Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Rottweiler till polis-/väktartjänst
30 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
MegaErnst skrev:Amstaffs används inte eftersom det är den utställningsavlade varianten av pitbull. Utställningshundar duger väldigt sällan till riktigt arbete, så då väljer proffsen någorlunda säkra kort istället. En riktig pitbull hade kanske fungerat, men varför chansa när det gäller ens levebröd?
Jag tror inte det har med det att göra. Det har väl mer att göra med rasens dåliga rykte och att man inte vill försämra det? Det är vad jag hört i alla fall.
"A person's soul can be judged by the way they treat their dog." - Charles Doran
- JSundvall
- Lägre Klass

Jamen ME... pb-ägarna säger ju alltid att om nån pb visar minsta tendens till att bita en människa avlivas den på stubben. Då blir det ju LITE svårt att ha dem till nån väktar- eller polistjänst...
Sällskapshundarnas vapendragare.
- Alfamamma
- Elitklass

Jag har för mig att pitbull har utvärderas utav svenska polisen innan rasen blev känd för allmänheten. Polismannen kom fram till att hunden hade för låg skärpa och var för människovek för att fungera hos polisen. Tror dock att det bara var en enda inivid de testade, ska se ifall jag hittar något.
Hög kamplust men låg skärpa beskriven en rastypisk pit bra, ser man långt tillbacks så härstammar de ifrån jakthundar.
Överlag så tror jag att de skulle vara mer benägna att flyga på de andra polishundarna än på buset.
I USA så förekommer de ju pitbulls hos polisen, är inte så insatt i det, känner bara till en som var knarkhund.
När det gäller amstaffs så finns det vissa som avlar mer på prestation, men i allmänhet så är det i första hand en utställnings och sällskapshund.
Hög kamplust men låg skärpa beskriven en rastypisk pit bra, ser man långt tillbacks så härstammar de ifrån jakthundar.
Överlag så tror jag att de skulle vara mer benägna att flyga på de andra polishundarna än på buset.
I USA så förekommer de ju pitbulls hos polisen, är inte så insatt i det, känner bara till en som var knarkhund.
När det gäller amstaffs så finns det vissa som avlar mer på prestation, men i allmänhet så är det i första hand en utställnings och sällskapshund.
- Viveqa
- Lägre Klass

Alfamamma skrev:Jamen ME... pb-ägarna säger ju alltid att om nån pb visar minsta tendens till att bita en människa avlivas den på stubben. Då blir det ju LITE svårt att ha dem till nån väktar- eller polistjänst...
Vissa överdriver rubbigt, det blir någonslags motreaktion på den andra överdrivna bilden. Antingen så tror folk att det är en djävel eller en ängel.
Det finns pb-linjer som är kända för att visa mycket skärpa mot folk, men som man ändå avlar flitigt på ex. bullyson.
Men överlag så har man sorterat ut de individerna, ja.
- Viveqa
- Lägre Klass

Tack för infon Viveqa.
Oengus: Hundar som kommer ur en avel med inriktning mot polis- och väktartjänst, de har ju förstås större sannolikhet för att passa till detta. Om det inte var så, utan man kunde ta vilken hund som helst och träna den till vad som helst med samma framgång, då kunde vi lika gärna lägga ner all avel och låta hundarna para sig som de ville. Det är väl rätt självklart?
Du får ju gärna visa mig en enda amstaff-uppfödare som plockar avelsdjur utifrån hur lämpliga de verkar vara för polis/väktar-tjänst, eller som öht bedriver nån form av bruksavel (ledtråd: det blir inte bruksavel bara för att nån har tävlat med en hund och sen använder den i avel). Och varför skulle man göra det inom amstaffrasen förresten?
Oengus: Hundar som kommer ur en avel med inriktning mot polis- och väktartjänst, de har ju förstås större sannolikhet för att passa till detta. Om det inte var så, utan man kunde ta vilken hund som helst och träna den till vad som helst med samma framgång, då kunde vi lika gärna lägga ner all avel och låta hundarna para sig som de ville. Det är väl rätt självklart?
Du får ju gärna visa mig en enda amstaff-uppfödare som plockar avelsdjur utifrån hur lämpliga de verkar vara för polis/väktar-tjänst, eller som öht bedriver nån form av bruksavel (ledtråd: det blir inte bruksavel bara för att nån har tävlat med en hund och sen använder den i avel). Och varför skulle man göra det inom amstaffrasen förresten?
Sällskapshundarnas vapendragare.
- Alfamamma
- Elitklass

Alfamamma skrev:Tack för infon Viveqa.![]()
Nu tror jag du har missuppfattat min fråga. Det jag undrade från första början var om någon här vet om amstaffs används som polis-/väktarhund i ANDRA länder? Det är det enda jag ville ha svar på då jag ställde frågan.
"A person's soul can be judged by the way they treat their dog." - Charles Doran
- JSundvall
- Lägre Klass

Här är en kopia på en artikel som var med i tidningen polishunden
Stycket om när man testade pb i polisen är ganska så långt ner i artiklen, under punkt 7.
http://www.pitbull.se/?page_id=28
Och nu har vi kommit rejält offtopic
Viveqa 38956,8458217593
Stycket om när man testade pb i polisen är ganska så långt ner i artiklen, under punkt 7.

- Viveqa
- Lägre Klass

Viveqa skrev: Här är en kopia på en artikel som var med i tidningen polishunden
Tack, det var intressant läsning.
Jo, hehe. Men istället för att starta en ny tråd kan man ju ta det som en apropå-grej tänkte jag
- JSundvall
- Lägre Klass

Oengus skrev:MegaErnst skrev:
Amstaffs används inte eftersom det är den utställningsavlade varianten av pitbull. Utställningshundar duger väldigt sällan till riktigt arbete, så då väljer proffsen någorlunda säkra kort istället. En riktig pitbull hade kanske fungerat, men varför chansa när det gäller ens levebröd?
Jag tror inte det har med det att göra. Det har väl mer att göra med rasens dåliga rykte och att man inte vill försämra det? Det är vad jag hört i alla fall.
Du får ha vilken ras du vill bara den klarar L-test och uppkörning
- Herjman
- Lägre Klass

- Hundras(er): Boxer, Malle
Re: Rottweiler till polis-/väktartjänst
Korad Kaitans Gangster är rottweiler och väktarhund i Stockholm med mig.Kan inte tänka mig en bättre tjänstehund (och jag har sett och provat annat.)Jag kan med all säkerhet säga att min kille går in i döden för mig!
Sen, Det där med att tyngd och snabbhet skulle vara något problem är bara snack enligt mig, min Gangster springer du inte ifrån,det kan jag lova! En välbyggd och frisk samt TRÄNAD rottis håller minst lika bra som vilken annan ras.Alla hundar i tjänst måste tränas och det är väl där, om någonstans,det brister att man inte tränar sina väktarhundar tillräkligt.Att lyfta en rottis som Gangster på 50 panner är väl inte lätt, men å andra sidan så vet jag inte många som går o lyfter och släpar runt på sina hundar iaf, de kan hoppa själv.Kan man tävla mondeo med rottis som hoppar 2meters plank så kan en rottis hoppa upp på det mesta själv precis som vilken annan ras som helst.
I övrigt så är storleken bara +++.
http://rottweiler.hemsida24.se/se
Harre gött!
Sen, Det där med att tyngd och snabbhet skulle vara något problem är bara snack enligt mig, min Gangster springer du inte ifrån,det kan jag lova! En välbyggd och frisk samt TRÄNAD rottis håller minst lika bra som vilken annan ras.Alla hundar i tjänst måste tränas och det är väl där, om någonstans,det brister att man inte tränar sina väktarhundar tillräkligt.Att lyfta en rottis som Gangster på 50 panner är väl inte lätt, men å andra sidan så vet jag inte många som går o lyfter och släpar runt på sina hundar iaf, de kan hoppa själv.Kan man tävla mondeo med rottis som hoppar 2meters plank så kan en rottis hoppa upp på det mesta själv precis som vilken annan ras som helst.
I övrigt så är storleken bara +++.
http://rottweiler.hemsida24.se/se
Harre gött!
- Ninajohanna
- Nybörjare

30 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3