RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Avlivning av hund

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Avlivning av hund

Inläggav GME » 03 maj 2009 00:10

Finns det någon som vet en del om avlivning här?

När min gamla hund (15 år) en gång ska avlivas, hur gör jag för att försäkra mig om att hon inte får ångest och lider under avlivningsprocessen?

T ex om de ger lugnande medel, som Plegicil, gör inte det att musklerna blir väldigt avslappnade medan hunden fortfarande är medveten och då inte fattar vad det är som händer och kan bli orolig av det?

Vad är det för medel de ger när en hund ska opereras? Kan de inte ge det och sedan när den är djupt sövd avliva den? Eller måste man köra ner en tub för andningen om man använder sövningsmedel som inför operation?

Och så kan blodkärlet spricka av avlivningsvätskan...

Min personliga erfarenhet är att det inte alltid finns garanti att hunden somnar in lugnt och fridfullt, vilket jag tycker är konstigt och oproffsigt och ledsamt. [smiley18.gif]
Är det en ekonomisk fråga? Finns det bra medel men som inte används för att de är för dyra?
Man får hoppas att det forskas på det här.
Titta gärna in på...
Min hemsida: http://www.hundkurser.com
Min blogg: http://gunillashundkurser.blogspot.com/
GME
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): polsk gathund, isländsk fårhund

Re: Avlivning av hund

Inläggav nicke-schäfer » 03 maj 2009 00:15

Känner du ingen jägare? En boxer vi hade för länge sedan sköts i skogen när han gick och nosade. Inget lidande och ingen stress av att vara på djurkliniken.
nicke-schäfer

Inläggav luminta » 03 maj 2009 00:48

...eller gör som så att du när tiden är inne får hem en vetrinär till dig som kan avsluta hundens liv i hemmamiljö utan stress

Det där med att få någon att ta med hunden ut i skogen har jag hört allt för många skräckhistorier om, och det kan ju även vara jättesstressandes för hunden om den inte är van vid att behöva åka iväg någonstans utan sin matte/husse...
Australsk Kelpie & Berner Sennenhund !
luminta
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Australsk kelpie & Berner Sennenhund

Inläggav Exet » 03 maj 2009 05:59

Man ger ofta en överdos av ett narkosmedel, jag vet exakt vilket man använder till hund, men jag vet att man söver på isoflurangas, alltså samma medel som man använder inom humanvården,vilket kan göra att luftvägarna faller samman och hunden får en snarkande andning, inget som hunden lider av då luftvägarna faller samman just för att hunden är djupt medvetslös.

Någon slang i halsen, så kallad intubation blir aldrig aktuell vid avlivning, när man intuberar vid t.ex operation gör man det för att garantera fria luftvägar, det jag skrev om ovan, men om hunden ska avlivas finns inget syfte med fria luftvägar.

Kärlen spricker inte inte av avlivningsvätska utan av införande av den lilla plastslangen i kärlet, gamla hundar djur (liksom människor) för skörare kärl det är därför dom spricker. Vilket gör att man kan få försöka sätta infart flera gånger på olika ställen.
Exet
Elitklass
Elitklass

Inläggav Exet » 03 maj 2009 12:48

Rättelse; Det försvann ett inte, jag vet alltså; inte exakt vilken medel man använder med hundar, men ta kontakt med en vet och fråga [smiley1.gif]
Exet
Elitklass
Elitklass

Inläggav Vancuria » 03 maj 2009 15:51

Min erfarenhet av avlivning är väldigt positiv,ja du fattar hur jag menar hoppas jag.Ingan avlivning är väl nånsin positiv på så vis.Men själva utförandet har jag endast bra erfarenhet utav.Lugnt stilla,hunden fick en stor dos lugnande först så att hon blev medvetslös typ....därefter överdosen som hon fick i 2 stora sprutor.
Normalt ska dom väl väga hunden först så att den får en korrekt dos avlivningsvätska.Detta gjordes inte med min då hon varit inne 2 veckor innan i annat ärende.Så dom hade därmed hennes vikt redan.Jag kan säga att det hela var så lugnt och fridfullt så jag gick sen därifrån med en känsla av ro och harmoni i kroppen.Konstigt nog.
Vancuria
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Schäfer

Inläggav Uppsala1 » 03 maj 2009 16:58

I vanliga fall går det till som följer:
1) Ankomst till klinik/djursjukhus. Man börjar oftast med att betala för att slippa hålla på med det efteråt. På många ställen får man fylla i en lapp där man försäkrar att man äger djuret själv, samt ett val med vad som ska hända med kroppen efter döden. Normalt är det tre alternativ a)ta med kroppen hem för begravning på egen mark om man har möjlighet till det b) separat kremering, dvs kliniken tar hand om djuret efter döden o tar det till ett krematorium, för att efter 10-14 dagar få tillbaka en urna med djurets aska som djurägaren kan begrava. c) "vanlig" kramering, dvs djuret kremeras med andra djur, och strös i minneslund i anslutning till krematoriet.

2) Hunden ges en lugnande dos. Olika preparat används på olika kliniker. Vissa använder Plegicil, som kan ges både i munnen eller under huden. Fördelen är att hunden behåller ett bra blodtryck, nackdelen är att effekten är väldigt varierande från individ till individ. Vissa hundar blir jättetrötta, andra händer det knappt någonting med. På andra ställen ger man Domitor - detta preparat har väldigt jämt o förutsägbar effekt, men gör att blodtrycket sänks vilket innebär att det kan vara lite svårare att få i kanylen. Anledningen till att man ger denna spruta är för att det ska bli lugnare för hunden + husse/matte med kanylläggning etc.

3) Efter att hunden blivit trött kommer en vet/sköterska in o lägger en kanyl i ett framben. Detta kan vara svårt då det oftast är gamla eller sjuka hundar det rör sig om, o dessa har ofta sämre tryck/skörare kärl än vad ett ungt friskt djur har. Det kan i bland behövas både 2 och 3 försök för att kanylen ska ligga bra. Detta stör sällan hunden, oftast är det dock det djurägaren upplever som jobbigast.

4) När kanylen ligger på plats provar sköterskan/veterinären den genom att spruta koksalt i den. Därefter är det dags för avlivningsvätskan. Denna vätska är en narkosvätska som tidigare användes i sömnmedel i humanpreparat som dock togs av marknaden pga lätt att överdosera. Detta innebär att man faktiskt vet att det iaf på människor ger en behaglig insomning utan ångest eller smärtor.
Preparatet ges direkt i blodet i en kraftig överdos, och hunden dör normalt innan sprutorna tömts riktigt. I vissa fal med mycket gamla eller sjuka individer kan det ta upp till en halv minut pga dålig cirkulation, detta ska dock inte innebära någon ångest/smärta för djuret. De blir helt enkelt bara tröttare lite långsamt.

Det är viktigt att förstå att när kroppen dör kan den reagera på lite olika sätt. Vissa individer drar ett par snabba djupa suckar i dödsögonblicket, andra sträcker på sig eller liknande. Oftast är hunden redan borta då, o dessa "dödsryckningar" är bara kroppens reflexer. Bra att veta innan så behöver man inte tycka att det är så otäckt. (Jag var med i rummet när min morfar gick bort efter en längre tids sjukdom, han drog ett par snabba andetag också, vilket mao är helt naturligt i dödsögonblicket o inte ar något med avlivningsvätskan att göra).

Ang kärl som spricker - det är mycket ovanligt och har inget med avl-vätskan att göra, det handlar helt enkelt om gamla sköra kärl. Om något sådant händer för veterinären göra en bedömning: har man fått i tillräckligt mycket vätska innan kärlet sprack och hunden redan är i princip borta, väljer man ofta att ge en injektion med resten av vätskan direkt i hjärtat. Annars får man lägga i en kanyl i ett annat ben, och ge resten av vätskan där.

5) efter döden lyssnar sköterska/vet på hjärtat och berättar att hunden är död.

Det är aldrig lätt att ta bort ett djur, och det är ofta människor i sin sorg hittar fel o brister på hanteringen av insomningen. Det är viktigt att tänka på att man själv har en viktig roll vid detta sorgliga tillfälle. Blir du hysterisk när sköterskan missat ett kärl kommer hunden uppleva det hela mycket obehagligare än om du lotsas som att allt är som det ska. Det är även viktigt att tänka på att människor som jobbar med detta också tycker att det är sorgligt o tungt, och gör allt de kan för att det ska bli en fin, lugn sista stund. Detta låter verkligen som självklarheter, men jag har dessvärre erfarenhet av djurägare som i sin sorg hanterar hundens sista minuter med att skrika åt sköterskan/veterinären istället för att vara ett stöd åt sin kamrat. Människor reagerar o hanterar sorg olika, o det kan vara bra att tänka igenom hela förfarandet innan man sitter i den sitsen, då blir det kanske lite lättare att hantera.

Hoppas ingen tar illa vid sig av detta inlägg! [smiley27.gif]
Uppsala1
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Eng. cocker spaniel

Inläggav Diexes » 03 maj 2009 17:54

Som tillägg vill jag bara säga, att där jag har varit så har jag fått lämna kort och leg till en sköterska, så fixar de med betalningen så att man slipper att stå i kassan bland andra personer.
Användarvisningsbild
Diexes
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Schäfer

Inläggav lastella » 03 maj 2009 18:00

Uppsala1:Jag tycker att ditt inlägg var vädigt bra! Det förklarar på ett bra sätt så att alla kan förstå vad det är som händer och vad som görs. Dessutom förklarar du med en mycket fin känsla. Tack!
Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge
Användarvisningsbild
lastella
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Boxer x 2

Inläggav GME » 03 maj 2009 18:02

Tack alla som har svarat och jag tackar särskilt Uppsala1 för ditt långa informativa inlägg som åtminstone jag inte alls tog illa vid mig av.

Jag visste inte sedan tidigare att det är så individuellt hur hundar reagerar på Plegicil. Det var den informationen jag främst saknade.

När min gamla hund en gång avlivas så får det nog bli Plegicil ändå, för hon har opererats flera gånger och jag vet därför att hon blir trött fort av Plegicil.

Uppsala1, varför lägger man inte en permanentkanyl först som sitter där den sitter och därefter ger Domitor, som tydligen alla hundar blir lugna av? Det är väl kanske ett stressmoment för hund och ägare, men det är också ett stressmoment för både hund och ägare när en hund kämpar emot den konstiga känslan och inte blir ordentligt trött trots påfyllningsdoser av Plegicil.

Åtminstone kunde det väl vara rutin att de kollar om hunden har opererats tidigare, kollar vilket lugnande medel som då användes och om de är osäkra tar de Domitor?

Jag läser i en gammal FASS VET-bok från 2003 att djuret ska vara lugnt när man ger Plegicil och att det finns indikationer på att de har blivit nervösa och aggressiva. Den hund jag tänker på som blev dåligt lugnad var en hund som lätt hetsade upp sig och har bitit folk många gånger. Min gamla Teista är en lugn hund, så även av den anledningen tror jag att hon inte får uppleva den andra hundens öde.

/Gunilla
Titta gärna in på...
Min hemsida: http://www.hundkurser.com
Min blogg: http://gunillashundkurser.blogspot.com/
GME
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): polsk gathund, isländsk fårhund

Nästa

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar