RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

En fråga om vår tik som löper!

Här kan ni diskutera, ge synpunkter och argumentera om hundar.

En fråga om vår tik som löper!

Inläggav christina b » 03 jun 2008 19:51

Hej!
Vi har en underbar hovawarttik som heter Ada. Hon är ett år i slutet av juli, och hon löper för första gången nu.
Det är min första hund, har ingen erfarenhet, så frågan lyder:
Hur länge löper hon? Är det olika för olika raser? Hur länge ska jag hålla extra koll på henne?

Tack för hjälpen den som vet!
Hälsningar,
Christina
christina b
Nybörjare
Nybörjare

Re: En fråga om vår tik som löper!

Inläggav Nina » 04 jun 2008 06:50

Hej!
Nästan alla tikar löper ca tre veckor totalt. Däremot kan det skilja väldigt mycket mellan olika individer när de har den sk höglöpsperioden, alltså när dom är parningsvilliga, och hur löpet ser ut. Oftast inträffar den mellan 12-16 dagar men den kan komma tidigt likväl som sent, en del blöder mycket och andra kanske knappt nåt alls. Mitt råd är att du håller extra koll på henne hela tiden i tre veckor, även om hon slutar blöda innan. Har extra koll på henne nu så kan du också lära dej just hennes "dagar" och beteende så blir det lättare nästa gång. Låna gärna en avelsbok, där finns det ofta alla delar av ett löp utförligt beskrivet.
Nina
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Australian Shepherd, Border Collie

Inläggav vallhund » 04 jun 2008 13:39

Min förra tik kom i höglöp på dygn 21, så treveckorsperioden kan vara farlig att följa.

mvh
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav GunnarD » 04 jun 2008 15:29

Skriv upp när löpen börjar och slutar.
Jag kommer aldrig ihâg när det ska sätta igâng, är ju onödigt o anmäla till tävlingar om man "vet" att löpet kommer dâ.
3-4 veckor ska du räkna med iallafall. Sen är hon säkert extra intressant för hanhundar i närheten ett tag till.
Signatur.
SBK: 270111
Användarvisningsbild
GunnarD
Moderator
Moderator

Inläggav christina b » 04 jun 2008 22:57

Tack!
Är så glad att ni svarade, så jag vet lite riktning. Det kluriga verkar alltså vara att känna av när löptiden är slut, ska kolla en sådan där avelsbok. Hittar man sådana på nätet eller i bokhandel?

Men som sagt, tack för hjälpen!
hälsningar Christina
christina b
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav smisse » 05 jun 2008 23:37

Är hoffe ägare och om det är olika inom raserna vet jag inte men. Jag hade stora problem med att veta första gången när damen skulle löpa och när hon var i höglöp .
Eftersom jag även har en hane och jag inte ville att det skulle bli något oplanerat så läste jag på nätet och i böcker hur det fungerar . Min erfarenhet nu är att (tiken är idag 3 år) hon blöder nästan inget . Kan vara så att hon håller rent efter sig . Märker nu på hanen när det börjar närma sig och då kan man se mellan benen vulvan tror jag det heter att den blir stor. Läste även att tikar löper två gånger om året min löper bara en gång men det tror jag är olika på olika individer. Prata med din uppfödare som kanske har bättre svar . lycka till .
Smisse
smisse
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav christina b » 10 jun 2008 19:38

Då är de nog ganska lika. Ada har hållit väldigt rent efter sig och inte droppat särskilt mycket. Vilken härlig ras hovawart är! Så trogen och vänlig. Tack för dina tips!
christina b
Nybörjare
Nybörjare

Återgå till Ordet Fritt