RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Stackel och/eller el

Diskutera bruksgrenen Skydd och skyddshund / sporthund, IPO och liknande hundsporter

Re: Stackel och/eller el

Inläggav Dvärghundspossen » 30 dec 2009 21:46

Det konstiga är att så många hundmänniskor verkar tro att alla polishundförare är duktigare än alla andra hundägare. T ex säger folk ibland "en hund så svår att inte ens polisen klarar av den", och liknande uttalanden. Ingen skulle däremot komma på tanken att säga "en hund så svår att inte ens en genomsnittlig medlem i SBK klarar av den", eller "en hund så svår att inte ens nån som har haft en hund innan klarar av den". Men däremot säger man "en hund så svår att inte ens polisen klarar av den", eftersom man utgår ifrån att alla polishundförare är otroligt super med hund, så om inte polisen klarar den så kan INGEN klara den.
Jättekonstigt, för precis som ni påpekat ställs det ju inga särskilda krav för att bli hundförare. Men folk kanske föreställer sej att en enorm och fantastisk hundkunskap liksom trillar ner från himlen och sätter sej i huvet och fingrarna på polisen ifråga, den dagen han eller hon blir hundförare?
The more dogs the merrier.
Användarvisningsbild
Dvärghundspossen
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.

Inläggav Exet » 31 dec 2009 00:25

DP [smiley32.gif]
Exet
Elitklass
Elitklass

Inläggav Nebraska » 31 dec 2009 12:33

Dvärghundspossen skrev:Det konstiga är att så många hundmänniskor verkar tro att alla polishundförare är duktigare än alla andra hundägare. T ex säger folk ibland "en hund så svår att inte ens polisen klarar av den", och liknande uttalanden. Ingen skulle däremot komma på tanken att säga "en hund så svår att inte ens en genomsnittlig medlem i SBK klarar av den", eller "en hund så svår att inte ens nån som har haft en hund innan klarar av den". Men däremot säger man "en hund så svår att inte ens polisen klarar av den", eftersom man utgår ifrån att alla polishundförare är otroligt super med hund, så om inte polisen klarar den så kan INGEN klara den.
Jättekonstigt, för precis som ni påpekat ställs det ju inga särskilda krav för att bli hundförare. Men folk kanske föreställer sej att en enorm och fantastisk hundkunskap liksom trillar ner från himlen och sätter sej i huvet och fingrarna på polisen ifråga, den dagen han eller hon blir hundförare?

Däremot kan ju polisen ha tillgång till kompetenta hundtränare och få i stort sett hur mycket hjälp som helst för att "klara av" hunden.
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11

HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida

Min privata blogg
Användarvisningsbild
Nebraska
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.

Inläggav golge » 31 dec 2009 12:44

Visst finns det hundar som är bångligare än andra men en hund som knappt går att styra utan att behöva använda stackel eller el är iaf i mina ögon en väldigt dålig hund som säkert skulle må bäst av att somna in.

Varför allt tjat om att pplishundar är så svåra? De kommer ju oftast från samma uppfödare vi köper våra hundar ifrån. Samarbetsförmågan är ju nästan det viktigaste oavsett om hunden är polis eller brukshund.
golge
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Sanna M » 31 dec 2009 13:21

golge skrev:Varför allt tjat om att pplishundar är så svåra? De kommer ju oftast från samma uppfödare vi köper våra hundar ifrån. Samarbetsförmågan är ju nästan det viktigaste oavsett om hunden är polis eller brukshund.

Klart att polishundarna inte är svårare än andra bruksschäfrar och bruksmallar. Men i händerna på en nybörjare (som många polishundförare är) är det ju inte så konstigt att en sån hund kan kännas ganska jobbig. Många inom SBK som tävlar skydds m m med samma typ av hundar som polisen köper in har ju börjat med andra raser och lärt sig på vägen.

Jag tycker inte att min malle är det minsta svår, tvärtom, men om hon hade varit min första hund hade jag nog tyckte att hon var lite jobbig och hade nog behövt en hel del hjälp för att lyckas [smiley1.gif]
If you think education is expensive, try ignorance.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Inläggav Exet » 31 dec 2009 14:46

Golge, du har helt rätt tycker jag, oftast är det samma linjer etc, alltså helt vanliga oftast bra brukshundar, det som är märkligt är det som DP är inne på, vad kommer idén ifrån att "inte ens polisen klarade av hunden" inte ens... det finns en hel del riktigt usla förare inom både polis och väktare, och visst är det som Sanna säger, dom kan få tillgång till riktigt bra instruktörer, men oftast färgas metoder m.m rätt mycket av några få personer, och eftersom många förare är okunniga blir det som vanligt, för mycket tro och för lite vetande [smiley16.gif]

Det jag sett på senare tid av stacklade tjänstehundar eller sönder ryckta är att det är helt vanliga trevliga brukshundar, som en händerna på okunniga personer anses som jobbiga och dom tycker det är rena trolleriet att rycka lite i stackeln eller på annat sätt skrämma hunden, eller varför inte på Ceasar Millan sätt, med halsbandet under hakan så att man kommer åt luftstrupen utan att hunden kan försvara sig med halsmuskler, helt plötsligt går hunden som en ljus pga att den inte vågar röra sig, j*t ojuste mot hunden som oftast bara agerat som en hund.
En av mina hundar där flera individer gick till polisen , endast tre till "vanligt" bruksfolk,
kullen har ett likartat MH samt korning,där är nästan samtliga individer som gick till polisen avlivade pga att dom "svarat" upp, det är bara vi tre bruksfolk som har kvar våra hundar utan några som helst problem med dom, inte nödvändigtvis för att vi är så duktiga, utan för vi nog har det gemensamt att vi byggt vår relation på samarbete inte på "nu ska jag visa dig vem som bestämmer".
Senast redigerad av Exet 31 dec 2009 14:56, redigerad totalt 1 gång.
Exet
Elitklass
Elitklass

Inläggav vallhund » 31 dec 2009 14:51

Var det inte en viss SF som hade som reklam att han utbildade polisens hundförare ?[smiley2.gif]
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav golge » 31 dec 2009 17:47

Visst är det så Exet. Och jag tror det flesta bruksavlade hundar svarar upp om behandlingen är orättvis.

Och Vallhund SF har väl aldrig utbildat några polishundar? Det är ju bara påhitt...
golge
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Dvärghundspossen » 31 dec 2009 18:21

Jag hörde från en privat-instruktör som jag var kompis med att SF hade en polis, alltså en enskild individ som också jobbade som polishundförare, som gått nån kurs hos honom med hunden. Sen fick han det till att han "utbildade poliser".
The more dogs the merrier.
Användarvisningsbild
Dvärghundspossen
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.

Inläggav hokish » 31 dec 2009 20:31

Det är ju rätt mycket i SF`s "meritlista" som inte stämmer så ......... [smiley2.gif]

Hade jag fått träna hund på arbetstid samt fått tillgång till egentligen hur mycket hjälp som helst å inte hade lyckats få till min tjänstehund så skulle jag känna mig rätt kass.

.
Anastila Bolaroider....
Användarvisningsbild
hokish
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Kelpie å Malle

FöregåendeNästa

Återgå till Skyddshundar / Sporthundar