Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Ev ta bort belastningen i IPO!
34 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Ev ta bort belastningen i IPO!
En liten fågel viskade i mitt öra att det pratas om att ta bort "belastningen" i IPO C-delen. Detta skulle då bara gälla i Sverige. Är det bara jag som hört det eller finns det fler IPO-människor som hört om detta spektakel?
Motiveringen skall tydligen vara för att det är för "hårt". Med andra ord är det någon som inte har en susning om vad IPO är som lagt in en motion och fått för mycket luft. För er som sett hur hunden belastas i IPO så vet vi ju att man inte slår hunden gul och blå med softstocken, utan det är mer "hotet" av att någon måttar ett slag mot hunden. Softstocken är ju ingen batong utan har snarare samma stuns som en slanggurka, med andra ord så orsakar den minimal smärta.
Motiveringen skall tydligen vara för att det är för "hårt". Med andra ord är det någon som inte har en susning om vad IPO är som lagt in en motion och fått för mycket luft. För er som sett hur hunden belastas i IPO så vet vi ju att man inte slår hunden gul och blå med softstocken, utan det är mer "hotet" av att någon måttar ett slag mot hunden. Softstocken är ju ingen batong utan har snarare samma stuns som en slanggurka, med andra ord så orsakar den minimal smärta.
- golge
- Lägre Klass

Re: Ev ta bort belastningen i IPO!
Men shitt lägg av. Dom känns ju inte ens.
Det är ingen belastning för hunden, Snarare en trigger för hundar som är lite trögare.
LÖJLIGT, jag kan ställa upp och låta den som vill driva igenom detta slå mig allt vad dom kan i huvet med softstocken om det får dom att må bättre :D fååånigt..
Det är ingen belastning för hunden, Snarare en trigger för hundar som är lite trögare.
LÖJLIGT, jag kan ställa upp och låta den som vill driva igenom detta slå mig allt vad dom kan i huvet med softstocken om det får dom att må bättre :D fååånigt..
--Dum som en åsna och dubbelt så ful---
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
-

andreasAB - Elitklass

- Hundras(er): Amerikansk Bulldog
Ja tycker det låter lite fjantigt. Men softstocken var ju länge orsaken till att det dröjde innan Sbk tog IPO under sina vingar. Men som sagt så hör jag hört det på omvägar.
- golge
- Lägre Klass

Typiskt SVERIGE! O ja, troligen någon som INTE är insatt i IPO...
O HUR skulle det vara genomförbart ENBART i Sverigen när sporten är internationell?? Belastningen är ju faktiskt oxå till för att delvis försäkra sig om att hundarna tränats schysst och INTE med massa slag...
Näe, löjligt!
O HUR skulle det vara genomförbart ENBART i Sverigen när sporten är internationell?? Belastningen är ju faktiskt oxå till för att delvis försäkra sig om att hundarna tränats schysst och INTE med massa slag...
Näe, löjligt!
www.aglaias.se
-

phsstud - Lägre Klass

- Hundras(er): Boxer & Malinois
Har hört om detta det senaste året..vad jag förstod det som så var det ngt som skulle ske världen över. Frågan är ju då om figurantarbetet kommer skrivas om ?
- Phu
- Nybörjare

- Hundras(er): Malinois
Phu skrev:Har hört om detta det senaste året..vad jag förstod det som så var det ngt som skulle ske världen över. Frågan är ju då om figurantarbetet kommer skrivas om ?
Ja då har vi hört olika saker. Men vet du vad tanken med det är? Hade det bara gällt i Sverige så hade jag ändå förstått det lite eftersom "lilla landet lagom" gärna vill skapa egna regler.
Belastingen på hunden tycker jag är rätt viktig, det är inte alla hundar som klarar det. Kom nu inte och säg att det är för Exteriörhundar skall ha störra chans? Är det så så kommer jag seriöst överväga att sluta med IPO.
Men varför varför?
- golge
- Lägre Klass

Men var har ni hört detta? är IPO domare och jag har aldrig hört detta diskuteras utom i utställningskretsar, på lokala schäferklubbar.
- Ponnie
- Nybörjare

Jag hörde det av en kompis som i sin tur hört det från en annan kompis. Men som du säger så är det väl utställningsdårarna som borde hittat på detta.
- golge
- Lägre Klass

men igen, man skall inte förvånas, det är ju enligt tyska schäferklubben SV numer tillåtet att avla på/registrera avkomma efter långhår, som varit förbjudet sedan 1926 eller nåt liknande.
Vi har ju undantag från det internationella regelverket redan, i IPO 1 är det tillåtet att avhämta hunden i skulet, men inte i Sverige.
Vi har ju undantag från det internationella regelverket redan, i IPO 1 är det tillåtet att avhämta hunden i skulet, men inte i Sverige.
- klickertok
- Nybörjare

Är det inte så att det är tillåtet att avhämta hunden i SCH/VPG men inte i IPO?
Men däremot har vi ju rasregeln som är helt absurd...
Men däremot har vi ju rasregeln som är helt absurd...
--Dum som en åsna och dubbelt så ful---
-

andreasAB - Elitklass

- Hundras(er): Amerikansk Bulldog
34 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Återgå till Skyddshundar / Sporthundar