RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kissar blod...

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Kissar blod...

Inläggav LJOSSA » 14 okt 2005 12:51

Min hane, 11,5 år gammal, Border Collie/Flat kissar blod. Vi har varit hos veterinären och lämnat både urinprov och blodprov, känt på prostata etc. De första pinkarna är gula som vanliogt och strålen är tjock och normal. På slutet blir det mer och mer blodblandat, dock inte enbart blod och inte heller tjockflytande.
Ännu har de ingen teori varför, men hon lämnade två förklaringar;
1. Han har urinvägsinfektion
2. Han har ätit två ganska rejäla antibiotikakurer vilket tydligen kunde göra att blodets färgämne (hemagloubinet?) utsöndras i nurarna och alltså förs vidare därifrån till urinen.
Han är frisk för övrigt, prostatan var okej, ingen feber, kissar som vanligt, dricker kanske något mer än vanligt. Jag får provsvar på måndag och då också en ev behandling. Jag är dock nyfiken på vad ni har för erfarenheter? Jag är inne på att trycka i honom lite c-vitamin över helgen. C-vitamin är surt och vattenlösligt, vilket innebär att urinen blir sur och ev bakterier dör.

Med glädje och iver ~ Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Användarvisningsbild
LJOSSA
Högre Klass
Högre Klass

Kissar blod...

Inläggav Glockiz » 14 okt 2005 13:09

Har ingen erfarenhet och inga teorier, bra att ni har varit till veterinären för att kolla upp jycken
Önskar er lycka till med vovvsingen iaf
Glockiz
Moderator
Moderator

Hundras(er): Vit älghund * 2

Kissar blod...

Inläggav Hille » 14 okt 2005 13:40

Min gamle hane har också kissat blod, men det var inte hela tiden utan bara ibland. Men veterinären trodde att det hade med prostatan att göra, trots att den kändes ok.. typ ett litet sprucket blodkärl när gammelfarbron blivit lite upphetsad...
Lycka till med din hund.
Hille
Appellklass
Appellklass

Kissar blod...

Inläggav Virrig » 14 okt 2005 16:40

Kan ju vara ngt man ätit också? Rödbetor osv kan färga urinen röd.
Hoppas det inte är ngt allvarkigt!
Användarvisningsbild
Virrig
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Schäfer

Kissar blod...

Inläggav Sosso » 14 okt 2005 19:58

hoppas allt ordnar sej... :)
Användarvisningsbild
Sosso
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Schäfer

Kissar blod...

Inläggav Laine » 16 okt 2005 20:08

Låter som urinvägsinfektion, en rejäl en. Min gamle hane fick liknande som riktigt gammal och det var en rejäl infektion.

Kan möjligen veterinären spola ur urinblåsan med koksalt istället för att ge mer antibiotika? Så gjorde min veterinär med min gamling och så sköter man även äldre människor många gånger.

Det andra alternativet känns ju inte kul, för det skulle innebära systemisk sjukdom som du också skriver. Njurarna vill man ju gärna att dom funkar. Kan du ta dig till veterinär som inte gissar, för ett "second opinion" så hunden kan få rätt vård? Det kan ju inte skada med C-vitamin men det behövs nog lite mer hjälp?
/Laine
The reason a dog has so many friends is that he wags his tail instead of his tongue.
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

Kissar blod...

Inläggav LJOSSA » 17 okt 2005 22:32

Det är en urinvägsinfektion. Nu är det antibiotika i 10 dagar. Den tredje kuren på en månad. Jag ger extra c-vitamin också.
Ett litet varnande pekfinger bara till alla er som har gamla vovvar. Se över er veterinärvårdsförsäkring. Jag har bränt hela min nu, men det visar sig när jag forskar runt lite att ett bolag (mitt nuvarande) har ett tak på 10.000 kr, en självrisk på 1400 + 25%. Det andra bolaget jag ringde har ett tak på 25000, en självrisk på 1000 +20%, och jag får försäkra in min gamling! Snacka om skillnad. Den från bolag nummer två är säkert dyrare per år, men om något händer lär jag ju få tillbaks de pengarna...
Med glädje och iver ~ Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Användarvisningsbild
LJOSSA
Högre Klass
Högre Klass

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar