RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Trafikdödat vilt

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Trafikdödat vilt

Inläggav Lolo H » 22 dec 2007 19:44

I tisdags morse blev en råbock påkörd och dödad på vägen utanför min tomt. Den kom från min mark och slungades tillbaka in på min mark. När vi kom för att ta hand om den (hundmat), hade någon annan tagit den.
Ni som vet, tillhör den inte markägaren? Får man ta den utan lov?
Not just a pretty face
Användarvisningsbild
Lolo H
Högre Klass
Högre Klass

Re: Trafikdödat vilt

Inläggav Jörgen Råberg » 22 dec 2007 19:51

Här finns en djungel av bestämmelser.... men minns jag inte fel så är det påkörningsplatsen plus fallplatsen som räknas. Så i ert fall delas djuret mellan er två närmaste markägare. Inte ens polisen vet detta med säkerhet. Det finns en tabell att avläsa vad som gäller någonstans på Svensk Jakt ,eller så får du googla dig fram.
Lycka till.

Jr
Du skall inga andra hundar hava JÄMTE mig!
Användarvisningsbild
Jörgen Råberg
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Jämthundar

Inläggav Lolo H » 22 dec 2007 19:57

Tack för svaret JR, men jag har inte tänkt vidta några åtgärder.
Markägaren mittemot har inte tagit bocken.
Not just a pretty face
Användarvisningsbild
Lolo H
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav Ridgekatten » 22 dec 2007 21:03

I sammanhanget måste jag passa på att ta tillfället i akt och berätta om ett rättsfall som passerade mina händer häromveckan:

En kille som kört på ett vilt (rådjur eller hjort, minns inte vilket) mitt i natten. Han såg aldrig hur illa djuret var skadat, för när han stannade och gick efter smällen ut så var det arma djuret borta. Dagen därpå började han tänka på att "hmm, var det inte något med påkört vilt om att man måste ringa polisen också..?"

Tänk nu på att han alltså inte ens såg djuret i mörkret efter smällen, det var liksom ingen jättekrasch.

Iaf så ringde han vid 14-tiden till polisen, och dom åkte tillsammans dit och kollade. Efter en del letande påträffades det påkörda (nu döda) djuret en bit in i skogen.

Det blev alltså rättegång om detta, och saken bedömdes som brott mot jaktlagen. Ganska fet böteslapp, totalt 11.600 kronor att betala...

Tingsrätten ansåg att han skulle ha stannat och märkt ut platsen och ringt polisen redan när det hände. Det var inte ok att vänta tills dagen därpå.
Domen fastställdes av hovrätten.

Så vad ni gör - ha alltid med er dom där viltmarkeringarna i bilen... Och ring så fort som kvickt!

Lite OT, men ändå. Stämmer iaf med rubriken! [smiley2.gif]
....men ingenting har någonsin
varit så nära ett svar...
Användarvisningsbild
Ridgekatten
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Rhodesian ridgeback

Inläggav Lolo H » 22 dec 2007 21:15

Personen so körde på bocken stannade inte och kollade hur det gick. En granne såg händelsen och tittade. Han var död och tarmarna låg utanför. Hon blev mycket upprörd över nonchalansen och ringde polisen, då hade personen som kört på bocken ringt och anmält det.
Jag trodde man var tvungen att stanna också och kolla att viltet var dött, om inte märka ut platsen.
Not just a pretty face
Användarvisningsbild
Lolo H
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav annah » 22 dec 2007 22:30

Du är som bilförare skyldig att rapportera till polisen om du kört på något djur (större än grävling/räv) och att märka ut platsen. Om djuret är dött och kvar på plats är väl dock märkningne rätt så onödig, så i det här fallet har bilföraren handlat rättsligt riktigt - om än inte moraliskt....
Krut kommer också i små paket!
http://annah.aktivhund.se
Användarvisningsbild
annah
Moderator
Moderator

Inläggav Attes Matte » 22 dec 2007 22:54

Såvitt jag vet så tillfaller inte trafikdödat vilt markägaren, utan jaktlaget som jagar på området. Förr tillföll det markägaren, men jag har för mig att det ändrades för ett antal år sen.

/Sara
Användarvisningsbild
Attes Matte
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Flatcoated retriever

Inläggav Lolo H » 22 dec 2007 23:32

Killarna som jag skänkt jakträtten till har inte blivit kontaktade.
Not just a pretty face
Användarvisningsbild
Lolo H
Högre Klass
Högre Klass

Inläggav annah » 22 dec 2007 23:42

I jaktlagen 1987:259 står det att läsa:

"10§ Fastighetsägaren har jakträtten på den mark som hör till fastigheten, om inte annat följer av andra stycket eller av 10 a § eller 11 §. I jakträtten ingår rätt att tillgodogöra sig vilt som omhändertas, påträffas dött eller dödas i något annat sammanhang än vid jakt, om inte annat följer av föreskrifter meddelade med stöd av 25 §.

Vid jordbruksarrende har arrendatorn jakträtten på den arrenderade marken, om inte annat har avtalats."

Detta innebär alltså att Lolo eller hennes jakträttsinnehavare, egentlilgen, är ägare till det trafikdödade viltet. Säkert någon försigkommen typ som bara plockat upp det... [smiley21.gif]
Krut kommer också i små paket!
http://annah.aktivhund.se
Användarvisningsbild
annah
Moderator
Moderator

Inläggav Lolo H » 22 dec 2007 23:46

Tack annah.
Not just a pretty face
Användarvisningsbild
Lolo H