RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Återkommande öronproblem...

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Inläggav Banane » 19 maj 2006 19:17

...hos en lite flatte-tjej
Har behandlats två ggr. varav den andra efter att odling tagits & då visade det sig att hon hade stafylokocker.

Det har varit bra ett litet tag & jag har dessutom låtit öronen vara. För det verkar som att bara jag tittar på dem så får hon bekymmer igen.

Nu så har hon börjat klia sig mycket igen så det blivit rött & irriterat, det är mer svamp än normalt & luktar så där speciellt ni vet när det är så.

Det känns inget vidare att behöva söka IGEN och kanske ge ännu en kur!

Jag undrar om ni är några andra som haft öronproblem på era vovvar där ni kanske kommit fram till alternativa botemedel eller andra diagnoser?
Jag menar ibland så kanske en del symptom visar sig som helt andra symptom...långsökt kanske.

Snälla berätta om era erfarenheter! Det kanske finns något klet som funkar superbra?!

Tacksam för svar snaaarast!

Banane & co
Banane
Appellklass
Appellklass

Inläggav luminta » 19 maj 2006 19:36

Min bernerhanne blev fort kliig i öronen när det är fuktigt ute.  Är väl lite typiskt hängöron sådär.
Jag  har för vana att alltid torka lite lätt runt öronen med en frottéhanduk om vi har varit ute i regnet , är gjort på ett ögonblick och han slipper komma in och lägga sig i husvärmen med fuktiga öron.
Sen ser jag alltid till att hålla öronen  (pälsen runtomkring ) välvårdad , rycker bort dött hår osv.
Ligger han utomhus ser jag hellst att han ligger på den torra delen av verandan( den under tak)  av  och inte den våta  ( men just det är lättare sagt än gjort eftersom han gillar  den våta delen bäst) hur som hellst så har det här hjälpt oss.
numera har han nästan aldrig problem med öronen längre
 luminta38856,8178472222
Australsk Kelpie & Berner Sennenhund !
luminta
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Australsk kelpie & Berner Sennenhund

Inläggav V4E » 19 maj 2006 19:39

När det gäller öron och det börjar lukta så där illa så är nog enda utvägen tyvärr att åka till vet. Det finns nog inga bra hemmakurer när det gått så långt. Men eftersom det är återkommade på din hund så kanske du och vet kan diskutera om det finns något DU kan göra i förebyggande syfte. T. ex hålla örongångar fria från hår. Regelbundet ha i öronrens.
 Lycka till!
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Inläggav eagle » 19 maj 2006 21:16

Hur gammal är din hund?
Min ena springerhane hade problem med öronen fram tills han var ett år (växte bort?) Han hade svampinfektion i båda öronen, såg ut som chokladpudding. Det var först efter att hans öron spolats 2 ggr som det gav med sig det satt nämligen gegga fast på trumhinnan så först när den blev ren blev han av med infektionen.
Hundar med fart "springer" så klart
Användarvisningsbild
eagle
Appellklass
Appellklass

Inläggav luminta » 19 maj 2006 21:26

( alltså bara för att precisera så  är mina råd/erfarenheter i f´örebyggande syfte,  inte när "skadan" redan är skedd !)
Australsk Kelpie & Berner Sennenhund !
luminta
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Australsk kelpie & Berner Sennenhund

Inläggav Goldenmatte » 19 maj 2006 22:14

Min hund har också återkommande öroninflammationer. Slutar alltid med att de får spola öronen på honom. Rengör öronen regelbundet och klipper håret så att det ska komma in luft, men inflammationerna återkommer iallfall. Trumhinnan har spruckit på honom flera ggr..
Goldenmatte
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Lilla My » 19 maj 2006 22:19

Kan vara värt att kolla om det finns någon allergi med i bilden. Min äldsta hade återkommande öroninflammationer/svampinfektioner, när det så småningom visade sig att han är dammkvalsterallergiker och fick behandling mot detta så minskade öronproblemen till i stort sett noll! Hörselgången är ju också en del av huden, som veterinären sa, och att huden blir påverkad vid allergi är ju inte helt ovanligt...
Användarvisningsbild
Lilla My
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Eng. Springer Spaniel, Wachtelhund och Cockerspaniel

Inläggav russinbulle » 19 maj 2006 22:32

Ändring av maten kan ge stor effekt på öron.
Fast självklart kan även andra allergier yttra sig med problemöron.
Det som jag själv tycker är absolut bäst så fort en hund börjar "hänga" med örat/öronen är att spola med Epi-Otic (finns hos veterinär och apotek). Tycker det är helt oslagbar andra rengöringsmedel. Epi-Otic avhjälper faktiskt i många fall början till öroninflammation och hjälper till att hålla öronen rena och torra.
Användarvisningsbild
russinbulle
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Shar-pei

Inläggav Lilla My » 19 maj 2006 22:42

Ja jag håller med om att Epi-Otic är det bästa öronrengöringsmedlet (gränsar vi till reklam nu eller...) och om man har en hund med återkommande problem så har i alla fall jag blivit rekommenderad av veterinären att använda det 1 gång i veckan för att hålla tillbaka svamp och bakterier (miljön blir inte gynnsam för dem om man håller rent). Å andra sidan ska man heller inte hålla på och pillra i onödan i öronen på hundar som INTE har problem, kan vara värt att ha i åtanke också.
Användarvisningsbild
Lilla My
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Eng. Springer Spaniel, Wachtelhund och Cockerspaniel

Inläggav Banane » 20 maj 2006 11:37

Hon är ca 6 månader...det hade ju varit skönt om det växte bort när hon blev äldre!

Lilla My...hur fick du reda på att din hund hade allergi eller vad gjordes för undersökning/prov? Om vad får han för behandling nu? Hade han andra symptom än öronproblemen?

När jag såg nu senast att hennes öron var irriterade så sköjde jag & rengjorde med "Vetri-derm Ear Cleaner" tror jag det heter men det var nästan som om det blev värre då. Jag tror inte lösningen är att rengöra ofta för att förebygga utan det irriterar nog snarare...på min vovve i.a.f..
På mina andra hundar så hjälper det faktiskt väldigt bra, om jag ser lite extra gojs, att torka ur under ett par dagar med en jodopaxlösningsfuktad kompress/bomullstuss.

Men det där Epi-Otic tror jag kan vara någon att pröva på...
Banane
Appellklass
Appellklass

Nästa

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar