RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

jakt träning med älghund

Här kan du diskutera om allt som rör jakthundar och dess prov

jakt träning med älghund

Inläggav jompa » 22 mar 2009 20:22

lite tipps på injagning av älg hundar. även lite viltrecept
gå in på tarras.webblogg.se [smiley20.gif]
gå även in å titta på hundannonserna på sidan
Senast redigerad av jompa 22 mar 2009 20:46, redigerad totalt 1 gång.
jompa
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): gråhundar

Re: jakt träning med älghund

Inläggav Jörgen Råberg » 22 mar 2009 20:30

Ta inkallning som exempel. En träningssak man lär in från valpstadiet i samband med måltider ex. Själv använder jag en liten trumpet för ändamålet. När det gäller ex söket kan man förstärka det eller förtränga det. Det bästa sättet att få ett bra sök på valpen/unghunden är ex att sätta sig på en stubbe med en tidning och låta den söka sig ut i sin egen takt. Fördelen med detta är att hunden vet var du finns då den varit borta en stund och kan på så vis lita på att du finns på stället där du lämnade den.
Motsatta då om man vill ha en hund med trång eller obefintligt sök är att snabbt röra sig genom marken med hunden hastande efter sig för att få kontakt med vilt så fort som möjligt och sällan eller aldrig vänta in hunden. Den hunden blir osäker och vet inte varnånstans du befinner dig och vill ogärna lämna dig.
Själva jaktlusten är som regel medfödd och påverkas kanske inte så direkt. inte heller själva ståndarbetet vid älgen heller utan det är den samlade rutinen som så småningom ger resultat. Man kan heller inte påverka hunden hur länge den förföljer eller ställer flyende älg annat än genom inkallningen.
När det gäller den psykologiska biten har naturligtvis du som ägare en jättestor betydelse! Ditt beteende, om det är lugnt och konsekvent fortplantar sig naturligvis till hunden...om den kan lita på dig eller inte. Som du kanske nu har noterat så skiljer det inte så mycket i uppfostran på en jakthund än mot vilken annan hund som helst.
Finns säkert en massa jag glömt i hastigheten men detta då i stora drag. Jag blir alltid eld och lågor då någon visar intresse för jakthundar och kan nog skriva spaltkilometer i ämnet men det får väl räcka så här till en början.

JR
Du skall inga andra hundar hava JÄMTE mig!
Användarvisningsbild
Jörgen Råberg
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Jämthundar

Inläggav Yondalar » 23 mar 2009 12:15

ja nu hände det nät verkligt här på forumet - bra jompa

kanske moderatorn kan flytta den andra strängen hit

Kommenterade du mig JR?
om så, jag springer inte genom marken, om det nu verkade så i skriveriet
nu tror jag inte det blir nån debatt mellan dig o mig, därom äro vi för eniga

men eg har jag ingen älghund nu - så [smiley19.gif] jag får eg ej vara med här
men som jag sa i andra strängen, tips och råd att slippa dom förbannade rådjuren, då håller vi oss till rubriken
Yondalar
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Black and Tan Coonhound

Inläggav Jörgen Råberg » 24 mar 2009 00:41

Yondalar: Nu fattar jag nada..he,he, vad då kommentera dig...???? Men det är sent och kanske jag därför inte fattar...
Nädå, vi har inget oklart oss emellan vad jag vet. Tvärtom så därför begriper jag ännu mindre...
Jag bara gav ett litet tips till jompa eftersom han frågade.

JR
Användarvisningsbild
Jörgen Råberg
Elitklass
Elitklass

Inläggav Jörgen Råberg » 24 mar 2009 01:00

Till slut så ramlade poletten ned....Det var inte tips Jompa ville ha utan tvärtom...han ville tydligen ge tips....Nåja jag var och kollade...och tja...bättre och utförligare sidor har jag nog sett alltid.....lite för oproffsig enligt min mening. Dessutom håller jag nog med Vallhund i sitt inlägg. Det är inte brukligt att man på tre likartade trådar hela tiden hänvisar till sin hemsida. Tyvärr, ledsen att göra dig besviken men hemsidan lämnade mycket övrigt att önska...

JR
Användarvisningsbild
Jörgen Råberg
Elitklass
Elitklass

Inläggav Yondalar » 24 mar 2009 11:01

JR 1+

och små händer, svårt att fatta
- nä det berodde icke på sena timmen eller att hissen inte skulle gå ända upp [smiley2.gif]

jag hade svarat i Jompas andra sträng om jakt (i Ordet fritt) och jag trodde att du svarat mig i denna sträng för att styra inläggen till Jaktforumet (där det hör hemma)

Har du nåt bra förslag på hur träna för att få en nu 2½ åring sen unghund att bli rå- och har-ren, HAr i princip varit råren, men börjat jaga dom nu senaste månaderna.
Skrev "sen", Kopov är sena och sen har det varit lite omständigheter (bl.a löp) som gjort att det blivit alldeles för få tiilfällen med bra utfall av rätt vilt.
Rent generellt verkade det som mycket av vett o hyfs försämrades iom att vi fick valpen (som nu är 6 mån). Eller om det bara råkade sammanträffa med en sen "slyngelålder"
Yondalar
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav Jörgen Råberg » 24 mar 2009 11:29

Detta inlägg skrev jag för ett par år sedan. En grej som kanske vore ide att pröva:

Kan tipsa lite om hur jag själv gjorde då jag hade stövare som skulle bli rådjursrena. Jag gick med hunden kopplad tills vi stötte rådjur. Så fort hunden satte ned nosen i rådjursspåret rappade jag till med en björkvidja framför hunden i rådjurslöpan och skrek ett bestämt FY! Mycket beröm då hunden lät bli. Viktigt att absolut inte träffa hunden med vidjan utan man markerar i spåret framför. Steg två blev att jag fäste dels ett koppel på hunden och dels en lång lina. Då hunden fick kontakt med rådjur kopplade jag lös kopplet men lät linan vara kvar så helt plötsligt trodde hunden att den var fri och satte upp full fart efter. Den fick världens chock då det efter 15-20 meter blev tvärstopp samtidgt som som jag upprepade FY!

Efter några gånger började hunden fatta innebörden och jag ansåg att den var mogen att släppas lös. Till hjälp hade jag en kompis som stod i förhåll i ett känt rådjurspass och jag släppte stövaren. Det tog inte många minuter förrän den drev rådjur för full maskin. Som tur var gick rådjuret i passet där kompisen stod och han formligen kastade sig över hunden när den kom några sekunder efter. det tog ett par sådana åtgjärder till sedan var hunden rådjursren.

Skulle kunna inbilla mig att denna metod även skulle fungera för vilken hund som helst som man önskar viltren. I varje fall kan det kanske vara värt att pröva.

JR
Användarvisningsbild
Jörgen Råberg
Elitklass
Elitklass

Inläggav Yondalar » 24 mar 2009 12:57

Det skall jag pröva på dom båda

nu senast när det blev "tjuvjakt" så vände det ganska tvärt så jag sprang "på pass" och han nästan fram, 30m, när där hon kom farandes i fullt drev - NEJ , STANNA, HIT - och hon kom väldigt låg. Sen beröm när hon var framme. Prata lite så att jaktknappen släcktes.
Sen gick vi över spåret i koppel (det visade sig vara hare) och då brydde hon sig sådär, bara vände på huve åt sidan o nosade, men jag var beredd och sa nej, detdär skiter du i (som jag brukar säga)

undrar om inte ett riktigt rapp skulle förkortade inlärningsprocessen och/eller om det är så farligt
men törs inte pröva, vill ej slå mina hundar,
men medger att visst händer det att jag tar tag i dom nån gång när tålamodet tryter
En gång rappade jag till den äldre med en videkvist när hon var inne på granntomten (de har hundrädda barn) o sen har hon inte varit där

Gick en valpkurs en gång för en som vi tyckte duktig, erfaren, äldre kvinna. Hon lärde ut & gjorde små tjyvnyp i ljumsken när valpen skulle dra iväg i kopplet. Hon sa - De kan bli lite "låga" ett tag, men låt dom vara det då, det går över o är inget "farligt".
I hundvärlden smäller det ganske hårt när det görs fel och är man inte elak (det är nåt annat) så kanske inte ett tjyvnyp (även rapp?) är så farligt.

JAg såg nånstans (TV)- och har provat själv nån enstaka gång, men det krävs vida bättre kontinuitet än vad jag gjort för att ge det en chans eller kunna göra en utvärdering
Fyra blomkukor uppochned på ett fat placeras ut i rad med flera meters avstånd.
Man har typ älg, rå, gris, hare ... i krukorna
(det räcker med en bomullstuss hanterad med pincett som varit i samma påse som tex viltklöven)
Sen går man och berömmer när de luktar på den kruka de får lukta på och fyar på övriga
Yondalar
Högre Klass
Högre Klass

Återgå till Jaktforum