RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Kemisk kastrering

Friskvård för hund. Kontakta i första hand en veterinär om din hund är sjuk.

Kemisk kastrering

Inläggav JSundvall » 17 okt 2006 15:00

Nu går vi i kasteringstankar igen, och den här gången är det allvar.
Skulle vilja veta så mycket som möjligt om kemisk kastrering, både för- och nackdelar. Jämfört med "vanlig" kastrering?

Någon?
"A person's soul can be judged by the way they treat their dog." - Charles Doran
JSundvall
Lägre Klass
Lägre Klass

Kemisk kastrering

Inläggav irre » 17 okt 2006 15:22

Sök i gamla trådar...
Kemisk kastrering används bara för att se om en riktig kastrering skulle kunna ha effekt på sjukdomen.
"No matter what they teach us - what we believe is true"
irre
Elitklass
Elitklass

Kemisk kastrering

Inläggav samot » 17 okt 2006 15:27

Prova minst 2 gånger med lite mellanrum. Skälet är att det kan vara en slump eller omgivningen som ger vissa resultat. Det kan ge en liten fingervisning om hur det skulle gå med en riktig kastrering. Det kan sudda ut topparna. Lycka till!/Tomas
samot

Kemisk kastrering

Inläggav Glockiz » 17 okt 2006 15:31

För att ev kunna se hur en riktigt katrering (opa hunden) har för effekt på hunden. Det är inte alltid kem.kastrering ger det 'rätta' svaret men man kan få en 'fingervisning' iaf.
För det du kallar kemisk kastrering används på hund medroxyprogesteron, som är läkemedelsformen av honligt dräktighetshormon. Tanken är då att progesteronet ska blockera eller i vart fall något dämpa testosteronets negativa verkan. Effekten av behandling med progesteron varierar påtagligt mellan olika individer. Preparatet är i första hand tänkt att användas för uppskjutande av brunst hos tik och för hanhundar vid godartad prostataförstoring. För behandling av hypersexuellt beteende bör behandlingsformen främst används vid enstaka kortvariga hypersexuella perioder som uppträder med långt tidsmellanrum, exempelvis om hanhunden blir kraftigt påverkad av en löpsk tik i närheten.
Generellt bör behandling med hormonpreparat undvikas till unga djur. En hos hanhundar ofta sedd biverkan är trötthet och slöhet under läkemedlets verkningstid, vilket ju normalt inte är önskvärt. Mer allvarliga biverkningar, bland annat ökad risk för vissa tumörformer, förekommer också, men är sällsynta vid normal behandlingsrutin. Effekten av varje enskild behandling på en hypersexuell hanhund är ofta relativt snabbt övergående – troligen skulle injektionerna ständigt behöva upprepas med någon månads mellanrum för tillräcklig effekt .Därför måste också risken för andra allvarliga biverkningar av hormonbehandlingen (diabetes, benmärgspåverkan, hudförändringar med mera) beaktas i ett sådant fall.
För en ung hund som den diskuterade ettåringen synes alltså vanlig kastrering vara det enda gångbara. Andra alternativ inklusive hormonbehandlig är inte något jag vill rekommendera. Dels tror jag inte att det löser problemet, dels anser jag risken alltför stor för andra negativa effekter för hunden.
Christer Nälser
Glockiz
Moderator
Moderator

Hundras(er): Vit älghund * 2

Kemisk kastrering

Inläggav sussie Q » 17 okt 2006 15:45

Hör med vetrinären om proscar(används till män med prostatabesvär)kan vara något för din hund vet flera hundar där prostatan blivit helt bra efter någon månads behandling,och den knappt syns på ultraljudsbehandlingen sedan och stannat kvar i detta läge kan ju vara värt ett försök iaf om man vill hunden skall få behålla sina kulor..
Mvh Sussie
Lycka till
www.sussie.working-gsd.se
sussie Q
Lägre Klass
Lägre Klass

Kemisk kastrering

Inläggav Shabba » 17 okt 2006 15:59

Det finns nåt nytt som heter suprelorin, sök på nätet om det! Det har, till skillnad från andra kemiska kastreringar, inga bieffekter. Det minskar t.o.m. risken för prostataproblem. Det är som en p-stav man sätter in med spruta i nacken på hanhunden, som varar över 6-12 månader. Man rekommenderar det faktiskt till avelshundar som inte ska användas förrän om ett år eller så. Nackdelen är förstås att man får göra om det varje år, men å andra sidan är det inte definitivt. Suprelorin funkar så att det blockerar testosteronproduktionen, och det lär gå ganska snabbt innan man märker förändringar på hunden. Om någon har erfarenheter av det vore det spännande att få ta del av!
Shabba
Appellklass
Appellklass

Kemisk kastrering

Inläggav irre » 17 okt 2006 16:04

Shabba: Har det börjat användas i Sverige ?
"No matter what they teach us - what we believe is true"
irre
Elitklass
Elitklass

Kemisk kastrering

Inläggav Shabba » 17 okt 2006 16:38

Min veterinär rekommenderade mig det, men sa att det var väldigt nytt. Så jag antar att det går att få tag på det åtminstone hos somliga vettar.
Shabba
Appellklass
Appellklass

Kemisk kastrering

Inläggav Mamik » 18 okt 2006 14:49

Shabba skrev:Min veterinär rekommenderade mig det, men sa att det var väldigt nytt. Så jag antar att det går att få tag på det åtminstone hos somliga vettar.

Vilken vet.? Du kan väl PM:a mig? Jag går också i allvarliga kastreringstankar och det låter som om det är värt att prova.
Mamik
Lägre Klass
Lägre Klass

Kemisk kastrering

Inläggav Shabba » 19 okt 2006 22:42

Mamik! Du har fått PM nu! Jag har varit bortrest...
Shabba
Appellklass
Appellklass

Nästa

Återgå till Hundsjukdom, hundhälsa och friskvård av hundar