RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kennelhosta...

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Kennelhosta...

Inläggav ihägg » 16 nov 2008 22:44

Min tik började hosta i lördagskväll (igår alltså) och har idag varit lite hängig, lite feber men vi har tagit kortare promenader och hon har ätit och druckit bra.

Men hur försiktig ska man vara för smittorisken?
Hur länge smittar hunden?
Återfallsrisk?
Tips för symtomlindring för det verkar riva duktigt in halsen när hostattackerna sätter in? Mot halsont? [smiley6.gif]
Vi har gett svagt te med lite honung i och det verkar hon gilla i alla fall...

Känner att kanske veckovis av karantän utan kontakt med andra hundar kommer att bli såååå trist för oss båda [smiley19.gif] .
Så, kan man t.ex träna på sin BHK om man verkligen indviker all kroppskontakt hundar emellan och att inte jag håller på med nån annans hund och kanske smittar den vägen?

Besvärsfri = smittfri?

Tacksam för snabba svar!
Ansa Pansa Katten
ihägg
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Rottweiler

Re: Kennelhosta...

Inläggav Madelene » 17 nov 2008 00:53

Kennelhosta är verkligen smittsamt !!! Dom kan hosta upp till ett par veckor om man har
otur!
Virusen smittar framförallt under den första hostveckan medan bakterien kan utsöndras i 3-4 månader efter genomgången infektion, sen har jag hört att hunden räknas som frisk efter minst 5 hostfria dagar.

I många fall ges ingen behandling utan man får avvakta, men ibland ges antibiotika,
slemlösande eller liknande.

Har hunden kennelhosta ska den vara i stillhet så mycket som möjligt !

Som sagt är det mycket smittsamt så håll dig borta från andra hundar, och åk inte till
BK eller liknande där många hundar vistas.
Madelene
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav BenganBus » 17 nov 2008 09:37

Om hunden har mycket problem med hostan så kan man ge Bisolvon till dom. Tänk bara på att köpa oral lösning till barn (det står från 1 år och vuxna), beroende på hur mycket din hund väger (kontakta vetrinär för att få rätt dosering) så han du ge det en gång om dagen eller dela upp det på två.

Som Madelene säger är det VÄLDIGT SMITTSAMT, och tyvärr så går det inte att skydda sig men än att vacinera eftersom då får dom flesta hundar en mildare släng av kennelhosta. Du bär också med dig smittan så du får också undvika främande hundar ett tag. Det värsta som kan hända är att hunden får lunginflamation, men tydligen är det rätt ovanligt.
BenganBus
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Schäfer/boxer blandning

Inläggav lastella » 17 nov 2008 14:29

Man kan också ge hostdämpande om hunden hostar väldigt mycket och kraftigt. Jag minns inte vad det var jag gav min hund men ta kontakt med veterinärklinik och fråga.

När det gäller smittorisk så håll dig så långt bort du kan ifrån andra hundar. Om jag inte minns fel så är det numera en karens för tävling på en månad. De reglerna finns i tävlingsreglementet. Det kan väl vara en tumregel att hålla sig till också när det gäller att besöka BHK. Hunden behöver som sagt vila och det skadar inte heller att kolla upp hunden hos veterinär efter genomgången sjukdom så att det inte finns något kvarstående på lungor eller hjärta.
Kennelhosta behandlas ofta lite styvmoderligt men är ingenting att leka med.
Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge
Användarvisningsbild
lastella
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Boxer x 2

Inläggav Yondalar » 17 nov 2008 15:50

Mötte tre hundar på en stig i skogen i helgen, en hade kennelhosta, som damen upplyste oss artigt om.
"ingen fara, våran är vaccinerad"
- ja det är denna också och dom kan få det ändå, dock lindrigare

Är det så?

Inkubationstid? (orkar ej söka-säkert nåt proffs här)
Yondalar
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Black and Tan Coonhound

Inläggav ihägg » 17 nov 2008 16:34

Tack för råden!

Hon verkar ju så pigg nu, men man märker att hon hostar mer efter aktivitet, men det är ändå inte alls lika mycket som tidigare. Nätterna är som besvärsfria.

Jaja, trist, men vi får hålla oss undan allt och alla.

Har ju träffat på en del hundar under promenaderna, men genast upplyst om att de inte får hälsa då min har misstänkt kennelhosta. Och om man pratar med follk så är det många som, när jag beskriver hennes symtom, som -Jaha, då var det nog det min hund hade!

Känns som om att om man hr otur så blir det här som förkylningarna/magsjukorna på dagis...Rundgång!!!
Ansa Pansa Katten
ihägg
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Rottweiler

Inläggav lastella » 17 nov 2008 18:43

Det är ju så att vaccineringen täcker ca 80% av de visus som ger kennelhosta (som kan jämföras med våra förkylningar) och oftast så drabbas hundarna lindrigare om de blir smittade.
Inkubationstiden är oftast inte mera än 3-5 dagar och är hunden smittad så är den smittbärare redan innan den har insjuknat. Fast då vill det nog till närkontakt. Det är väl med kennelhosta som med våra förkylningar att det smittar med droppinfektion. Dvs. att när hunden hostar och nyser så sprids smittan vida omkring.
Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge
Användarvisningsbild
lastella
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Boxer x 2

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar