RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Utställning med flatcoated retriver

Här kan du diskutera allt som rör utställning.

Inläggav Banane » 07 apr 2006 10:58

Hejs svejs!

När jag ska träna min lilla vovva på att "stå" så står hon faktiskt ganska fint & stilla MEN svansen hänger som en död ål!

Den ska ju helst "se glad ut" vad jag har förstått?
Eller kanske domarna inte bryr sig så mycket om detta?

Hursomhelst...hur ska jag få henne mer glad? Hon ser inte särskilt ledsen ut alltså utan snarare koncentrerad ut för att få godiset.

Kom med tips!
Tack
Banane
Appellklass
Appellklass

Inläggav V4E » 07 apr 2006 12:27

Under inlärning kan det va så att hunden "koncentrerar" sig eller är lite osäker på vad man menar och svansen är inte vad den brukar då. I början när jag träna in framåtsändandet på min hund så vifta han aldrig på svansen, inte ens vid beröm. Men nu när han är säker på vad jag menar och han gör helt rätt så går svansen som en tornado igen.
Strunta i om hunden viftar på svansen på utställningen, huvudsaken är att ni båda har kul. Men eftersom flatten är en pälshund så kan jag tänka mig att svansen är intressant för domarna.
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Inläggav inta » 07 apr 2006 14:06

inte för att jag är ngn utställningsfantast men jag tror nog att Flatten ska vifta glatt på svansen under utställning.....
det hjälper inte om du pratar glatt med henne?? eller att kanske ta bort godiset?
sen har jag sett folk som har med sig ngn typ av leksak till hunden. vissa har den i handen när dom ställer upp hunden och vissa låter även hunden bära leksaken. vet inte riktigt hur domarna ställer sig till det, som sagt, jag är ingen utställningsexpert! 
Lycka till!
inta
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Moas matte » 10 apr 2006 20:56

Jag tror att domarna helst vill se en glatt viftande svans, det hör ju i stort sett till rasstandaren! Min flat viftar som en dåre så fort hon känner att jag har en bit korv/godis i handen men så "blev det bara" med henne, jag tränade inte in det aktivt och har inte några smarta råd att ge.. Du kan ju fortsätta prova det tills hon börjar förstå vad du är ute efter, det ligger mycket träning bakom. Jag kommer aldrig bli något proffs på utställning men lite bättre har man ju blivit.
Moas matte
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav ank_vank » 02 aug 2006 22:54

hej, har också en flat men ungefär samma problem. Dommaren brukar inte bry sig allt för mycket min hunds svans har en tendens att dö ocg sedan vakna till liv  igen. Men men som skat hon blir bättre och bättre. jag går själv alltid iväg ca 15 minuter innan jag ska in iringen och leker med henne. sedna på med utställningskopplet och träna lite sen borta sen in i ringen och för hoppnings vis med ett rött band ut!
ank_vank
Nybörjare
Nybörjare

Re: Utställning med flatcoated retriver

Inläggav BalooSnoddas » 20 mar 2008 13:35

Jag har en flatcoated som jag ställer ibland, har varit iväg 4ggr förra året. Han är rastypisk i utseendet och har alltid fått bra kretik förutom hans livliga temprament. Han blir så glad när domaren ska känna & klämma så han äter nästan upp dom .. hur ska man göra då? Det hjälper inte med godis då inte..
"Med iver & fart, retriever såklart! "
BalooSnoddas
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Flatcoated retriever, 2st

Återgå till Utställning