RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Avlivning.

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Avlivning.

Inläggav Forgive » 29 dec 2009 20:11

En av mina hundar har blivit aggressiv, har varit på hälsokontroll och pratat med hundtränare. Ingenting hjälper.
Min fråga är ungefär hur mycket det kostar att avliva en hund?
[smiley13.gif]
Forgive
Nybörjare
Nybörjare

Re: Avlivning.

Inläggav Tia » 29 dec 2009 21:18

Det beror nog på hundens vikt. Min granne avlivade sin lilla hund för två veckor sedan och det gick på 1200 jag avlivade min schäfertik för nästan 2 år sedan och det gick på 2000 kr och sen ville jag ha separat kremering så det blev en summa till som jag har förträngt.
The best and the only, German shepherd!
Izlas kennel: http://www.kennelkvaser.se/
Taigas Kennel: http://www.tretjaks.se/
Tia
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav GME » 29 dec 2009 21:43

Forgive skrev:En av mina hundar har blivit aggressiv, har varit på hälsokontroll och pratat med hundtränare. Ingenting hjälper.
Min fråga är ungefär hur mycket det kostar att avliva en hund?
[smiley13.gif]

Du kanske har fått dåliga råd... Om den inte har varit det förut så är det ju bättre prognos. Och om han är konstaterat frisk (fast då krävs kanske en mer omfattande undersökning) så kan man ju utesluta det som orsak också.

Berätta om problemet, tycker jag.
Titta gärna in på...
Min hemsida: http://www.hundkurser.com
Min blogg: http://gunillashundkurser.blogspot.com/
GME
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): polsk gathund, isländsk fårhund

Inläggav Forgive » 30 dec 2009 00:04

Han har alltid varit på sin vakt, men nu har han börjat agera på det vilket gör honom opålitlig. Han har aldrig haft några som helst medicinska problem och hälsokontrollen visade att han var fullt frisk.
Testat att försöka träna honom med hundtränare ett halvår för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev.
Hundar är det inga problem med det är just det att han har blivit aggressiv mot människor och detta gör att jag inte vågar ha kvar honom. Han kan vara snäll och helt plötsligt smäller det.
Än så länge har han inte "fått" tag i någon. Men vill inte att han någonsin gör det.
Det har ingenting med vakt att göra heller. Utan det är bara någonting han får för sig från och till.
Detta kan t.o.m ske med människor han träffat någon gång förut.
Det är därför jag har börjat tänka om jag ska ha kvar honom, men i rädsla att det faktiskt ska hända någonting nästa gång så vågar jag inte det heller.
Med tanke på att han är en rottis också gör att jag inte vill chansa.
Har försökt omplacera honom men då har han varit ännu värre. Så det är inte heller ett allternativ.
Forgive
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav lastella » 30 dec 2009 00:44

Det låter inte som något roligt beslut att ta men i den situationen du är så kan det inte vara särskilt roligt att vara hundägare.

Har hunden gjort MH och är den höftledsröntgad? På MH kan man ju se lite hur den är i grunden. Är höfterna OK så bör det ju inte vara orsaken heller. Smärta kan ju utlösa sådana underliga beteenden som du beskriver. Jag förstår ändå om du inte vill ta ansvaret och ha hunden kvar. Det verkar ju som om du har gjort vad du kan.
Har du haft kontakt med uppfödaren och vad säger h*n i så fall?
Bättre lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge
Användarvisningsbild
lastella
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Boxer x 2

Inläggav Tia » 30 dec 2009 06:20

Problemet behöver inte ligga hos hunden, det gör det mycket sällan för den delen utan oftast ligger problemet hos den som håller i snöret. Undermedvetet går man och har "dåliga vibbar" för man förväntar sig att hunden ska göra något och förr eller senare gör hunden det man trott och så skruvas man upp än mer när man är ute med den.
Det slutar med att man som ägare går omvägar så fort det är något man blir ängslig och så tar hunden mer och mer över eftersom ägaren tappat greppet.
Som människa har man tydligen lättare för att komma ihåg alla utfall som den gjort än de gånger hunden faktiskt har skött sig i.

Hur bra din instruktör är eller inte är så ska jag komma med ett råd så tro inte endast på en människas bedömning det kan vara så att din instruktör inte har tillräckligt med kunskap för att hjälpa er.
I ren nyfikenhet var bor ni?
The best and the only, German shepherd!
Izlas kennel: http://www.kennelkvaser.se/
Taigas Kennel: http://www.tretjaks.se/
Tia
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav sam's matte » 30 dec 2009 07:18

En hälsokontroll kan ju vara mer el mindre grundlig? Vad undersöktes och vilka prover togs?
sam's matte
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav GME » 30 dec 2009 10:54

Forgive skrev:Han har alltid varit på sin vakt, men nu har han börjat agera på det vilket gör honom opålitlig. Han har aldrig haft några som helst medicinska problem och hälsokontrollen visade att han var fullt frisk.
Testat att försöka träna honom med hundtränare ett halvår för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev.
Hundar är det inga problem med det är just det att han har blivit aggressiv mot människor och detta gör att jag inte vågar ha kvar honom. Han kan vara snäll och helt plötsligt smäller det.
Än så länge har han inte "fått" tag i någon. Men vill inte att han någonsin gör det.
Det har ingenting med vakt att göra heller. Utan det är bara någonting han får för sig från och till.
Detta kan t.o.m ske med människor han träffat någon gång förut.
Det är därför jag har börjat tänka om jag ska ha kvar honom, men i rädsla att det faktiskt ska hända någonting nästa gång så vågar jag inte det heller.
Med tanke på att han är en rottis också gör att jag inte vill chansa.
Har försökt omplacera honom men då har han varit ännu värre. Så det är inte heller ett allternativ.

Det är svårt om han hugger utan någon som helst förvarning. Ibland hinner man bara se kort en förändrad blick. Om han har dåliga höfter och/eller pålagringar så kan det vara en förklaring. Ingick röntgen i hälsoundersökningen? Och/eller olika böjprov?

Att han inte har fått tag i någon hittills beror kanske på att hunden faktiskt inte ville bita. En hund är mycket snabbare än vi. Vill den bita så gör den det. Jag gissar att han bara markerar ordentligt? Eller har du honom alltid i kort koppel och håller avstånd till den andra personen?

Du kunde hitta en ny instruktör, någon som har hållit på länge med hundproblem och som du får förtroende för, och ni kunde börja med att träna honom med munkorg på. Fråga runt och surfa runt på nätet. Du kan ju ringa upp hundtränare som du tror är duktiga också och be om en telefonkonsultation.

Jag undrar om han verkligen var "snäll" innan han gjorde sin "attack". Han kanske stod och tittade bort... men det som fattades var att han inte aktivt skickade vänliga signaler, eller hur? Leende, öronen bakåt, viftande svans... Om han nu är OK med andra hundar, och blev sämre med den andra ägaren, så är han ju ändå påverkbar, och du kanske behöver lära dig att läsa av honom bättre, och på sikt forma fram en annan sinnesstämning hos honom, via avläsning av hans kroppsspråk...

Det skulle nog gå att hitta vägar att få vardagen att fungera, fast det är ju frågan också hur mycket man orkar anpassa sitt liv efter en sådan hund. Om man älskar hunden och hunden älskar en tillbaka, så orkar man ju ställa upp mer på hunden.

Men om han har allvarliga HD-fel el dyl så kunde det vara skäl till avlivning. Och att det är en stor hund försämrar ju prognosen generellt.

Och man får inte alltid svaret på varför en hund beter sig som den gör. Det handlar nog ofta om en kombination av hundens eget temperament, av hur ägaren handskas med hunden och som tredje faktor kanske ej upptäckt smärta.

Bryr sig uppfödaren?
Titta gärna in på...
Min hemsida: http://www.hundkurser.com
Min blogg: http://gunillashundkurser.blogspot.com/
GME
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): polsk gathund, isländsk fårhund

Inläggav Twiggy » 30 dec 2009 11:37

Men alltså. Kan man inte tänka sig att det faktiskt finns hundar som är så opålitliga och otrevliga att det är bäst att ta bort dem? Och att det kanske inte spelar så himla stor roll vems fel det är? Det är kanske möjligt att hunden hade varit snäll som ett lamm med en annan ägare, men vad spelar det för roll när skadan redan är skedd? Och en normal hund klarar väl några misstag utan att bli farlig?
Twiggy
Moderator
Moderator

Hundras(er): Border collie, jaktcocker, engelsk setter, vorsteh

Inläggav vallhund » 30 dec 2009 11:41

Twiggy skrev:Men alltså. Kan man inte tänka sig att det faktiskt finns hundar som är så opålitliga och otrevliga att det är bäst att ta bort dem? Och att det kanske inte spelar så himla stor roll vems fel det är? Det är kanske möjligt att hunden hade varit snäll som ett lamm med en annan ägare, men vad spelar det för roll när skadan redan är skedd? Och en normal hund klarar väl några misstag utan att bli farlig?

Livet är för kort för dåliga hundar, o i min värd är opålitliga hundar dåliga hundar, oavsett orsaken.
Alla hundar behöver inte leva, de lider inte av att få vandra vidare.
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor