Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
avreaktion/nyfikenhet/minnesbilder
18 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
avreaktion/nyfikenhet/minnesbilder
Nu började jag fundera tills jag slog knut på hjärnan
Satt och funderade på MH där en hund som avreagerar snabbt och inte har nyfikenheten att ta sig fram till skrämslet får en etta och att det är lätt att tolka som att det är en feg hund istället för en snabb..
tänkte vidare att på nyfikenheten mäter man ju nyfikenhet och inget annat och att det är väl snarare på promenaden man ser om hunden avreagerat/i vilken grad..
MEN då tänkte jag på MT. Där mäter dom ju nyfikenhet, avreaktion OCH MINNESBILDER.. och det är ju sant - man ser ju inte om hunden avreagerat på promenaden man ser om den har kvar minnesbilder efter vad som hänt efter att den fått avreagera.
Här börjar det slå knut i huvudet.. Har en hund som har minnesbilder kvar verkligen avreagerat? Den kan ju inte ha avreagerat fullt ut då den har kvar minnesbilder av det som hände. När man tränar vill man ju att hunden har kvar positiva minnesbilder och (iallafall jag) försöker alltid sluta när hunden är i den sinnesstämningen jag tycker är bäst för momentet. Om jag hade låtit hunden avreagera på belöningen (göra den neutral) så hade den inte varit något värd sen..
Det kanske ser ut som att en hund avreagerat men den kan väl inte vara helt klar om den har kvar rädsleminnesbilder?
Det jag fastnade på är alltså när man bedömer minnesbilder/avreaktionen på MT och om det inte är avreaktionen man mäter samtidigt som minnesbilderna egentligen?
Har lånat ut mentalitetsboken tyvärr misstänker att det står ganska tydligt där.. för länge sen man funderade på sånt här![blyg [smiley9.gif]](./images/smilies/smiley9.gif)
Satt och funderade på MH där en hund som avreagerar snabbt och inte har nyfikenheten att ta sig fram till skrämslet får en etta och att det är lätt att tolka som att det är en feg hund istället för en snabb..
tänkte vidare att på nyfikenheten mäter man ju nyfikenhet och inget annat och att det är väl snarare på promenaden man ser om hunden avreagerat/i vilken grad..
MEN då tänkte jag på MT. Där mäter dom ju nyfikenhet, avreaktion OCH MINNESBILDER.. och det är ju sant - man ser ju inte om hunden avreagerat på promenaden man ser om den har kvar minnesbilder efter vad som hänt efter att den fått avreagera.
Här börjar det slå knut i huvudet.. Har en hund som har minnesbilder kvar verkligen avreagerat? Den kan ju inte ha avreagerat fullt ut då den har kvar minnesbilder av det som hände. När man tränar vill man ju att hunden har kvar positiva minnesbilder och (iallafall jag) försöker alltid sluta när hunden är i den sinnesstämningen jag tycker är bäst för momentet. Om jag hade låtit hunden avreagera på belöningen (göra den neutral) så hade den inte varit något värd sen..
Det kanske ser ut som att en hund avreagerat men den kan väl inte vara helt klar om den har kvar rädsleminnesbilder?
Det jag fastnade på är alltså när man bedömer minnesbilder/avreaktionen på MT och om det inte är avreaktionen man mäter samtidigt som minnesbilderna egentligen?
Har lånat ut mentalitetsboken tyvärr misstänker att det står ganska tydligt där.. för länge sen man funderade på sånt här
![blyg [smiley9.gif]](./images/smilies/smiley9.gif)
"The noblest dog of all dogs is the hot-dog; it feeds the hand that bites it."
by Lawrence J Peter
by Lawrence J Peter
-

zitrus - Lägre Klass

- Hundras(er): Schäfer igen!
Re: avreaktion/nyfikenhet/minnesbilder
Är det inte lite så att avreaktionen i MT är att den när den väl kommer fram klarar av att "analysera" situationen och slutar vara rädd menas minnesbilderna är en bedömning på hur minnesbilderna är efter att hunden redan har avreagerat sig?
Fast nu blev jag osäker, ska rota fram mentalitetsboken.
Fast nu blev jag osäker, ska rota fram mentalitetsboken.
Man gråter aldrig över en bra hund som är ful,
men man gråter över en vacker IDIOT
-

Lica - Lägre Klass

- Hundras(er): LH Collie & Schäfer
Citat ur mentalitetsboken
"Avreaktionsförmågan får inte blandas samman med de eventuellapositiva/negativa minnesbilder som hunden uppvisar senare i samma testsituation. Bedömningen av minnesbilder baseras på hundens känslomässiga minne av testsituationen. Den utgår från att hunden har fått kontroll på situationen, och därmed avreagerat."
Kan vara jag som minns fel men nuvarande MT,s minnebilder är väl en del av det som i gamla MT,t ingick i hårdhet.
"Avreaktionsförmågan får inte blandas samman med de eventuellapositiva/negativa minnesbilder som hunden uppvisar senare i samma testsituation. Bedömningen av minnesbilder baseras på hundens känslomässiga minne av testsituationen. Den utgår från att hunden har fått kontroll på situationen, och därmed avreagerat."
Kan vara jag som minns fel men nuvarande MT,s minnebilder är väl en del av det som i gamla MT,t ingick i hårdhet.
Man gråter aldrig över en bra hund som är ful,
-

Lica - Lägre Klass

- Hundras(er): LH Collie & Schäfer
Nu har jag aldrig sett en hund på MT som behöver det men iallafall på MH tycker jag hundarna knappt får tid att avreagera, man (jag iallafall) är inte alla gånger säker på att hunden är helt "klar" innan man tar tillbaka den (på dumpe och skrammel, spökena brukar hunden få mer tid med av nån anledning även om det inte behövs).
Är det tidsbestämt eller ska man låta hundarna ta den tid den behöver på sig? Hur ska man veta att hunden verkligen har avreagerat? En del hundar jag sett på MH skulle ha hoppat högt (vad jag tycker det ser ut som iaf) om skramlet låtit lite eller nåt rört sig medan den står där för att den inte riktigt är klar utan fortfarande på helspänn, men då har dom ändå tagit dom därifrån.
Är det tidsbestämt eller ska man låta hundarna ta den tid den behöver på sig? Hur ska man veta att hunden verkligen har avreagerat? En del hundar jag sett på MH skulle ha hoppat högt (vad jag tycker det ser ut som iaf) om skramlet låtit lite eller nåt rört sig medan den står där för att den inte riktigt är klar utan fortfarande på helspänn, men då har dom ändå tagit dom därifrån.
by Lawrence J Peter
by Lawrence J Peter
-

zitrus - Lägre Klass

Hunden ska få tid att avreagera sig och gör den ej det så brukar man bryta mh:t
Iallafall på dom beskrivningar jag figgat på.
Sen är det ju upp till varje beskrivaren att avgöra hur mycket tid han vill ge hunden. Endel låter ju hundarna få fortsätta till skramlet och bryter där även fast man kanske skulle ha brutit redan på dumpen.
.
Iallafall på dom beskrivningar jag figgat på.
Sen är det ju upp till varje beskrivaren att avgöra hur mycket tid han vill ge hunden. Endel låter ju hundarna få fortsätta till skramlet och bryter där även fast man kanske skulle ha brutit redan på dumpen.
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
Tror att det nämndes i en annan tråd, men jag tänkte på en sak då jag MH:ade min hund.
På skaramlet gick hon fram direkt, dvs. det gick ganska snabbt, ändå skulle jag skulle jag gå fram till skramlet en gång till - de hann inte med, eller varför? Jag borde ha frågat!
På skaramlet gick hon fram direkt, dvs. det gick ganska snabbt, ändå skulle jag skulle jag gå fram till skramlet en gång till - de hann inte med, eller varför? Jag borde ha frågat!
Om du var vaken...
- Smulan
- AHfCh

- Hundras(er): Schäfer och ACD
Smulan skrev:Tror att det nämndes i en annan tråd, men jag tänkte på en sak då jag MH:ade min hund.
Det står väl i anvisningarna att nosen ska nudda skramlet innan hunden anses vara ändå framme, tror jag? Din hund kanske inte hade nosen helt emot?
If you think education is expensive, try ignorance.
-

Sanna M - AHfCh

- Hundras(er): malinois & schäfer
Min gick fram till skramlet och kollade ner i den där rännan där skrammelsakerna låg efter att ha stannat upp, sen stack han iväg och jag skulle locka fram honom sen. Min hund fick - går fram utan hjälp-
-

mutchof - Lägre Klass

- Hundras(er): Rottweiler
Hokish: menade inte när man bryter utan bara när man ska plocka bort den för att sen gå promenaderna. Tänker att en hund som fått lite längre tid med skrämselgrejerna kanske fått ettor på promenaderna istället för kvarstående.
Smulan: det måste ha varit att de inte hann med/inte fattade att hunden redan varit fram och kontrollerat. Jag har aldrig sett detta men det verkar ju inte vara helt ovanligt att beskrivaren missar att hunden var fram. Kanske viktigt att det alltid finns någon som filmar? Har hunden redan varit fram och kontrollerat lär den ju inte bry sig om att gå dit igen om den släppt det helt (=går inte fram förrän någon lockar dit den).
Eller så ville dom vara säker på att hunden avreagerat? Vad blev det för nuffra?
mutchof: ? Det var ju helt korrekt bedömt. Eller vad menar du?
Smulan: det måste ha varit att de inte hann med/inte fattade att hunden redan varit fram och kontrollerat. Jag har aldrig sett detta men det verkar ju inte vara helt ovanligt att beskrivaren missar att hunden var fram. Kanske viktigt att det alltid finns någon som filmar? Har hunden redan varit fram och kontrollerat lär den ju inte bry sig om att gå dit igen om den släppt det helt (=går inte fram förrän någon lockar dit den).
Eller så ville dom vara säker på att hunden avreagerat? Vad blev det för nuffra?
mutchof: ? Det var ju helt korrekt bedömt. Eller vad menar du?
by Lawrence J Peter
by Lawrence J Peter
-

zitrus - Lägre Klass

zitrus
Minns inte
och orkar inte rota fram pappret, men:
ljudkänslighet; stannar, kort stop
Nyfikenhet; går fram utan hjälp
Kvarstående intresse; biter i/lek mot skramlet, intresset minskar efterhand
Han noterade också att hon går fram själv själv, men tar ändå en båge, eller tittar på skramlet vid passagerna.
Minns inte
och orkar inte rota fram pappret, men:ljudkänslighet; stannar, kort stop
Nyfikenhet; går fram utan hjälp
Kvarstående intresse; biter i/lek mot skramlet, intresset minskar efterhand
Han noterade också att hon går fram själv själv, men tar ändå en båge, eller tittar på skramlet vid passagerna.
Om du var vaken...
- Smulan
- AHfCh

- Hundras(er): Schäfer och ACD
18 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2