RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Klicka i transporten

Diskutera bruksgrenen Skydd och skyddshund / sporthund, IPO och liknande hundsporter

Klicka i transporten

Inläggav Helen » 27 nov 2009 18:18

Hej!

Har en fundering angående transporten i svenskskyddet som jag skulle vilja ha lite reflektioner på [smiley2.gif]

När man går transport (med ärm eller munkorg) så ser ju inte figgen hur hunden går och man vill ju gärna att hunden ska få ett överfall när allt är rätt. Jag provade att klicka när min hund gick bra idag och vid klicket så blev det ett överfall. Tycker att det funkade bra men funderar på om det kan bli något konstigt av det.... Vad tror ni?
Matte har vett i sin skalle därför har hon bruksmalle:)
Användarvisningsbild
Helen
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Malinois & Staffordshire Bullterrier

Re: Klicka i transporten

Inläggav Diexes » 28 nov 2009 15:59

Varför skulle det inte fungera? Det finns ju de som tävlar på SM som gör så, och även jag [smiley2.gif] . Du kan även låta någon annan klicka, så slipper du koncentrera dig så mycket på hunden. Du ska kunna gå helt upprätt och titta framåt och lita på att hunden följer din sida, beredd att angripa om figuranten gör något.
Användarvisningsbild
Diexes
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Schäfer

Inläggav Lena_L » 28 nov 2009 17:43

En fråga...vad betyder klicker i det här sammanhanget? Vilken förväntning är tanken att hunden ska ha?
Lena_L
Elitklass
Elitklass

Inläggav hokish » 28 nov 2009 20:35

Lena_L skrev:En fråga...vad betyder klicker i det här sammanhanget? Vilken förväntning är tanken att hunden ska ha?

Klickern är ju bara en markör för att "jaahh nu gjorde du rätt" snart kommer belöningen.

Hunden ska väl gå å sukta efter att få bita i ärmen men får ju inte tillåtelse förrän den gör en bra transport.

Helen: Jag ser inga nackdelar med att klicka för att figg ska göra överfall. Blir ju mycket bättre än att du ska måsta säga till figg när det är grönt.
Diex är inne på en bra grej och det är att låta nån annan klicka som ser när hunden går perfekt. För det är ju endel grejer som ska stämma om man vill ha det perfekt. Hunden ska ju vara som en spänd fjäder redo att sprätta.

Man får ju det man belönar.

Har själv tänkt börja använda klickern till våren då träningarna drar igång igen.

.
Anastila Bolaroider....
Användarvisningsbild
hokish
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Kelpie å Malle

Återgå till Skyddshundar / Sporthundar