RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vad ska man ha för första hund?

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Vad ska man ha för första hund?

Inläggav pakke » 26 sep 2008 10:07

Tjoo jag går om kring i hund tankar och är sugen på att skaffa mig en livs kamrat.

Men vet inte riktigt vad man ska satsa på för första hund, vi har haft fyra olika hundar i familjen så jag kan väl lite om hundar [smiley1.gif] . Men nu vill jag ha min egna hund.

Jag är en kille på 26 år väldigt aktiv i att röra på mig mycket och tycker om att gå i sokog och mark. Har ett vanligt jobb bor i lägenhet med närhet till stora fält och skog.

Det jag vill med min hund är att träna lite lydnad och lite sök, och ha med mig den i skog och mark. Hunden ska vara snäll lydig och social..

jag har tittat lite på Rottweiler och även blandraser med Rottweiler i.

så kan man få lite tipps på för och nackdelar med Rottweiler och blandraser.. och lite tipps på andra hundraser som är i samma storlek.. [smiley23.gif]

tack på förhand
pakke
Nybörjare
Nybörjare

Re: Vad ska man ha för första hund?

Inläggav Totaleclipse_88 » 26 sep 2008 11:31

ja en Rottis skulle kunna vara en passande hund.. men även Hovawart skulle kunna passa. dom är ju ganska lika färg mässigt men lite smidigare och alertare mina hoffar har verkligen älskat sök och lydnad. är man intresserad av att jobba med hund tycker ja man ska skaffa en hund med kapacitet och "will to please" redan från början.. inte som många tycker skaffa en sällskaps hund och traggla med i 12 år innan man kan köpa de man verkligen vill ha. (men detta är min åsikt, och ja fick min första hund när ja va liten och de va en hovawart vilket verkligen har skjutsat mej in i bruksvärlden på ett roligt och positivt sätt) det ja tror du ska vara lite försiktiga med är Rottis blandraserna då det är otroligt många som det går fel med. sitter mkt och hobby kollar på blocket och det finns massor med omplac rottis/Schäfer som har blivit lite stökiga.. sen i största allmänhet är detta forum lite anti blandras [smiley2.gif]
sen tycker iallafall jag att det är ett säkrare kort med renras då det finns så mycke dokumenterat om stamarna m.m. i en blandis vet man sällan vad (vilken ras temperament) som slått igenom på just den valp man köper.
Totaleclipse_88
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Hovawart o Briard x 2

Inläggav [marfrid] » 26 sep 2008 12:01

pakke skrev:Det jag vill med min hund är att träna lite lydnad och lite sök, och ha med mig den i skog och mark. Hunden ska vara snäll lydig och social..

jag har tittat lite på Rottweiler och även blandraser med Rottweiler i.

så kan man få lite tipps på för och nackdelar med Rottweiler och blandraser.. och lite tipps på andra hundraser som är i samma storlek.. [smiley23.gif]

tack på förhand

Rottweiler är ju åtminstone en bruksras, men jag förstår av en del andra diskussioner att det kan vara trassligt att få tag i en bra individ. Men vill man, så går det! Den som söker skall finna.

Jag avråder ju tvärt från att skaffa sig en blandras över huvud taget, och det finns många skäl till detta. Tänker inte dra alla nu, men något som är viktigt är ju att när du väl tränat spår eller sök ett tag, och det går bra, så finns ju chansen att du vill pröva din hund på tävling. Och har du då en blandras, så faller det omedelbart på det. Du får helt enkelt inte starta i bruksprov med en blandras. Lydnadstävling går an, om du söker tillstånd, men inte bruks. Tänker man sedan på rasernas hälsoprogram, eller möjligheten att kontrollera släktled bakåt avseende bl.a. röntgenresultat, MH och meriter så fungerar ju inte det heller med en blandras. Och jag betvivlar att de som avlar fram blandrashundar är särskilt noggranna med att meritera sina hundar (för det går ju inte) eller röntga deras leder (stora hundraser har ju ofta hd-belastningar någonstans i släkten). Men nu skall jag inte tjata mer om det, och som sammanfattning skriver jag: köp en renrasig hund.

Andra bruksraser i samma storlek, förutom Rottweiler och Hovawart, kan ju vara t.ex. schäfer, boxer eller riesenschnauzer. Läs på om de olika raserna, bilda dig en uppfattning om vad för slags hund som passar dig, och åk till brukshundklubbar och dylikt för att se dem live. Och ha så trevligt när du hittat dig en passande hund [smiley10.gif]
Det går över om hundra år
[marfrid]
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Schäfer

Inläggav Ia.A » 26 sep 2008 12:21

Snäll och lydig blir väl de flesta hundar som tränats på rätt sätt. [smiley2.gif]

Varför du inte ska välja en blandras kan du väl hitta hundra trådar om i detta forum.

Men jag skulle nog rekommendera dig att välja någon av retriverraserna (kanske inte i första hand en curly, med tanke på din önskan om en i grunden social hund) utifrån de kriterierna du har. Helst då en av jaktlinjer, eftersom det är där arbetslinjerna finns.
Användarvisningsbild
Ia.A
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Briard, Aussie

Inläggav nicke-schäfer » 26 sep 2008 13:10

Kom ihåg att det till största delen är ägarens fel att hundar är som dom är.
Rottis är nog en väldigt härlig hund om man inte har för lösa tyglar när man uppfostrar den. Sen finns ju Labradoren som kanske är ännu härligare än rottisen. [smiley6.gif]
nicke-schäfer

Inläggav eskipot_liten » 26 sep 2008 20:10

jag som själv har två rottisar, (rottis är oxå min första hund)
rekomenderar dig strakt till att inte köpa en blandras speciellt inte med rottweiler i, många blandras kombiantioner blir fel helt enkelt!!

lägg då hellre energi på att hitta en bra rottweiler uppfödare!!

lycka till!!
så mkt glädje och lojalitet som min hund skänker mig är helt ofattbart!
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Rottweilers Liten & Baloo

Inläggav Karinjax » 27 sep 2008 00:14

Bibloteket!

Konstigt svar, eller hur?

Gå till bibloteket, låna några böcker som innehåller hundraser med beskrivningar på vad det är för temprament på hundarna. Läs igenom lite noga, anteckna namnet på dom som passar in i ditt liv. Alltså det liv du nu lever, inte det liv du drömmer om att leva (Var ärlig, det underlättar i längden). Strunta i om pälsen inte passar utan börja med att koncentrera dig på användningsområde. Kanske får du fram 10-15 raser och någon överraskar säkert.

Välj nu bort dom som inte har den storlek eller päls som du vill ha.

Nu sitter du med 3-5 raser som känns riktigt bra.

Då kommer närhjälpen till, kolla rasklubbarnas hemsida, kanske sjukdomsstatistik och liknande.

Jag tror att alla raser passar att ha som första hund om du gör på det viset och verkligen är självkritisk. Då är du öppen för att få hjälp av en seriös uppfödare.

Skippa blandrasen, du kan aldrig vara säker på vad du får för hund, den är svårare att tävla med, många har attityder gentemot en när man ska träna. Försäkringsbolagen kan särskilja blandraser ibland. Tänk på att inköpspriset är en engångskostnad och det är det enda som skiljer en blandras från en renrasig. Annars kostar det exakt lika mycket att försäkra, träna, sjukvård och maten ser inte skillnad heller = samma pris.

Lycka till. [smiley1.gif]
Karinjax
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Nebraska » 27 sep 2008 11:24

Avrådan till att köpa blandras har du redan fått, och jag vill bara förtydliga att en blandras med rottweiler kan bli katastrof. Seriösa rottweileruppfödare jobbar aktivt för att eliminera risken för HD problem och artros, vilket inga (eller de kanske finns men jag tvivlar...) blandrasvalpsäljare gör. Risken är alltså stor att du får en hund med höftproblem, pålagringar eller andra sjukdomar vilket kan bli väldigt dyrt och väldigt tråkigt i längden, då hunden inte går att använda i lika stor utsträckning och du dessutom kan bli tvungen att avliva den alldeles för tidigt.

Håller med föregående talare, kolla upp raserna du är intresserad av via rasklubbarnas hemsidor, uppfödares hemsidor etc. Kolla statistik på höfter och armbågar och kolla även MH. MH är en mentalbeskrivning som redovisar rasens/kullens/kennelns mentalitet. Jag vet inte hur insatt du är, kolla annars om du har någon i din närhet som kan hjälpa dig. Just de mentala egenskaperna är viktiga om du vill köpa en brukshund (som rottweiler är). Du skriver att du vill ha en hund som är lydig och social, det ligger mycket i ditt ansvar att få det att bli så, men det blir lättare om hunden har de mentala förutsättningarna.

Jag tror också att alla hundar kan passa som första hundar, det kommer kräva mycket av dig som hundägare vilken hundras du än köper, men kanske ännu mer om du bestämmer dig för det ena eller det andra. Är du bara medveten om det kan du helt klart köpa en rottweiler. Vilken ras du än väljer är det bra om du väljer uppfödare med omsorg, kanske en som bor relativt nära så du kan få råd och hjälp i ditt hundägande?
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11

HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida

Min privata blogg
Användarvisningsbild
Nebraska
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.

Inläggav pakke » 27 sep 2008 13:12

Oki jag har fattat att man inte ska ha en blandras nu [smiley1.gif]...

Och jag tackar så mycket för alla tipps, och forsätt att ge mig mera [smiley4.gif]
pakke
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav hundstina » 27 sep 2008 18:19

Är du säker på att du vill ha en arbetskrävande brukshund?
De kriterier du uppgett skulle kunna passa in på nästan alla raser, så länge individen är frisk, sund och korrekt uppfostrad.
Men det finns ändå ganska stora rasskillnader i energinivå, aktivitetsbehov och temperament. Titta på rasens arbetsbakgrund (jaktarbete som ställjakt-, drevjakt-, apportör etc, boskapsarbete som vall-, herde-, vakt-, mångsidiga som gårds-, bruks osv). Det arbete som rasen ursprungligen utvecklats för kan ge en hel del ledtrådar.

Fundera också över..
Hur ska hunden tillbringa sin tid medan du arbetar?
Vill du träna målmedvetet nästan varenda dag året runt, eller bara "när andan faller på"?
Är det viktigt att hunden har lätt för att bli vän med främmande hundar/människor?
Hur viktigt är utseendet, alltså storlek/pälstyp/färg, huvudform etc?

På det här viset kan du "ringa in" dina "mest lämpliga" raser lite närmare.
Lycka till i sökandet efter din fyrbenta kompis!!
hundstina
Nybörjare
Nybörjare

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor