Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Sök vs jakt
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Sök vs jakt
Är lite sugen på att köra brukssök med min retriever, men har vissa betänkligheter med tanke på söket på jaktprov... Jag tror inte att hon kommer att ha problem med att skilja på vad hon söker efter, och tror att hon skulle välja fågel i vilket fall, utan det jag funderar över är söksystemet. På jaktsök ska hunden vara ute tills den hittat vilt, och jag vill absolut inte ha in brukssökets stereotypa sökmönster i jakten. Som jämförelse så hade min förra (bruks)hund sökets sökmönster även på uppletandet, trots att jag inte tränat uppletande på det sättet.
Är det någon som har erfarenhet av att träna både jakt och brukssök? Finns det risk att jag förstör jaktsöket genom att träna brukssök-system, eller kan hundarna skilja på det? I så fall, är man helt rökt i brukssöket om hunden ligger ute tills den hittar fig?
Är det någon som har erfarenhet av att träna både jakt och brukssök? Finns det risk att jag förstör jaktsöket genom att träna brukssök-system, eller kan hundarna skilja på det? I så fall, är man helt rökt i brukssöket om hunden ligger ute tills den hittar fig?
- Ginger
- Appellklass

Re: Sök vs jakt
tror absolut att det går, hundarna kan ju, det är bara vi förare som står för begränsningarna när det gäller en bra hund, till skillnad fr en dålig hund...Knepigt detta ![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
- Varja
- AHfCh

- Hundras(er): rasrena byrackor x 5
Ja, du är helt rökt i brukset om hunden ligger ute och söker till den finner. Funkar väl i appellen men inte längre. MEN det är inga problem att göra både och - jag har gjort det med flera retrievers och de funkar precis lika bra på ett "jaktsök" efteråt. I mitt fall har jag tränat in det sk jaktsöket först med den ena hunden men med hund nr två tränade jag båda parallellt. Se bara till att använda tjänstetecken och andra "tillbehör" som vägleder hunden i vilken av aktiviteterna som är på G.
- Maxat
- Nybörjare

Tack för era svar! Än så länge har vi bara tränat delar, så ingen risk för sammanblandning. Jag har varit noga med att ha tjänstetecken och rulle på från dag 1 och använder olika tecken och kommandon. Jag kör väl på och ser hur det går ![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
- Ginger
- Appellklass

4 inlägg
• Sida 1 av 1