RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Hund på flyget

Här kan ni diskutera, ge synpunkter och argumentera om hundar.

Hund på flyget

Inläggav JSundvall » 07 jan 2007 23:40

Vad är det som gäller för att flyga med hund?
Vilka bolag accepterar hundar ombord? Hur skall hunden transporteras i flygplanet? Kostar det extra att ta med hund osv? Någon som vet?

Det gäller en liten 8 veckors valp.
"A person's soul can be judged by the way they treat their dog." - Charles Doran
JSundvall
Lägre Klass
Lägre Klass

Hund på flyget

Inläggav odinfreja » 07 jan 2007 23:54

De flesta bolag accepterar nog hundar, men det är sällan de kan åka som handbagage - större chans inrikes dock. Info om priser etc. bör finnas på respektive bolags hemsida, eller så får man ringa. I något fall som jag själv kollat upp har kostnaden för hunden varit ungefär densamma som för "extrakilona" i bagaget, men är det inrikes och handbagage är det nog något annat som gäller, säkert inte alltför dyrt.

Vad som överhuvudtaget gäller för transport av hundar och katter på flyg (åtminstone internationellt) kan du läsa här, både råd och regler:
http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live ... s/pets.htm
odinfreja
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Blandras (Schnauzer + ?)

Hund på flyget

Inläggav minusen » 07 jan 2007 23:56

Gäller det inrikesflyg, eller utrikes?
minusen
Appellklass
Appellklass

Hund på flyget

Inläggav JSundvall » 07 jan 2007 23:56

Det är inrikes det gäller. Från Göteborg till Luleå. Har inte hittat någon information på flygbolagens hemsida. Får prova ringa imorgon, tänkte bara höra mig för här först ifall det är någon här som vet.
"A person's soul can be judged by the way they treat their dog." - Charles Doran
JSundvall
Lägre Klass
Lägre Klass

Hund på flyget

Inläggav Laine » 08 jan 2007 01:24

JSundvall skrev:Vad är det som gäller för att flyga med hund?
Vilka bolag accepterar hundar ombord? Hur skall hunden transporteras i flygplanet? Kostar det extra att ta med hund osv? Någon som vet?

Det gäller en liten 8 veckors valp.

Det var visserligen några år sedan (år 2000) när jag hämtade hem en valp på inrikesflyget, mellan Göteborg och Stockholm. Jag flög vanligt SAS och bokade en "handbagagebiljett" för 45kr och valpen fick sitta som handbagage i kubinen med mig. Lite olagligt så fick han ligga i knät och bli beundrad av flygvärdinnor också.
Annars satt han i en vanlig "hundväska", en sån med nät etc som du kan köpa för en hundring överallt idag.

Vet inte hur det är idag, då fick jag boka reguljärt för ett par tusen -- det var enbart SAS som flög sträckan och som tillät valp.
Laine39090,0176388889
/Laine
The reason a dog has so many friends is that he wags his tail instead of his tongue.
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

Hund på flyget

Inläggav Mysla » 08 jan 2007 02:36

Med SAS kostade det mig 300 kr per sträcka för hunden då flög jag mellan Malmö och Luleå. Dvs Malmö-Sthlm-Luleå. Hunden fick sitta i bur i lastutrymmet då hon var för stor för att åka i kabinen. Tror(obs! tror) att det är hund under 7 kilo som får åka i kabinen. 
Mysla39090,0689814815
Spread the love!
Användarvisningsbild
Mysla
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Amerikansk Bulldog

Hund på flyget

Inläggav Xa! » 09 jan 2007 00:24

Exporterade valp till USA (dock några år sen) å då gällde 8 kilo som maxgräns för att åka som handbagage, ingen extra kostnad. Kostnaden som ev tas ut är för skrymmande bagage skulle jag tro....
The predictability of morons never turns you down
Xa!
Lägre Klass
Lägre Klass

Hund på flyget

Inläggav Voortrekker » 09 jan 2007 00:44

Eller skaffa en blindkäpp
Nej allvarligt. Ring till flygbolaget och kolla skulle tro att en 8 veckors valp får åka som handbagage men som sagt ring och kolla.
I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself.
Voortrekker
Högre Klass
Högre Klass

Hund på flyget

Inläggav JSundvall » 09 jan 2007 07:37

Ja, vad jag har förstått så är det bara SAS (?) som tillåter hundar på sina flyg och då gäller max 2 st hundar per plan och vikten får inte överstiga 8 kg för att hunden ska räknas som handbagage. Ingen extra kostnad.

Kan det stämma?
JSundvall
Lägre Klass
Lägre Klass

Återgå till Ordet Fritt