Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Stackel och/eller el
50 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Stackel och/eller el
Jag tror inte alla som använder el och stackel behöver vara "brutala". Är man sadist så klarar man sig med vad som.
- golge
- Lägre Klass

Maja & Selma skrev: Är man okunnig är man ju dessutom mer lättpåverkad, svårt att vara kritisk när man inget vet.
Är väl det som är problemet egentligen för har man ingen som helst koll på hundträning innan man börjar utb åsså får man höra av nån 70-tals influerad instruktör eller uppfödare att det är "så här man ska göra" då är det nog inte så lätt att säga emot.
För alla vet ju att "förr" då jävlar var det hårda hundar som man fick spöa med träplankor för att dom skulle hålla sig på mattan haha...trams trams.
Personlig lämplighet borde ju vara ledordet när det är intag till utb.
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
Är väl det som är problemet egentligen för har man ingen som helst koll på hundträning innan man börjar utb åsså får man höra av nån 70-tals influerad instruktör eller uppfödare att det är "så här man ska göra" då är det nog inte så lätt att säga emot.
För alla vet ju att "förr" då jävlar var det hårda hundar som man fick spöa med träplankor för att dom skulle hålla sig på mattan haha...trams trams.
Personlig lämplighet borde ju vara ledordet när det är intag till utb
Men sådär kan det ju vara oavsett. När jag var helt ny inom skyddshundsträning fick jag ju höra av min dåvarande figge att stackel inte alls var "dumt" och att det bara var på sbk's planer man inte fick använda detta (och ja det var efter att det blivit officiellt att det var totalförbjudet). Tack och lov var detta kortvarigt och jag lät aldrig någon sätta på min hund ett sådant tillhygge men det förekom ju friskt i den gruppen på deras hundar bland mycket annat. Det var inte för än efte rjag slutat som jag fick höra att det var olagligt..fy vad jag kände mig dum då som "gått på" detta..men vad glad jag var att jag stod emot att sätta på min egen hund ett stackel. Det tråkiga är ju att det är väl precis så det ser ut för de flesta. De luras in i att använda det när de fortfarande är formbara och "gröna"...
![ledsen [smiley13.gif]](./images/smilies/smiley13.gif)
Do or do not, there is no try
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-Yoda
www.tldjurfoto.se
-

Jord - Lägre Klass

- Hundras(er): West Highland white terrier och schäfer
Jord skrev:Är väl det som är problemet egentligen för har man ingen som helst koll på hundträning innan man börjar utb åsså får man höra av nån 70-tals influerad instruktör eller uppfödare att det är "så här man ska göra" då är det nog inte så lätt att säga emot.
Personlig lämplighet borde ju vara ledordet när det är intag till utb
Men sådär kan det ju vara oavsett. När jag var helt ny inom skyddshundsträning fick jag ju höra av min dåvarande figge att stackel inte alls var "dumt" och att det bara var på sbk's planer man inte fick använda detta (och ja det var efter att det blivit officiellt att det var totalförbjudet). Tack och lov var detta kortvarigt och jag lät aldrig någon sätta på min hund ett sådant tillhygge men det förekom ju friskt i den gruppen på deras hundar bland mycket annat. Det var inte för än efte rjag slutat som jag fick höra att det var olagligt..fy vad jag kände mig dum då som "gått på" detta..men vad glad jag var att jag stod emot att sätta på min egen hund ett stackel. Det tråkiga är ju att det är väl precis så det ser ut för de flesta. De luras in i att använda det när de fortfarande är formbara och "gröna"...
Fast så tror inte jag det är. Är ju inga langare som vill få folk att börja knarka så dom ska kunna sälja.
Är nog vanligare att folk på eget initiativ sätter på ett stackel om de inte lyckas och tror det gör det med stacklet.
Är man duktig på hunddressyr så är man det oavsett vilket halsband hunden har.
- golge
- Lägre Klass

golge skrev:Fast så tror inte jag det är. Är ju inga langare som vill få folk att börja knarka så dom ska kunna sälja.
Tror du inte?
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
-

Nebraska - Högre Klass

- Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.
Nebraska skrev:golge skrev:Fast så tror inte jag det är. Är ju inga langare som vill få folk att börja knarka så dom ska kunna sälja.
Tror du inte?
Man kan ju vilja influera andra med sitt sätt att träna även fast det inte handlar om personlig vinning i form av pengar (som det gör för langarna).
Anta att jag själv tränar med stackel. Oavsett hur jag en gång började, så vill jag väl tro att detta är en väldigt bra träningsmetod. Jag vill ju knappast tro att det är nåt jag gör för att jag är klantig, eller att jag i onödan utsätter hunden för en massa obehag som inte hade behövts. Om jag börjar tro att jag ger hunden obehag i onödan så kommer jag ju att få dåligt samvete, vilket är skitjobbigt, så det är ju betydligt trevligare för mej själv att tro att det är nödvändigt.
Jag VILL alltså tro att a) detta är ett skitbra instrument i händerna på nån som är duktig, b) det är inte alls onödigt, för utan stacklet hade en sån här tuff hund gått vem som helst ur händerna, c) det är egentligen inte speciellt obehagligt för hunden öht rätt använt
osv.
Min självbild och mitt eget psykiska välbefinnande hänger ju på att jag tror på grejerna ovan. Jag är alltså jätte-motiverad att tro på det.
Sen får jag nån grön typ i min träningsgrupp som har lite strul med hunden. Jag kanske bara vill hjälpa personen bäst jag kan, men eftersom jag tror på allting ovan så säger jag förstås det till den gröna typen också: Sätt på stackel, det är skitbra om man vet vad man gör, det är inte ens speciellt obehagligt för hunden om man använder det på rätt sätt, och det kan faktiskt vara nödvändigt på den här typen av hund. Om den gröna typen börjar säga att stackel gör ont i halsen på hunden, så kan jag antingen tro på den gröna typen och därmed drabbas av dåligt samvete för egen del, eller så kan jag tro att den gröna typen har fel. Alltså kommer jag att tro att den gröna typen har fel - och då säger jag väl det också.
Det är väl inget konstigt med det?
The more dogs the merrier.
-

Dvärghundspossen - Elitklass

- Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.
Jag tror de flesta tänker att sätter jag på stackel så löser sig alla problem och hunden gör precis som jag vill
.
Som jag sa så kan man om man är duktig träna vilken hund som helst och det spelar ingen roll vad hunden har runt halsen.
Kan vara ett vaderat rosa tyghalsband eller ett el-halsband med ett eget diesel-elkraftverk...
.Som jag sa så kan man om man är duktig träna vilken hund som helst och det spelar ingen roll vad hunden har runt halsen.
Kan vara ett vaderat rosa tyghalsband eller ett el-halsband med ett eget diesel-elkraftverk...
- golge
- Lägre Klass

och jag tror att alla som bÖrjar använda klicker tror att inom två dagar kan dom skickqa ner hunden till hemkÖp och handla mjÖlk....
--Dum som en åsna och dubbelt så ful---
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
-

andreasAB - Elitklass

- Hundras(er): Amerikansk Bulldog
andreasAB skrev:och jag tror att alla som bÖrjar använda klicker tror att inom två dagar kan dom skickqa ner hunden till hemkÖp och handla mjÖlk....
Den var bra.
- golge
- Lägre Klass

andreasAB skrev:och jag tror att alla som bÖrjar använda klicker tror att inom två dagar kan dom skickqa ner hunden till hemkÖp och handla mjÖlk....
nä, för hon kan inte slå koden i terminalen i kassan tyvärr, hon har för breda tassar. Några tips?
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
50 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Återgå till Skyddshundar / Sporthundar