RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Hur länge kan en hund hålla sig?

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Hur länge kan en hund hålla sig?

Inläggav wallesmami » 26 aug 2008 21:03

Ja, svaret på den är väl olika från hund till hund, och det är väl inte riktigt det jag vill ha svar på [smiley14.gif]

Däremot undrar jag hur länge eran hund som mest får vänta mellan rastningar. Jag undrar vad som är rimligt och bra för hunden. Jag går sista kvällpromenaden 12 och första promenaden strax innan åtta. Eftersom hunden sover under hela tiden och inte har ätit något på flera timmar så känns det som att hunden borde kunan hålla sig utan problem, min hund släpar jag praktiskt taget upp på morgonen. Jag menar, det är ju inga problem för oss männsikor att hålla oss så länge [smiley1.gif]

Hur gör ni?
wallesmami
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hur länge kan en hund hålla sig?

Inläggav eskipot_liten » 27 aug 2008 06:06

hejsan!!!

på veckorna ser våra rutiner ut så här!
Min klocka ringer 04:00 [smiley5.gif] släppar mig upp..
Min unghund han blir supperduperglad, medans gamlingen tycker det är aningen tidigt [smiley2.gif] ...ut ca 20 minuter, så dem bara kissar och gör det dem ska.......sen hem igen och ge dem frukost..sen får dem åka till svärmor och vara där under dagen då vi jobbar.....jätte skönt då dem kan ggå in och ut hela dagen [smiley20.gif]
kl 15:00 tar hon med hundarna hem till oss när hon ska åka och jobba, jag kommer 15:30, då går vi alltid en liten spanrunda för att hundarna ska kolla läget hemma i samhället...

Sen ser kvällarna lite olika ut beroende på träning eller annat, men det sker alltid någon form av aktivering av hundarna...Men sista kvällsrundan brukar ske runt 21:30 då vi änddå är uppe i ottan!!

Sen sover ja ganka länge på helgen men då ser vi till att sista rundan blir så sen som möjligt, mellan 12-01:00 någon gång..
för våran del funkar det bra, våra hundar säger oxå ifrån om det skulle vara något akut att dem behöver ut, och det är bra tycker jag [smiley20.gif]
så mkt glädje och lojalitet som min hund skänker mig är helt ofattbart!
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Rottweilers Liten & Baloo

Inläggav wallesmami » 27 aug 2008 13:09

Jag tror inte min hund skulle säga till tyvärr, när han blev magsjuk var det vi som var tvungna att ta initiativ till att gå ut stup i kvarten för att han skulle få göra sina behöv. Vore praktiskt dock [smiley1.gif]
Jag brukar oxå variera och justera på helgerna så att jag kan gå upp senare. Skönt med hundar som klarar av det och inte är helt fixerade på att rutinerna måste följas. [smiley14.gif]
wallesmami
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav lastella » 27 aug 2008 13:56

En hund "kackar" inte gärna i eget bo. En hund, precis som en människa, som är magsjuk får behov mkt akut och hinner knappast säga till.

Min hund släpper jag ut sista gången runt 23.00 och sedan går vi ut strax efter 7.00 på morgonen. Dagtid har hon möjlighet att gå ut när hon vill och det kan vara ofta när det är bra väder ute då hon gärna ligger i solen.

Är det vinter och kallt så följer hon gärna med när vi ska gå ut men gå ut och bara göra behov avstår hon gärna lääääänge.

Jag gjorde ett experiment med min första hund, som inom parentes inte gärna gick ut när det var ruskväder. Hon var då ute runt 23.00 och gick inte ut förrän ca. 17.00 dagen därpå då jag tvingade ut henne. Hon hade då haft möjlighet att gå ut när hon ville eftersom jag var hemma hela dagen. Personligen tror jag att en vuxen, frisk hund kan hålla sig betydligt längre än vad vi människor kan.
Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge
Användarvisningsbild
lastella
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Boxer x 2

Inläggav sayah » 27 aug 2008 15:17

Min fralla höll sig ett dygn då och då. Hon hade chansen att kissa, vi gick fortfarande ut men hon valde att inte göra ngt.
Användarvisningsbild
sayah
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Attes Matte » 27 aug 2008 19:08

På helgerna sover jag oxå läääänge (och lite då och då annars oxå) och Atte ligger kvar i sängen och grisar av egen fri vilja fram till 12 utan vidare... Då har han varit ut vid tolv på kvällen innan. Så han verkar ha en skaplig blåsa. [smiley4.gif] Om han däremot blir nödig (pga väldigt mycket vatten-drickande eller så) så säger han till själv, och då är det bara att släppa ut honom. Inga bekymmer alls. [smiley2.gif]

/Sara
Användarvisningsbild
Attes Matte
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Flatcoated retriever

Inläggav AnnaM » 28 aug 2008 07:38

Min hund skulle aldrig säga till själv, hon är så lat att hon förmodligen skulle kunna ligga ett dygn och bara mysa i soffan eller på sängen.
Vi brukar gå ut någon gång mellan kl 22 och 24 på kvällen, och sedan får hon morgonpromenaden någon gång mellan kl 7 och 10 på morgonen. Hon tar lång tid på sig då att hitta ett lämpligt ställe att kissa på, alltså inte så att hon kastar sig ut och kissar direkt, så hon verkar inte vara alltför kissnödig.

Min pojkvän försov sig en morgon och vaknade inte förrän vid kl 15 på eftermiddagen. Hunden låg å sov i fotänden och va hellugn. Han gick ut med henne och även då tog hon gott om tid på sig, verkade inte vara jättekissnödig. Då hade det ju gått över 12 timmar sedan sista promenaden.
AnnaM
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): kines

Inläggav tofsan » 28 aug 2008 09:26

Nu var det ju inte det som egentligen var frågan, men jag minns snöovädret anno 1995, när bullmastiffen var unghund. Vi hade varit ute kvällen innan, vid runt tio-tiden.

När det stormade vägrade han att gå ut. Han blev mer ich mer nödig men så fort jag öppnade dörren för att slälppa ut honom så backade han. Vid 4-tiden på eftermiddagen såg man att nu gick det inte längre, så jag fick bära ut honom (han vägrade fortfarande gå ut), och så hittade vi ett hörn bakom huset där det var litet lä och litet mindre snö.
tofsan
Elitklass
Elitklass

Inläggav hundstina » 06 sep 2008 13:36

Enligt nya djurskyddslagen ska väl hundar dagtid rastas var 6:e timme. Har jag för mig.
hundstina
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Madelen » 06 sep 2008 14:03

hundstina skrev:Enligt nya djurskyddslagen ska väl hundar dagtid rastas var 6:e timme. Har jag för mig.

Det var inte riktigt det som var frågan [smiley2.gif] .

Skulle du följa det så måste du alltså gå upp på natten, varje natt och dra ut hunden...inte många som gör det.

Jag tror att hundar kan hålla sig lääääääänge. Min syster gjorde liksom en annan i tråden ett test på hennes hund som aldrig går ut frivilligt, en riktig sovarhund är hon. Hon gick ut klockan nio på kvällen och tvingade ut hunden vid tre-fyra nästa dag.

Kiwi går ut sista gången mellan 21-22 på kvällarna och ut igen mellan 8-9 om vi är lediga och mellan 05-06 om vi ska jobba.
Användarvisningsbild
Madelen
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Lapsk vallhund

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor