RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Chip-eller öronmärkning?

Här kan du diskutera allt som rör Avel.

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Enduro » 08 mar 2006 21:15

Jag har själv bara haft öronmärkta hundar, men inser att chipmärkning börjar bli vanligare.
Fördelen jag kan tänka mig med chipmärkning är att det är lindrigare (gör knappast ont) för valpen.
För 3-4 år sedan tog vi hand om en lösspringande hund i ett tätt trafikerat område. Eftersom hunden var öronmärkt så tog det oss mindre än 10 minuter att ta reda på vem ägaren var. Jag tvivlar på att vi ens skulle kommit på tanken att hunden kunde varit chipmärkt. Vi skulle naturligtvis åkt till polisen med hunden och där kanske de skulle kollat den möjligheten. Men nackdelen måste ju vara att gemene man knappast känner till att hundar kan vara chipmärkta och att det skulle ta betydligt längre tid att identifiera en upphittad hund. Alla har ju inte en chipavläsare hemma.. .
Hur resonerar ni andra - är det 100% chipmärkning som gäller nu?
Rapport - en tuffare sport
Enduro
Lägre Klass
Lägre Klass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav annah » 08 mar 2006 22:21

Så länge det inte är ett krav med chip så kommer jag att fortsätta tatuera mina hundar. Just av den anledningen som drar upp här ovan, Enduro: Om någon hittar en av mina hundar så skall de direkt kunna ta reda på vem ägaren är utan att behöva gå omvägen över polisen eller transport till djurpensionatet 12 mil från jaktmarken...
En duktig ID-märkare är guld värd, siffrorna blir tydliga och lättlästa om märkningen görs noggrannt, med vassa nålar i tången och med extra färg. Tyvärr så verkar det slarvas en del med det, tror ffa att det är nålarna som är för nötta när siffrorna blir svårlästa, när hundarna är sövda så märks det inte om nålarna är "oslipade".
Krut kommer också i små paket!
http://annah.aktivhund.se
Användarvisningsbild
annah
Moderator
Moderator

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Dogbytes » 08 mar 2006 22:58

En nackdel med chipset är att det kan börja vandra. Vet man inte om att chipset kan göra det så kanske man tror att hunden inte är id-märkt.
Mina hundar är chipsmärkta, och än så länge är chipset där det ska vara. Kontrollerar alltid det hos veterinären, för att vara på den säkra sidan.
Alea iacta est
Användarvisningsbild
Dogbytes
Högre Klass
Högre Klass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Xa! » 08 mar 2006 23:04

Jag föredrar att tatuera valpar. Framförallt av ovan angiven anledning men oxå pga att det är enklare att "dubbelmärka" hunden med chip i senare ålder än vad det är att tatuera en äldre hund. Mina hundar är alla "dubbelmärkta" dvs de har både tatuering o chipmärkning å chipet är gjort i "äldre ålder"
The predictability of morons never turns you down
Xa!
Lägre Klass
Lägre Klass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Dividiv » 08 mar 2006 23:36

Garbo är bara chipmärkt. Än så länge sitter chipet precis där det ska, men jag ska definitivt tatuera henne vid första tillfället då hon ska sövas (nån gång blir det väl). Dels för att det är lättare att hitta mig ifall hon skulle råka springa bort, och dels för att det är så jäkla bökigt att delta i olika prov. Till viltspårsprov måste jag alltid låna en chipavläsare av SKK. Likaså om jag skulle delta i en utställning arrangerad av nån taxklubb. Asbökigt. Däremot tror, och hoppas jag, att det är arrangörens skyldighet att tillhandahålla chipavläsare vid bruks- och lydnadsprov samt agilitytävlingar. Inte för att de brukar kolla då...
Agility till max - kör med tax!
www.allroundtax.se
Användarvisningsbild
Dividiv
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): allroundtaxar

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav irre » 09 mar 2006 00:09

Har chip på min yngre hund, senast jag kollade hade det vandrat långt ner på framsidan halsen . Gillar det inte ! ( Mest för att jag inte vill ha ngt inunder huden, varken på mig själv el. hundarna. )  Den äldre har en otydlig tauering .
"No matter what they teach us - what we believe is true"
irre
Elitklass
Elitklass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Enduro » 09 mar 2006 09:25

Xa - vad är problemet med att tatuera en äldre hund? Detta med att tatuera-chippa redan innan leverans är ju relativt nytt. Tidigare så tatuerades hunden vanligen i samband med HD/AD-röntgen någon gång mellan 12 och 18 månader. Men jag har inte haft problem med att avläsa den tatuering som gjorts i vuxen ålder.
Jag skulle också föredra tatuering, men tycker inte om att det ska göras på valpar utan hade föredragit att man som tidigare tatuerar i nersövt tillstånd i samband med röntgen. I många fall är detta den första kontakt valpen har med yttervärlden - och säg inte att det inte gör ont. Klart det gör.
Rapport - en tuffare sport
Enduro
Lägre Klass
Lägre Klass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Lilla My » 09 mar 2006 11:05

Har för mig att jag någonstans läst något om att det kommer att bli krav på chipmärkning vid in-/utförsel av hundar i Sverige (någon EU-regel, som vanligt...) eller något i den stilen.
Vi har 3 hundar, alla tatuerade men de 2 äldsta har så dåliga tatueringar (den ena är t.o.m omtatuerad - den tatuering han fick som valp var kass redan vid HD-röntgen och eftersom det var samma klinik som hade gjort ursprungstatueringen så erbjöd de en gratis "extramärkning" i samband med röntgen... den är inte mkt bättre den...) så jag har faktiskt chipmärkt dem också, så har man "hängslen o livrem". Frågan är ju förståss om någon kommer på tanken att börja leta efter ett chip på en öronmärkt hund, men i mitt fall handlade det inte så mkt om "springa bort" som att klara ev id-kontroll vid tävlingar/prov... En av de snyggaste tatueringar (går till och med att läsa på fotografi av hunden!) jag sett hade min gamla schäfertik, som tatuerades i samband med röntgen, så problem att tatuera vuxna hundar, förstår jag inte heller.
Har varit med en uppfödare och assisterat på vet-kliniken vid örontatuering för ett antal år sedan, h*n ville inte att valparna skulle koppla ihop det "onda" med uppfödaren som person - så istället stod jag och exet och höll valpar på löpande band. Klart det gör ont, och de skrek ju i högan sky, de små liven...
Användarvisningsbild
Lilla My
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Eng. Springer Spaniel, Wachtelhund och Cockerspaniel

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav peps » 09 mar 2006 11:24

chippar valparna och rekomenderar tatuering i samband med röntgen. Hängsle o livrem.
Får man bara ändan ur vagnen
behöver man inte ta sig i kragen
peps
Lägre Klass
Lägre Klass

Chip-eller öronmärkning?

Inläggav Dividiv » 09 mar 2006 11:27

Lilla My skrev:Har för mig att jag någonstans läst något om att det kommer att bli krav på chipmärkning vid in-/utförsel av hundar i Sverige (någon EU-regel, som vanligt...) eller något i den stilen.

Det har jag också hört. Från SJV. Och att det skulle införas 2008.
Agility till max - kör med tax!
www.allroundtax.se
Användarvisningsbild
Dividiv
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): allroundtaxar

Nästa

Återgå till Hundavel