RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

vilken rulle?

Diskutera bruksgrenen Sök och sökhund

vilken rulle?

Inläggav Eloz » 28 jan 2007 09:49

Har själv norskrulle på min boxer.. provade aldrig svenskrullen men inbillade mig att han med sin korta nos skulle få svårt att få tag på den. Iof lär de sig ju tekniken. Men jag upplever iaf på två andra hundar jag sett har bytt till norsk för att de har haft lättare att "blinda" med sv. rullen då de nappat åt sig den när den slagit mot benen och varit i vägen när de sprungit. Ingen regelrätt blindmarkering men rullen ska ju  inte röras annat än när en figge är hittad. 
Eloz
Appellklass
Appellklass

vilken rulle?

Inläggav trollan » 28 jan 2007 10:18

Aha, tack för förklaringen Jogg. Har fått hänga med ett sökgäng och figga lite, samt se hur de tränar (ca 7 stycken pers), alla de har använt den "norska varianten", så jag trodde det bara fanns en variant... . Nu vet jag bättre.
Stolt matte till häftig flatte!
Användarvisningsbild
trollan
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Flatcoated retriver, rottweiler

vilken rulle?

Inläggav trollan » 28 jan 2007 10:19

Dubbeltrollan39110,3886458333
Stolt matte till häftig flatte!
Användarvisningsbild
trollan
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Flatcoated retriver, rottweiler

vilken rulle?

Inläggav jog » 30 jan 2007 00:56

L8! skrev:Jag anv norskrulle. Den är dyrare och det vet ju alla att allt som är dyrt är bra

Jänta "krävs lite mer - ja alltså håll i fastare och att inte luras att plocka den utan figge... " Menar du blindmarkering? Isf tycker jag du ska kolla upp söket liiiite mer  Har väldigt svårt att tro att det är lättare för en hund att blinda pga vilken rulle man använder. Det mesta bygger nog på inlärning.

hehe, jag e inte så värst märkesfixerad Lotta!
Men som du ser så är det nog fler som anser att det är "lättare" att få att hunden blindar med svenskrullen, bla pga att den irriteras/påminns om rullen som slänger på frambenen.. Fast visst bror det på inlärningen!

jog
Lägre Klass
Lägre Klass

vilken rulle?

Inläggav Tjorven » 05 feb 2007 18:23

Jag har haft båda på min hund. Svenskrullen upp till högre klass, för att det var lättare att lära in rullhanteringen i början och för att jag är snål *smålänning*. Sedan ville jag vara som de duktiga ekipagen i sökgänget och köpte en Norsk. Den Norska tycker jag nu är lämpligare, inte bara för att det ser häftigare ut  utan för att den går att spänna upp så att hon inte kan ta rullen. Bra när vi håller på med trixiga övningar, som flera figgar nära varandra etc. Jag vet var hon har varit och behöver inte fråga mina figgar eller riskera avståndsmarkeringar och strul just då. Hon har lätt för att blinda.
Tjorven
Nybörjare
Nybörjare

vilken rulle?

Inläggav Zebulon » 05 feb 2007 20:38

Har använt norskrullen på min hund tills igår då han trampade igenom och slog en frivolt i skogen  Fick hjärtat i halsgropen då jag såg hur han hade brytit både rygg och ben... Men han skulle fortsätta på tre ben i rutan  Bytte mot svenskrullen och ska hålla fast vid den nu
Zebulon
Nybörjare
Nybörjare

vilken rulle?

Inläggav kelpiepower » 06 feb 2007 00:11

De finns ju också ett gäng olika "norskrullar" av varierande kvalite. Sorter där hunden får vara houdini för att den ska komma lös.. Min kelpie flänger å far uti sökskogen och nog har han trasslat in sej men rullen har alltid "löst" ut.
kelpiepower
Nybörjare
Nybörjare

vilken rulle?

Inläggav GoldenAnna » 08 feb 2007 13:55

Jag använder norsk rulle på min hund av flera anledningar. Dels för att de vi tränar med gör det och då är det lättast att få tips och råd om den sortens markering. Dels för att min hund blir så slemmig i munnen när han jobbar så han har svårt att hålla en svenskrulle. Han är ju retriever och har inte något hårt grepp, en slemmig lädergrej är inte lätt att hålla fast direkt. Med fast rulle så kan han bara ha den i munnen utan att ha något direkt grepp om den när han springer, då kan han flåsa och dregla så mycket han vill.
Han trampar också igenom den ibland, men då löser den ut och han springer vidare. Han har markerat när den hängt i en sida bara, så jag vet att det funkar, men som sagt var har han svårt med greppet då.
GoldenAnna
Nybörjare
Nybörjare

Föregående

Återgå till Sökhundar