Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Stackel och/eller el
50 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Stackel och/eller el
Hur vanligt är det att det används inom IPO träning i Sverige? Att det förekommer utomlands förstår jag, men i Sverige...Ja, jag är kanske blåögd...Men varför och hur används det inom denna gren?
- Sol
- Appellklass

Re: Stackel och/eller el
Väldigt vanligt! Men det görs ju i buskarna. Har även noterat att många kör med dolt stackel numera ..man har ett överdrag på stacklet så att det ser ut som ett vanligt halsband.
Do or do not, there is no try
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-

Jord - Lägre Klass

- Hundras(er): West Highland white terrier och schäfer
Som jord skrev så är det rätt vanligt fortfarande trots att det är förbjudet via lag.
Förekommer nog mest på OG:na i stängda träningsgrupper.
Nu för tiden finns det ju rätt avancerad el utrustning som klarar långa avstånd och med väldigt ställbar verkan så folk använder det väl lite olika, lyssnar man på nickeSchäfer här på forumet så tycker han ju att det är som vilket träningsredskap som helst och frågar man andra så är det rent förkastligt...min åsikt är då att det funkar säkert om man vet vad man gör men 99% vet inte hur man använder det samt att det är oetiskt att ela en hund för att få fram resutat som går att få fram med vanlig belöningsbaserad träning. Vi har ingen rätt att utsätta våra hundar för den behandlingen bara för vårat eget nöjes skull.
Stackel tror jag är rätt mycket vanligare än el iaf.
Varför?...för att deras "förebilder" kör med det, å funkar det för dom så funkar det ju självklart för våra "wannabes"
.
Förekommer nog mest på OG:na i stängda träningsgrupper.
Nu för tiden finns det ju rätt avancerad el utrustning som klarar långa avstånd och med väldigt ställbar verkan så folk använder det väl lite olika, lyssnar man på nickeSchäfer här på forumet så tycker han ju att det är som vilket träningsredskap som helst och frågar man andra så är det rent förkastligt...min åsikt är då att det funkar säkert om man vet vad man gör men 99% vet inte hur man använder det samt att det är oetiskt att ela en hund för att få fram resutat som går att få fram med vanlig belöningsbaserad träning. Vi har ingen rätt att utsätta våra hundar för den behandlingen bara för vårat eget nöjes skull.
Stackel tror jag är rätt mycket vanligare än el iaf.
Varför?...för att deras "förebilder" kör med det, å funkar det för dom så funkar det ju självklart för våra "wannabes"
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
min åsikt är då att det funkar säkert om man vet vad man gör men 99% vet inte hur man använder det samt att det är oetiskt att ela en hund för att få fram resutat som går att få fram med vanlig belöningsbaserad träning. Vi har ingen rätt att utsätta våra hundar för den behandlingen bara för vårat eget nöjes skull.
Håller verkligen med dig!
![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Do or do not, there is no try
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-

Jord - Lägre Klass

- Hundras(er): West Highland white terrier och schäfer
Egentligen behöver man inte bekymra sig över om det är bra eller inte, det är ju inte tillåtet! Vissa vet jag har dispans för att få använda det men det är väldigt få som har dispans.
Annars tycker jag som Jord och Hokish att är man befogad att använda det så är det ok men det är många som överhuvudtaget inte skulle haft hund, och ännu fler som inte borde använda el/stackel.
Själv så skulle jag inte sätta på stackel för jag tror inte det utför några mirakel. Plus att man riskerar att bli avstängd och att det nog är lätt att det gör mer skada än nytta.
Annars tycker jag som Jord och Hokish att är man befogad att använda det så är det ok men det är många som överhuvudtaget inte skulle haft hund, och ännu fler som inte borde använda el/stackel.
Själv så skulle jag inte sätta på stackel för jag tror inte det utför några mirakel. Plus att man riskerar att bli avstängd och att det nog är lätt att det gör mer skada än nytta.
- golge
- Lägre Klass

golge skrev:Egentligen behöver man inte bekymra sig över om det är bra eller inte, det är ju inte tillåtet! Vissa vet jag har dispans för att få använda det men det är väldigt få som har dispans.
Finns dispenserna kvar?
vet att det var snack för nåt år sen om att polisen skulle få dispens på stackel för vissa "jobbiga" hundar men om det verkligen blev nåt av de vet jag inte.
Är ju så mycket snack om att tjänstehundsdressyren inte går att hålla sig inom sbk`s dressyrpolicy, men jag förstår inte riktigt vad det är som skulle vara så "speciellt" med tjänstedressyr så att man måste frångå policyn.
fast det är klart jag har ju inte nån sån där "jobbig superduper monster skarp hund med oerhörda aggressioner" från en viss uppfödare
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

hokish skrev: Är ju så mycket snack om att tjänstehundsdressyren inte går att hålla sig inom sbk`s dressyrpolicy, men jag förstår inte riktigt vad det är som skulle vara så "speciellt" med tjänstedressyr så att man måste frångå policyn.
fast det är klart jag har ju inte nån sån där "jobbig superduper monster skarp hund med oerhörda aggressioner" från en viss uppfödare![]()
Att man tycker sig behöva el och stackel inom viss tjänstehundsdressyr beror nog på den rikliga förekomsten av inkompetenta hundförare
Klart att det blir besvärligt när man sätter bra hundar i händerna på nybörjare
Och ja, visst finns det lysande undantag men nog finns det gott om hundförare både inom polisen och inom vaktbolagen som knappt vet var svansen sitter på en hund
Klart att okunniga hundförare lätt kan få problem med en schäfer eller malle med "lite i" och då känns kanske otillåtna hjälpmedel som en lösning för en del. If you think education is expensive, try ignorance.
-

Sanna M - AHfCh

- Hundras(er): malinois & schäfer
Kanske är så att dispensen är borta. Men kompetensen bland många tjänstehundsförare är väldigt låg faktist. Så stackel och el kanske är ända sättet för dom att få hundarna att lyda, tyvär.
- golge
- Lägre Klass

golge skrev:Kanske är så att dispensen är borta. Men kompetensen bland många tjänstehundsförare är väldigt låg faktist. Så stackel och el kanske är ända sättet för dom att få hundarna att lyda, tyvär.
Kan hålla med om att nivån verkar vara väldigt låg bland många hundförare.
Man kan ju tycka att det borde finnas några "behörighets" krav för att få gå utb till hundförare.
ex att man har haft hund själv(av bruksras då, går ju inte att jämföra familjens stövare med en bruksschäfer direkt)), gärna tävlat aktivt innan så man har lite basic kompetens iaf samt att utb innehåller lite etologi kunskaper också.
Hade varit kul att få reda på exakt vad utbilningen till hundförare innehåller egentligen.
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

Till polis behövs inga förkunskaper! Behövs bara en person som vill eller som den hundansvarige (hundbefälet) bedömer som tillförlitlig (Vet ett par poliser som aldrig hållt i ett koppel tidigare som fått bli hundförare) sedan är det träning på schemat en eller ett par ggr/vecka för hundförarna där den träningsansvarige (hundbefälet) styr allt. I många distrikt heter det att du måste varit en "vanlig" polis i 5 år, men detta frångås ibland där bristen på hundförare finns. Du har sedan ett år på dig att visa att du och din hund klarar att bli ett polishundsekipage och tenterar då i lydnad, spår och skydd.
För väktare krävs att du går en vidareutbildning för just hundförare. Förutom de ca 2 veckorna grundutbildning; väktarutbildning 1 och 2, går du dessutom en kurs på ca 2 dagar motsvarande ungefär M3:an för MH. Sedan följer ju ett lydnadsprov motsvarande en halv lydnads-etta samt ett skyddsprov.
För poliser är detta förödande tycker jag, håller med Hokish om att ytterligare förkunskaper krävs...
För väktare krävs att du går en vidareutbildning för just hundförare. Förutom de ca 2 veckorna grundutbildning; väktarutbildning 1 och 2, går du dessutom en kurs på ca 2 dagar motsvarande ungefär M3:an för MH. Sedan följer ju ett lydnadsprov motsvarande en halv lydnads-etta samt ett skyddsprov.
För poliser är detta förödande tycker jag, håller med Hokish om att ytterligare förkunskaper krävs...
-

Mallebergskan - Appellklass

- Hundras(er): Malinois
50 inlägg
• Sida 1 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Återgå till Skyddshundar / Sporthundar