RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Borrelia på hund?

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Borrelia på hund?

Inläggav Jenny R » 11 jul 2008 10:31

Efter att ha kommit hem från vetten i förrgår och allt lugnat sig lite fick jag en ny fundering. Kan min "Prins" ha drabbats av borrelia. Jag ringde till Vetten imorse dock i ett annat ärende än det men passade även på att fråga om det. Vetten sa att man måste vänta så där 3-4 veckor efter symtom uppstått tills man kan ta provet. För att få en säkrare diagnos och antkroppar har bildats. Nu till min fråga då. Har någon av er haft hund med borrelia? Hur kom ni på att det var det? Nu var det iofs så att röntgen på höfterna inte var ok men vet vill vänta med borreliaprov tills SKK gett sitt utlåtande om dem.
Ju mer jag lär känna människan dessto mer älskar jag min hund
Jenny R
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Norsk Buhund och Shiba

Re: Borrelia på hund?

Inläggav jobbandeboxer » 11 jul 2008 11:57

Jag har inga förstahands erfarenheter. Men hanen som vår första hund var efter fick borrelia, visserligen var han ganska gammal då (runt åtta om jag inte minns fel) men han blev ordentligt sjuk. Tappade styrseln på bakkroppen, inte förlamad, men hade ingen kontroll liksom. Dessutom blev han förvirrad, de upplevde honom nästan som "dement". Tyvärr blev han aldrig riktigt hundra efter det, så de bestämde sig för att låta honom somna in. Dock ska ju sägas att det enda prov som togs var borrelia, antikroppar kan de ju ha ändå utan att det är det som orsakar symptomen din hund har, så kanske var det annat som spelade in för denna hunden jag pratar om med...

Inget upplyftande svar kanske, men det är den enda erfarenhet jag har av borrelia på hund. På människa (har haft själv och känner fler som fått) så kan det ge en del olika grader av förlamningssymptom, feber, huvudvärk, yrsel.
jobbandeboxer
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Zazi » 11 jul 2008 20:36

Vi misstänkte borrelia på vår flat kille men det visade sig vara Erlichios ( oxå fästingburen). Från mitten av sommaren 2006 var han onormalt slö, fällde konstant, haltade till och från och det var svårt att få i honom tillräckligt med mat. I september tog vi prover för borrelia och erlichios och resultatet visade då på Erlichios. En tre veckor lång antibiotikakur inleddes med varningsord om att hundar ofta blev dåliga i magen av så stark antibiotika....Tack och lov klarade hans mage antibiotikan, för mager var han redan innan. När kuren var över hade han slutat fälla och vi upplevde honom som piggare samt han åt bättre. Frid och fröjd trodde vi. Under vintern började han halta igen, mitt under en promenad tex på hö fram - nästa prom ingenting och nästa igen haltade han på vä bak. Vi byltade på med täcken (trodde han blev stel av kylan) och drog ner på motionen men hältan fortsatte sporadiskt.... Efter nyår blev det nya besök hos veterinären och en rejäl hältutredning, nya blodprov, samt ytterligare en tre veckors antibiotikakur. Av böjproven fick vi inte fram ett dugg - ena gången lätt hälta på ena benet andra gången på ett annat ben. MEN efter sista antibiotikan friskförklarades han med förklaringen att dels så var inte Erlichian helt borta efter första kuren, dels hade han antagligen fått en autoimmun reaktion i form av "reumatism" av den första kuren då immunförsvaret "slogs ut". Tack och lov har han mått bra och varit ohalt sedan dess, även i kyla, men jag har fortfarande stor respekt för de där äckliga fästingarna.
Zazi
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Flatcoated Retriever x 2

Inläggav Jenny R » 11 jul 2008 21:24

Zazi tack för ditt svar. Min hund haltar dock på samma ben och han reagerade lite på böjprovet. Slö vill jag inte påstå han är heller fäller gör han dock. Äter som häst men dock något mager [smiley6.gif]
Jenny R
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav jobbandeboxer » 14 jul 2008 12:23

Kom och tänka på dig då jag tog i det senaste numret av brukshunden. Du kanske redan läst numret, vad vet jag... men citerar lite därifrån.

"Borrelios och erlichios är två otrevliga sjukdomar som fästingen kan föra med sig. Det kan vara svårt att skilja sjukdomarna åt eftresom symptomen är lika: feber, trötthet, nedsatt aptit, ovillighet att röra sig, hälta och olika former av neurologiska symptom.

Symptomen kan uppträda året om, under förutsättning att djuret exponerats för fästingar någon gång under året. Vid erlichios kan även blodbrist och blödningar förekomma. De vanligaste symptomen vid kronisk sjukdom är trötthet och rörelsestörningar."

Sen står det vidare att hundarna kan behandlas med antibiotika, de flesta tillfrisknar helt men att en mindre del kan utveckla kroniska symptom.

Tänk på att som vid alla sjukdomar bhöver man inte ha ALLA symptom. Kolla upp vad ett blodprov på borrelia/erlichios kostar, jag hade tagit båda av vad jag läst mig till om de olika sjukdomarna på andra ställen utöver brukshunden, de verkar vara ganska svåra att skilja åt, är det inte alldeles för svindyrt hade jag legat på veterinären om ett test. Är det nu något av de fästingburna sjukdomarna känns det ju onödigt att vänta längre än nödvändigt med antibiotika behandling. Höfterna kanske inte är så värst bra, men det kan ju fortfarande vara symptom på en fästingsjukdom.

Har stött på flera hästar som har haft konstiga symptom som sedan visat sig vara fästingsjukdomar med en ganska billigt och enkelt blodtest. Bland annat än häst som ansågs vara galen (den bet bland annat av tummen på en hästskötare), den hade gradvis blivit direkt ohanterbar, efter ett år tog man ett blodprov och senare behandlade med antibiotika - sen var hästen som vanligt igen. Tydligen hade hästen erlichios vilket satt sig på nereverena och gett akut, extrem smärta vid beröring av huden (ja föreställ er, nog hade man blivit grinig själv också). Likadant misstänker man att flera kroniska kotleds inflammationer hos häst egentligen har varit fästingssjukdomar som inte behandlats.
jobbandeboxer
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Jenny R » 14 jul 2008 13:00

Jobbandeboxer: Blodprover kommer att tas oavsett gradering på höften. Det kommer tas vid återbesöket om ca 3 veckor. Om det visar sig att han även har en svår grad av HD ska ju även rehabplan osv sättas upp. Men om man får välja mellan pest och kolera så föredrar jag ju fästingburen sjukdom istället för gravt HD fel.
Jenny R
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav jobbandeboxer » 14 jul 2008 13:03

Okej - det låter väl i grunden som en god plan. Får hålla med dig, snarare så att man önskar fästingsjukdom framför gravt HD.....

Lycka till med allt, krya på hunden. :blommor: Så tycker jag du kan uppdatera om hur det går sen, så vi kan önska grattis sen när hunden är frisk.
jobbandeboxer
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Jenny R » 14 jul 2008 13:13

Jobbandeboxer: Tack så mycket. Självklart kommer jag uppdatera resultatet. Men känns som en evighet just nu.
Jenny R
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Samojeden » 14 jul 2008 13:19

Min första hund fick borrelia. Hon började halta och ömma först i ett framben och sen i det andra - då kontaterades borrelia och hon fick en lång medicinkur. Det tog dock många veckor innan det vände - hon fick ont och blev svag i alla sina ben så vi fick bära henne mycket ( tur att hon var så liten för att vara samojed)och jag var totalt förtvivlad - trodde hon skulle dö.. och beställde en ny valp.. ifall.. Men hon repade sig såsmånigom och när kuren var slut var hon sitt vanliga pigga jag igen.
R.I.P Swedsam´s Pepsi Cola 1988 - 2004
R.I.P Such Newsam´s Fanny Hill 1995 - 2010
Samojeden
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Dvärgpudel och änglasamojeder

Inläggav Prillis » 14 jul 2008 13:48

Jag hade nog tagit borelia/ehrlichias prov innan dessa 3 veckor. Veterinären sa till mig att ju snabbare man får in behandling ju mindre är risken för kronisk sjukdom.

Jag har en hund med Ehrlichias.
Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Prillis
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Labrador och Borderterrier

Nästa

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar