Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Bruksgren med dvärgpinscher?
22 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Bruksgren med dvärgpinscher?
Hej!
Någon här som har tips på vilka bruksgrenar som skulle passa en dvärgpinscher?
/P
Någon här som har tips på vilka bruksgrenar som skulle passa en dvärgpinscher?
/P
-

thefinger - Nybörjare

- Hundras(er): Kelpie, Dvärgpinscher
Re: Bruksgren med dvärgpinscher?
Spår borde ju kunna funka..... ![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
Älska din granne men sätt upp ett staket....
-

luelgi - Högre Klass

- Hundras(er): Bäcä & Aussie
Tackar! Har provat att lägga lite spår i skogen. Vilket han gillar.
Någon som tränar sök med DP?
Någon som tränar sök med DP?
-

thefinger - Nybörjare

- Hundras(er): Kelpie, Dvärgpinscher
Jag tänkte genast på sök men givetvis blir det kanske lite jobbigt i kuperade rutor? Annars är det väl spår men i jobbig terräng så gäller det att liten hund hinner med tidsmässigt. Fast dom kanske är vassare än man kan tro????
Men jag tycker det vore ashäftigt med DP i bruks![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Men jag tycker det vore ashäftigt med DP i bruks
![tummen upp [smiley20.gif]](./images/smilies/smiley20.gif)
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
-

V4E - Moderator

- Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD
Jag tränar lite spår med tiken, för skojs skull utan tävlingsambitioner. Med hanen så leker jag lite sök ibland, han skulle nog kunna tänkas tävla i det om han hade en matte som hade sådana ambitioner. Även rapport har jag funderat på, men, det är mest för skojs skull. Nån gång i framtiden har jag tävlingsambitioner.. Kanske ;)
Terrängen är inge problem för hanen. Han springer inte, han flyger eller antilop-studsar i skogen..
Tiken däremot, anser att plant underlag är bästa underlaget. Råkade lägga spår så hon var tvungen att gå över lite ris å sånt som en större hund bara skulle tagit ett kliv över, min tik såg dock mycket förnärmad ut över detta hinder och tog GOD tid på sig att ta sig över det.. ![ler [smiley12.gif]](./images/smilies/smiley12.gif)
Terrängen är inge problem för hanen. Han springer inte, han flyger eller antilop-studsar i skogen..
Tiken däremot, anser att plant underlag är bästa underlaget. Råkade lägga spår så hon var tvungen att gå över lite ris å sånt som en större hund bara skulle tagit ett kliv över, min tik såg dock mycket förnärmad ut över detta hinder och tog GOD tid på sig att ta sig över det.. ![ler [smiley12.gif]](./images/smilies/smiley12.gif)
-

ipomoea - Appellklass

- Hundras(er): dvärgpinscher och border collie
Jag ska försöka komma till start i appellspår med min till våren. Han älskar att spåra, problemet vi har haft är främst att det är så svårt att få honom att plocka apporter. Han verkar mest tycka att dom där pinnarna ligger i vägen, han vill bara vidare och se vart spåret ligger. Så det är lite att få ordning på. Men som sagt, han älskar att spåra... och har svårt att tro att hundens litenhet skulle vara nåt problem i den grenen. Finns ju faktiskt exempel på dvärghundar som kommit ända upp i elit i spår (dock inte i andra bruksgrenar).
Fast sen har jag hört att spårintresset varierar lite inom rasen. Och det är ju inte så konstigt, eftersom man inte avlar på några speciella arbetsegenskaper.
Fast sen har jag hört att spårintresset varierar lite inom rasen. Och det är ju inte så konstigt, eftersom man inte avlar på några speciella arbetsegenskaper.
The more dogs the merrier.
-

Dvärghundspossen - Elitklass

- Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.
Hunden behöver ju inte plocka apporterna i spåret så det är inget hinder för en liten ras i bruksspåret. Liggmarkering te x funkar ju lika bra.
Mer bekymmer blir det väl i lydnaden då tungapporten kommer in och även den lilla vanliga träapporten är ju rätt ordentlig jämfört med gapet på en plutthund.
Uppletande blir ju oxå ett bekymmer, det är ju inte ovanligt med t ex en hockeypuck i rutan.
Och snälla, kom inte med föslag om att anpassa grejerna till alla hundar, det är ett "brukshundprov" :-)
Mer bekymmer blir det väl i lydnaden då tungapporten kommer in och även den lilla vanliga träapporten är ju rätt ordentlig jämfört med gapet på en plutthund.
Uppletande blir ju oxå ett bekymmer, det är ju inte ovanligt med t ex en hockeypuck i rutan.
Och snälla, kom inte med föslag om att anpassa grejerna till alla hundar, det är ett "brukshundprov" :-)
Signatur.
SBK: 270111
-

GunnarD - Moderator

Gunnar, du behöver läsa på reglerna... Det ÄR redan så att dvärgraser får mindre tungapport och mindre hinder. Stegen däremot är samma, så det kan ju bli knepigt om man skulle ta sej upp i elit med en liten plutt. Men det får man väl bekymra sej om OM man skulle lyckas komma så långt... I vilket fall som helst är det ju inte hur många poäng som helst som hänger just på stegen. Så rent teoretiskt borde ju en dvärgpinscher kunna bli spårchampion - OM den har tillräcklig uthållighet rent mentalt för att kunna köra elitspår och lydnad på det. Vilket ju knappast är självklart, eftersom dom inte avlas på arbetsmeriter på nåt sätt. Men några rent fysiska hinder kan jag inte se faktiskt, det är nog troligare att det mentala sätter stopp vid en viss nivå i så fall.
(I sök däremot borde det ju vara större nackdel att ha korta ben på hunden, eftersom den måste ta sej fram snabbare där.)
(I sök däremot borde det ju vara större nackdel att ha korta ben på hunden, eftersom den måste ta sej fram snabbare där.)
The more dogs the merrier.
-

Dvärghundspossen - Elitklass

- Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.
Varför ligger det en tråd om Dvärgpincher under rubriken Dobermann?? Hur många år sedan fastställdes det att de raserna inte hade någonting öht med varandra att göra??
Lycka till med din hund.
Lycka till med din hund.
- calamity jane
- Nybörjare

Det är ju fortfarande 1Kg för en plutthund och 50cm hinder i Hkl.
Och uppletet är fortfarande ett bekymmer, om nu inte TL väljer att vara snäll för att h*n sett att det är smâhundar i startlistan. man mâste ju inte använda en puck tex, men det är vanligt.
Och uppletet är fortfarande ett bekymmer, om nu inte TL väljer att vara snäll för att h*n sett att det är smâhundar i startlistan. man mâste ju inte använda en puck tex, men det är vanligt.
Signatur.
-

GunnarD - Moderator

22 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3