RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Urinvägsinfektion/Prostataproblem???

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Inläggav Tervar » 05 mar 2007 19:53

Min hanhund har droppat blod från penis idag.
Ringde vet och dom rekommenderade mig att ta ett urinprov. Ska lämna det imorgon. När jag frågade vad det kunde vara fanns två alternativ, Urinvägsinfektion eller prostataproblem.
Har någon här erfarenhet av hanhundar och urinvägsinfektion? Prostata?
Tervar
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Terro » 05 mar 2007 20:11

Urinvägsinfektion brukar visa sig att hunden kissar ofta och lite. Det tränger liksom på även om blåsan är tom. Lite samma diagnos har prostataproblem.
Prostataproblem kan också ge mer diffusa symptom som t ex ryggvärk.
Jag har också hört om flera hanhundar som fått blod i urinen när de varit väldigt påverkade av löptikar, fast det är inget jag har några vetenskapliga bevis för
Ingen fågel lyfter för högt om den lyfter på egna vingar. (W Blake)
Terro
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav Tervar » 05 mar 2007 20:20

Ja, förvisso har vi haft en löpande granntik. Har aldrig hört det innan! Han har haft förhudskatarr i januari som vi behandlat. Verkar inte medtagen eller så. Får väl se om urinprovet visar något imorgon.
Tervar
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Terro » 05 mar 2007 20:23

Förhudskatarr kan väl också ge blodig urin har jag för mig, men som sagt - lika bra att avvakta urinprov. Jag har aldrig riktigt förstått sambandet med löptik/blod i urin, men jag har hört och läst om det på flera ställen, så det borde ligga något mått av sanning i det.
Kanske någon annan vet?
Ingen fågel lyfter för högt om den lyfter på egna vingar. (W Blake)
Terro
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav Tervar » 05 mar 2007 20:26

Ja, han har blodigt sekret som droppar från penis. Vet inte om urinvägsinf kan ge detta.
Tervar
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Laine » 05 mar 2007 20:33

Förhuden kan få sår, även hundar kan ha trång förhud t ex och då kan
det spricka. Har en hane med det problemet, det kan komma några droppar
blod i urinen ibland. (Även hans kullbror har samma problem). Jag
brukar skölja med koksaltlösning och så använder jag faktiskt en
produkt från apoteket egentligen avsedd för underlivsbesvär hos
kvinnor, men som jag sprutar upp i förhuden. Det är en produkt som helt
och hållet innehåller "goda bakterier" och jag upplever att det
fungerar alldeles utmärkt, det är trots allt en slemhinna man ska
behandla. 
/Laine
The reason a dog has so many friends is that he wags his tail instead of his tongue.
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

Inläggav Banane » 06 mar 2007 13:13

Hej!

Min hane fick samma symptom som din vovve, blod som droppade. Egentligen kan jag inte säga att det direkt var några andra symptom än detta?...

Vi gick till vet. som sa samma som du, antingen är det bara en UVI eller prostataproblem...
Vovven lämnade urinprov, röntgades samt undersöktes även rektalt. Urinprovet visade bakterier och röntgen & undersökning att prostatan var förstorad. Troligen hade urinvägsinfektionen kommit av att prostatan var stor.

Hursomhelst...det blev antibiotika samt en spruta med hormoner (kemisk kastrering). Sprutan var för att se om prostatan minskades & därmed säkerställa diagnosen.

Ett tag senare så gjordes en ny röntgen vilket visade att prostatan blivit mindre, m.a.o så hade min vovve en kronisk prostatit. Då var det att välja mellan fortsatta hormonsprutor eller kastrering! Det blev det senare efterom jag ändå inte skulle använda honom i avel plus att sprutorna visst kunde ge andra biverkningar i form av tumörväxt bl.a. Sen så täckte försäkringen denna operationen, himla käckt.
Hoppas denna erfarenheten kanske kan ge lite "hjälp".
Lycka till!
Banane
Banane
Appellklass
Appellklass

Inläggav Marillion » 06 mar 2007 22:25

Banane skrev:Hej!

Min hane fick samma symptom som din vovve, blod som droppade. Egentligen kan jag inte säga att det direkt var några andra symptom än detta?...

Vi gick till vet. som sa samma som du, antingen är det bara en UVI eller prostataproblem...
Vovven lämnade urinprov, röntgades samt undersöktes även rektalt. Urinprovet visade bakterier och röntgen & undersökning att prostatan var förstorad. Troligen hade urinvägsinfektionen kommit av att prostatan var stor.

Hursomhelst...det blev antibiotika samt en spruta med hormoner (kemisk kastrering). Sprutan var för att se om prostatan minskades & därmed säkerställa diagnosen.

Ett tag senare så gjordes en ny röntgen vilket visade att prostatan blivit mindre, m.a.o så hade min vovve en kronisk prostatit. Då var det att välja mellan fortsatta hormonsprutor eller kastrering! Det blev det senare efterom jag ändå inte skulle använda honom i avel plus att sprutorna visst kunde ge andra biverkningar i form av tumörväxt bl.a. Sen så täckte försäkringen denna operationen, himla käckt.
Hoppas denna erfarenheten kanske kan ge lite "hjälp".
Lycka till!
Banane

Har EXAKT samma erfarenheter som Banane. Dock hade min hane även smärta i samband med att han skulle kissa. Bloddropp och blod blandat i urien. MASSOR med bakterier i urinen och prostataförstoring. Fick antibiotika och hormonspruta. Problemen kom tillbaka efter 1,5 år och då fick han samma behandling, men även en tid för kastrering.
Om din hund inte är allför gammal så tror jag att kastrering är det allra bästa alternativet för honom. Dessa besvär brukar ha tendens att komma tillbaka. Kastreringen gör dock så att prostata "skrumpnar ihop" och besvären brukar försvinna permanent.
Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går!
Marillion
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav adamoewa » 06 mar 2007 22:36

Det kan mycket väl vara urinsten oxå som ligger o skaver i röret men då brukar dom inte gärna vilja pinka. Tror nog att vetten kollar upp det oxå.
var ödmjuk, lyhörd och källkritisk, visa respekt
adamoewa
Appellklass
Appellklass

Inläggav Berner » 07 mar 2007 11:50

Fick se den här tråden när jag redan skickat iväg min.Det droppar blod från min hunds snopp också. Han har dock inga bakterier i urinen än-avvaktar ytterligare ett dygn för att se om det växer till några tills idag.Han fick antibiotika i alla fall och så ska vi höras idag också för att fortsätta utredningen. Tyvärr är han för stor för att kunna nå prostatan via rektum.Annars låter ju symtomen likartade de som min hund har, men han har inte ont. Det verkar som om han har tängningar ibland bara.
Aslö
Berner
Nybörjare
Nybörjare

Nästa

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar