Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
PW's blogg
Re: PW's blogg
Givetvis Nebraska!
Men jag tror inte något som aldrig sätt en hund eller inte vet hur man lär hunden att sitta kommer att vilja starta en skyddsgrupp?
Så här är det, vill man börja med något och är intresserad av detta ämne så finns det inga hinder!
Det är en jättestor marknad att man hyr in kända profiler för träningshelger. Vill man så kan man! Visst det kostar, men finns intresset och viljan så läggen man den tid och pengar som behövs.
Träning ger färdighet! Kör man fast så finns det hjälp. Bara att ta fram plånboken! :)
Men jag tror inte något som aldrig sätt en hund eller inte vet hur man lär hunden att sitta kommer att vilja starta en skyddsgrupp?
Så här är det, vill man börja med något och är intresserad av detta ämne så finns det inga hinder!
Det är en jättestor marknad att man hyr in kända profiler för träningshelger. Vill man så kan man! Visst det kostar, men finns intresset och viljan så läggen man den tid och pengar som behövs.
Träning ger färdighet! Kör man fast så finns det hjälp. Bara att ta fram plånboken! :)
- Nisse
- Lägre Klass

Nisse skrev:Håller med Patrik.
Alla kan figga. Kan du trä på dig en skyddsärm så kan du figga!
Vissa här verkar ta extremövningar som exempel. Klart att "Britta 83 år" eller "Frida 20 år och 30kg" inte kan gå fulla modprov!
Det är inte så illa som vissa skriver att blir det minsta lilla misstag så måste du kassera hunden.
Det mesta handlar om vad du har för mål med din tävlingskarriär och hundens utbildningsnivå.
Alla figgar har varit nybörjare och man gör misstag. Då är det bra om det finns en erfaren figge som kan hjälpa nybörjaren.
Samtidigt så är det som så att är det din första hund, så är det inte så stor risk att du kommer att tävla VM ändå.
Har du haft ett par hundar och du börjar få koll på vad du håller på med så är det ju DU som styr figgen i träningen!
Jag har inga problem med att sätta min mor eller son (4 år) i ett skul om jag inte hade annat val.
Kan du ha en ärm på dig så kan du figga som sagt. Det är bara vissa övningar du behöver en erfaren figge. T ex få fram attityden i bevakningar, angrepp mm. Men som sagt, tant Agda 83 år kan också vara till mycket nytta.
Sedan är det som med all hundträning. Har du inte känslan i dig eller rätt människor omkring dig så kommer du förmodligen inte tävla VM ändå!
Alla kan inte bli som Tiger Woods hur mycket dom än tränar.
Uppmuntra alla som vill figga att få göra detta! Alla tjänar på detta och ni behöver inte låta människan ta emot en hund på 30m i fullt modprov förta gången. Börja med enklare övningar.
Håller väl med om det mesta av ovanstående.
Någon annan skrev om att man skulle åka på läger. Kan någon ge tips om ett bra läger för en nybörjare? Gärna södra Sverige. Bra figgar och vettigt upplägg är ju ett krav.
De läger jag har hittat skall hunden ha en viss grundutbildning i skydd mao åter till ruta 1 om man nu inte är med i en träningsgrupp förstås.
Min dröm målsättning är ju IPO3 så klarar hunden och jag IPO1 är det bra
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
Ni får gärna PM förslagen
- bruksjycken
- Nybörjare

Det finns väldigt många som håller på med IPO i södra Sverige. Kontakta ett OG eller en brukshundklubb som håller på med detta så får du säkert gå med eller hjälp.
- Nisse
- Lägre Klass

*moahhahha* JAG skulle kunna ställa en femåring eller en 80 åring i skulet...IPOskyddet är ju det minst komplicerade och det enklaste att starta med

-

Vixen - Lägre Klass

- Hundras(er): Bruksmalle,Holländare, Shih-Tzu, Griffon
Vixen skrev:[smiley1.gif] *moahhahha* JAG skulle kunna ställa en femåring eller en 80 åring i skulet...IPOskyddet är ju det minst komplicerade och det enklaste att starta med![]()
Ska vi sänka oss till den nivån nu och diskutera SVskydd vs IPO?
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
- Nisse
- Lägre Klass

Klarar han det så klarar nog dom flästa det.
http://www.youtube.com/watch?v=qtSYpyVf0t0
http://www.youtube.com/watch?v=qtSYpyVf0t0
--Dum som en åsna och dubbelt så ful---
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
A dog with foul temperament will always be a dog with foul temperament, no matter how wonderful the environment. A dog with sound, stable temperament will always be a sound, stable dog, even in a lousy environment.
-

andreasAB - Elitklass

- Hundras(er): Amerikansk Bulldog
hokish skrev:golge skrev:[
Det är inte bara som dom säger alltså. Du är en idiot! Ska du säga någon om vad jag skrivit så håll dig till det jag verkligen har skrivit. Sitt inte och hitta på! Kan det vara p.g.a såna som dig som hundforum har så dåligt rykte?
Men lilla du! Ta din medicin så du får normala nivåer i kroppen.golge skrev:Annars kan man ju starta en egen grupp istället för att åka "snålskjuts" på andra. För ofta är det ju så att en grupp bildas av ett gäng entasiuaster som vill träna och inte "lalla". Tror inte att det är någon som uppskattar människor som åker "snålskjuts"
Å vad fan skrev du då om inte att folk skulle starta egna grupper och inte snylta på andra?
Kom inte å börja härja om skit grejer som du själv skrivit...
.
Men du
Jo jag skrev att man kan starta upp en ny grupp. Men ser du att jag skrev att ALLA ska göra det? Eller att ALLA åker snålskjuts? Är en jäkla skillnad VA!
Men som sagt du är och förblir en
. Ta och träna din hund istället. Eller du kanske ser det som en merit att sitta på Aktivhund alla timmar om dygnet 7 dar i veckan.Redigerat av V4E,
Hokish och golge ta era personliga dispyter via PM istället. Tack
- golge
- Lägre Klass

Nisse skrev:Uppmuntra alla som vill figga att få göra detta! Alla tjänar på detta och ni behöver inte låta människan ta emot en hund på 30m i fullt modprov förta gången. Börja med enklare övningar.
Håller fullständigt med om de sista raderna. Uppmuntra folk att försöka!
Jag har ordnat läger och kurser för att utbilda figuranter och jag har blåvägrat att sätta in andra restriktioner än att de ska vara intresserade då jag anser att alla måste få börja någonstans.
Om vi bortser från Hulda,83 åroch Ida,30 kg så kan jag säga att välbyggda och vältränade Kalle, 28 också totalt saknade talang trots idogt tränande. Viljan och intresset hos Kalle har inte saknats, men ändå har han inte kunnat utvecklats till att bli någon bra figurant. Delvis har det berott på att han inte haft bra motorik för det, men också att han inte kunnat förstå vilka egenskaper som han ska spela på i varje tiondels sekund. Det sistnämnda har gjort att han varit tvungen att avbryta för att få hjälp med vad han ska göra, och när han sedan fortsätter så är tillfället redan passerat. Tyvärr var Kalle inte nog snabbtänkt. Förmodligen har Kalle inte heller förmågan att utvecklas till en bra förare då hans bristande förståelse för mentaliteten gör att han har svårt att jobba även med sin egen hund. Sedan är det ett annat problem och det är att Kalle trots att han inte vill erkänna det är lite hundrädd. Det gör att Kalle i en del lägen försätter hunden i situationer där Kalles rädsla framkallar oönskvärda beteenden. o.s.v. o.s.v.
Dit jag vill komma är att utbildning är aldrig fel. Lär alla som vill lära sig så mycket som möjligt. Det kan aldrig vara negativt. Ju mer kunskap hos fler ju roligare blir det. Ha en positiv inställning och ha kul!
Jag tycker att den grundtanke Patrik beskriver är bra, men överdrivet att anklaga oss andra skribenter i tråden för att begränsa oss själva för att vi inte anser att precis alla lämpar sig som figuranter. Vår inställning till oss själva är ju inte vad som diskuterats utan vilken inställning vi har till andra. Personligen tycker jag att det är toppen med alla som vill försöka, men tycker att de är precis lika toppen som personer även om de inte blir bra figuranter.
För alla kommer inte någonsin att bli bra figuranter hur mycket man än utbildar dom. Bättre? ja, absolut! Bra...nej!...Hjälp fler att försöka komma igång om de önskar det så kommer det också att dyka upp fler bra figgetalanger.
- Lena_L
- Elitklass

Återgå till Skyddshundar / Sporthundar