med rätt råd/problemlösning och inte förstöra allt. Då gäller det att ha bra träningskamrater som vet vad dom håller på med. Inom rapporten hjälper man varandra och vill att det ska gå bra på stäckorna för alla hundar även på tävling.
Först och främst måste man ha en hjälpförare som kan ställa upp både på träning och tävling, sedan en hund som vill och törs springa ensam i skogen mellan sina förare och tåla skott på sträckorna. Lättaste grenen stämmer inte alls, spår är mycket lättare som man kan träna själv i vilken skog som helst. Rapport måste du ha godkännande av markägaren och jakträttsinnehavaren för hundarna går ju långa sträckor i skogen själva och kan störa viltet mer än en hund i spårlina med föraren strax bakom.
Jag slutade med rapporten för att min man inte har samma ambitioner och tid som jag
hade önskat. Tar nästan en hel dag i skogen när man tränar i grupp innan alla är klara.
Lättare med de andra grenarna då man inte behöver släpa med sin gubbe ut i skogen........även om det också tar tid i söket tex.
Tävla SM har många som sin dröm men det tar sin tid (träning och åter träning och klara uppflyttningarna på tävlingar) att komma dit, och utan erfarnhet och duktiga lärare/träningskompisar så är det nog ganska svårt.![gråta [smiley19.gif]](./images/smilies/smiley19.gif)
Men man ska ha mål på vad man hoppas på i framtiden för sig och sin hund, så lycka till och var lite mer ödmjuk så går det nog bra![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Finns ett gäng i Stockholm som tränar på olika ställen runt stan som är seriösa och inte tycker att allt är plättlätt.
Alla hundar strular någon gång på sträckorna och att då få till det med rätt råd/problemlösning och inte förstöra allt. Då gäller det att ha bra träningskamrater som vet vad dom håller på med. Inom rapporten hjälper man varandra och vill att det ska gå bra på stäckorna för alla hundar även på tävling.
Först och främst måste man ha en hjälpförare som kan ställa upp både på träning och tävling, sedan en hund som vill och törs springa ensam i skogen mellan sina förare och tåla skott på sträckorna. Lättaste grenen stämmer inte alls, spår är mycket lättare som man kan träna själv i vilken skog som helst. Rapport måste du ha godkännande av markägaren och jakträttsinnehavaren för hundarna går ju långa sträckor i skogen själva och kan störa viltet mer än en hund i spårlina med föraren strax bakom.
Jag slutade med rapporten för att min man inte har samma ambitioner och tid som jag
hade önskat. Tar nästan en hel dag i skogen när man tränar i grupp innan alla är klara.
Lättare med de andra grenarna då man inte behöver släpa med sin gubbe ut i skogen........även om det också tar tid i söket tex.
Tävla SM har många som sin dröm men det tar sin tid (träning och åter träning och klara uppflyttningarna på tävlingar) att komma dit, och utan erfarnhet och duktiga lärare/träningskompisar så är det nog ganska svårt.
![gråta [smiley19.gif]](./images/smilies/smiley19.gif)
Men man ska ha mål på vad man hoppas på i framtiden för sig och sin hund, så lycka till och var lite mer ödmjuk så går det nog bra
![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Vill du ha fart skaffa en riesen svart så klart !!!!
- Erkki
- Appellklass

- Hundras(er): Riesenschnauzer, Dvärgschnauzer, Dvärgpinscher
När vi skulle börja med Rapport, hade jag lite den naiva inställningen att...
Hur Svårt Kan Det Va?
Nu har jag iofs den inställningen till det mesta. Vilket jag surt fick erfara när jag i vintras bestämde mig för att träna drag.
Har aldrig stått på ett par skidor tidigare, och sambon föreslog lite diskret att jag kanske skulle testa lite UTAN hund först,,,,
Men jag Kaxmaja....fnös
- Hur Svårt Kan De Va?? Spände för Dollar och fick mig en flygtur som inte hette duga. Gul och Blåslagen hela jag och med ett pajat ledband i tummen, det blev resultatet av den "lätta" aktiviteten.....
Nåväl, nu skulle ju inte detta handla om drag, utan om Rapport...
När vi bestämde oss för att börja träna rapport med Dollar letade vi runt som galningar efter något gäng i Stockholmstrakten. Men det fanns inga som körde.
Så vi började träna själva, och det var inte förns vi kom ut på tävling som vi kom i kontakt med andra ekipage, och fick erbjudande om att vara med och träna.
Nu har vi hittils haft sån tur att både träning och tävling fungerat utmärkt fast vi bara har tränat själva. Så därför har vi valt att inte ändra något i vårt träningsupplägg, utan fortsätta träna på det sätt vi gjort.
Sen känns det skönt att veta att vårt ödmjuka sätt ute på tävlingarna har gjort så att vi den dan vi känner att vi behöver ett träningsgäng,, är välkomna i flera olika grupper.
I rapporten är det ju som någon annan också skriver, en härlig sammanhållning där alla gläds åt allas hundar som går bra.
Nu har vi bara startat fyra gånger,,
1 gång appell, 1 gång lägre, 1 gång högre, 1 gång elit (cert) men vi har haft förmånen att tävla med både guld, silver och bronstagare från SM-09, och några ödmjukare mysigare människor som är så villiga att dela med sig och komma med tips och råd, det trodde jag inte fanns på denna jord.
Tycker det är jättekul om fler får upp ögonen för denna härliga gren, men kom ner på jorden och sluta tro att det bara e å säga "marsch" så kutar hunden.
OM vi fortfarande hade letat träningssällskap, så hade jag backat ur direkt av din attityd.
Men Stort Lycka Till!!
Hur Svårt Kan Det Va?
Nu har jag iofs den inställningen till det mesta. Vilket jag surt fick erfara när jag i vintras bestämde mig för att träna drag.
Har aldrig stått på ett par skidor tidigare, och sambon föreslog lite diskret att jag kanske skulle testa lite UTAN hund först,,,,
Men jag Kaxmaja....fnös
- Hur Svårt Kan De Va?? Spände för Dollar och fick mig en flygtur som inte hette duga. Gul och Blåslagen hela jag och med ett pajat ledband i tummen, det blev resultatet av den "lätta" aktiviteten.....
Nåväl, nu skulle ju inte detta handla om drag, utan om Rapport...
När vi bestämde oss för att börja träna rapport med Dollar letade vi runt som galningar efter något gäng i Stockholmstrakten. Men det fanns inga som körde.
Så vi började träna själva, och det var inte förns vi kom ut på tävling som vi kom i kontakt med andra ekipage, och fick erbjudande om att vara med och träna.
Nu har vi hittils haft sån tur att både träning och tävling fungerat utmärkt fast vi bara har tränat själva. Så därför har vi valt att inte ändra något i vårt träningsupplägg, utan fortsätta träna på det sätt vi gjort.
Sen känns det skönt att veta att vårt ödmjuka sätt ute på tävlingarna har gjort så att vi den dan vi känner att vi behöver ett träningsgäng,, är välkomna i flera olika grupper.
I rapporten är det ju som någon annan också skriver, en härlig sammanhållning där alla gläds åt allas hundar som går bra.
Nu har vi bara startat fyra gånger,,
1 gång appell, 1 gång lägre, 1 gång högre, 1 gång elit (cert) men vi har haft förmånen att tävla med både guld, silver och bronstagare från SM-09, och några ödmjukare mysigare människor som är så villiga att dela med sig och komma med tips och råd, det trodde jag inte fanns på denna jord.
Tycker det är jättekul om fler får upp ögonen för denna härliga gren, men kom ner på jorden och sluta tro att det bara e å säga "marsch" så kutar hunden.
OM vi fortfarande hade letat träningssällskap, så hade jag backat ur direkt av din attityd.
Men Stort Lycka Till!!
-

moneytalks - Nybörjare

- Hundras(er): Schäfer, Jack Russell
moneytalks skrev:Nu har jag iofs den inställningen till det mesta. Vilket jag surt fick erfara när jag i vintras bestämde mig för att träna drag.
Men jag Kaxmaja....fnös
Jag gjorde detsamma i vinter, det gick utmärkt. du har helt enkelt valt fel ras!
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
- Luss
- Elitklass

Ärligt talat ni här inne pratar om ödmjukhet och verkar tro och ta för givet att bara för att man är ny på forumet så är man nybörjare i hundlivet också.
Jag har nog ganska mycket mer erfarenhet än många härinne
År uppväxt med hund, har tävlat med raser som ingen nog någonsin skulle kunna tro att det skulle kunna gå att tävla med.
Folk där jag bor kommer fram till mig och ber mig hjälpa dom att få ordning på sina hundar, vilket jag oftast också lyckas med.....
Nu har jag precis flyttat hemifrån och köpt min första egna hund, och jag tycker inte man behöver klanka ner på någon bara för att den har höga ambitioner för att lyckas..
Tex moneytalks,, är du rädd för konkurens eftersom du gärna tar emot hjälp från andra som lyckats, men inte kan vara beredd själv att släppa in folk att träna med er.
År uppväxt med hund, har tävlat med raser som ingen nog någonsin skulle kunna tro att det skulle kunna gå att tävla med.
Folk där jag bor kommer fram till mig och ber mig hjälpa dom att få ordning på sina hundar, vilket jag oftast också lyckas med.....
Nu har jag precis flyttat hemifrån och köpt min första egna hund, och jag tycker inte man behöver klanka ner på någon bara för att den har höga ambitioner för att lyckas..
Tex moneytalks,, är du rädd för konkurens eftersom du gärna tar emot hjälp från andra som lyckats, men inte kan vara beredd själv att släppa in folk att träna med er.
- morran31
- Nybörjare

jag får inte ihop det... du har mer erfarenhet än de flesta och har tävlat det mesta, och du har nyss flyttat hemifrån?
sen tror jag knappast money behöver vara rädd för konkurrens, och inte jag heller för den delen; jag kör ju dessutom den, enligt kvalpoängen, skitsvåra grenen spår![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
sen tror jag knappast money behöver vara rädd för konkurrens, och inte jag heller för den delen; jag kör ju dessutom den, enligt kvalpoängen, skitsvåra grenen spår
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
- Luss
- Elitklass

Min kompis med vorsteh som jag berättade om i Vixens rapporttråd körde själv med sin sambo, tränade station tillsammans med ett sökgäng och träffade på så sätt nya träningskompisar att träna rapporten tillsammans med. Kanske kan va nåt?
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
-

Nebraska - Högre Klass

- Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.
morran31 skrev:Ärligt talat ni här inne pratar om ödmjukhet och verkar tro och ta för givet att bara för att man är ny på forumet så är man nybörjare i hundlivet också.
Men om du nu är så superduktig så lär du väl kunna träna själv likväl som i grupp? varför detta enorma behov av en superambitiös grupp? Gick också ut på vår första rapporttävling utan att någonsin tränat med andra. Det är inte träning på andra hundar på sträckorna du ska ha, utan träning på att bibehålla lugnet på stationerna med mycket störning. Och det kan man träna med vilka hundar som helst ju. Behöver inte ha en drös rapporthundar för det. Man kan dra med sig flera människor som går sträckorna och alla behöver inte ens ha hund med sig.
Tycker också din attityd är lite "frän". Och jag kan påpeka att dom rapportmänniskor jag träffat och på den enda tävlingen jag var på har jag aldrig i hundvärlden stött på sån uppmuntran och sånt peptalk från helt okända personer. Jag gjorde precis som Varja, lade rapporten på hyllan pga skottberörd hund. Hoppas nu på en kompis aussie som vi ska testa lite rapport med och jag vill även kolla hur min boxertik håller ihop för det, för det kräver enormt av hunden. Mycket för att jag tycker det är en helt otroligt kul sport men jag kan säga att den gruppen jag träffade på tävlingen fick mig att känna att det här vill jag fortsätta med för det var så jäkla trevligt den dagen i skogen trots kyla och regn och trots att tävlingen gick på skit. Jag åkte ändå därifrån med känslan Whoaw! (Kan påpeka att tävlingen gick inte på skit pga ensamträning...det låg i en hel del annat)
Helena
-

helena780 - Högre Klass

- Hundras(er): BC, boxer
morran31 skrev:Ärligt talat ni här inne pratar om ödmjukhet och verkar tro och ta för givet att bara för att man är ny på forumet så är man nybörjare i hundlivet också.
Nää men oj då...ett proffs.....kan jag få stå i din skugga plz
Skärp dig! Första egna hund och redan tävlat mer än dom flesta...moahhahaa!!
Trollvarning??
Nåja hoppas du hittar nån att träna med så syns vi väl på SM om nåt år eller så
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
27 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3