RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

fodervärd/omplacering

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

fodervärd/omplacering

Inläggav eskipot_liten » 02 dec 2008 15:58

hej alla!
det är bara en tanke som jag har och ingenting är bestämt, men hur letar man bäst efter ex en fodervärd till sin hund, internet, tidningar, ex på vad för ställen...

skulle bara vilja ha lite tips från er som har erfarenhet eller kanske lånat ut era hundar på foder eller omplacerat dom helt!?!

tack på förhand!
så mkt glädje och lojalitet som min hund skänker mig är helt ofattbart!
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Rottweilers Liten & Baloo

Re: fodervärd/omplacering

Inläggav V4E » 02 dec 2008 16:35

Ett tips är att anonnsera här på Aktivhund på förstasidan. Alternativt är att annonsera i rasklubben, SBK-tidningen mm.
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Inläggav Samojeden » 02 dec 2008 16:42

Mmm.. eller gå via uppfödaren om man har en bra sådan.. de brukar ha ganska bra koll och kanske känner till ngn lämplig person som hunden hade passat hos.
R.I.P Swedsam´s Pepsi Cola 1988 - 2004
R.I.P Such Newsam´s Fanny Hill 1995 - 2010
Samojeden
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Dvärgpudel och änglasamojeder

Inläggav Mill » 02 dec 2008 16:46

Jag hade hört av mig till uppfödaren om jag inte visste någon som passar själv.
Mill
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): Border Collie

Inläggav vallhund » 03 dec 2008 00:24

eskipot_liten skrev:hej alla!
det är bara en tanke som jag har och ingenting är bestämt, men hur letar man bäst efter ex en fodervärd till sin hund, internet, tidningar, ex på vad för ställen...

skulle bara vilja ha lite tips från er som har erfarenhet eller kanske lånat ut era hundar på foder eller omplacerat dom helt!?!

tack på förhand!

Fodervärd är väl knappast aktuellt?
Det är ett SKK avtal som handlar om att du har avelsrätten på djuret o att tik övergår i fodervärdens ägo vid 5 års ålder, resp 7 år för hanar, du har ingen möjlighet att ta tbx hunden.

mvh
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav eskipot_liten » 03 dec 2008 07:12

det där med fodervärd har jag märkt att jag inte alls har någon koll på och jag tänkte mer fodervärd som när man tar en häst på foder, sorry [smiley9.gif]
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav tofsan » 03 dec 2008 08:38

Tänkte nog också på att gå via uppfödaren i första hand, eller rasklubbens valpförmedlare.
Låter dock som om du inte helt vill tappa kontakten/kontrollen över hunden, om du var inne på en lösning liknande fodervärd på häst. Kanske annons på de BK som finns i närheten. Då har du ju även möjlighet att ha bättre koll på vad det är för folk, du kanske hittar någon som det skulle kunna passa att ta en så pass "vuxen" och färdig hund, eventuellt på begränsad tid.
Är det den stora eller den lilla du funderar på?
tofsan
Elitklass
Elitklass

Inläggav eskipot_liten » 03 dec 2008 10:25

det är den lilla, den stora är hans hund så den får han faktiskt själv ta ansvar för själv.

den lilla han e 19 månander nu och jag känner att jag e borta för mkt för att vara rättvis mot honom om jag inte hittar någon som kan passa honom på dagarna...så om jag känner att ja hittar rätt person, ja då får ja inte vara egoistisk! [smiley6.gif]
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav tofsan » 03 dec 2008 10:35

Nej, vad synd. För du har ju kämpat en del med den hunden vill jag minnas. Går det inte att lösa på annat sätt, dagmatte eller liknande? Eller om det bara är en viss tid som du är borta mycket? Gör inget dumt nu; jag tycker du låter som om du är en alldeles utmärkt ägare för din hund, om man läser vad du brukar skriva och vad du brukar fundera över.
Men du tänker väl stanna kvar på forumet i alla fall hoppas jag.
tofsan
Elitklass
Elitklass

Inläggav eskipot_liten » 03 dec 2008 11:24

jag vill igentligen inte lämna bort min hund, [smiley19.gif] men jag jobbar heltid är borta 10 timmar om dagen, det är rätt kört bara där om jag inte hittar någon som kan ha honom på dagarna, som det är nu e dom som mest ensamna 4 timmar om dagen.....

jag kommer stanna kvar här ändå, hundar e toppen men jag känner att jag får inte vara egosistikt vad gäller min egna hund, han förtjänar bättre isåfall.
Vad gäller den stora, jo absolut jag har kämpat mkt men honom, men jag måste släppa honom för att kunna gå vidare själv, mitt ex ska inte få dra ner mig en gång till....
eskipot_liten
Lägre Klass
Lägre Klass

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor