RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Hur farligt är det om hunden får i sig socker?

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Hur farligt är det om hunden får i sig socker?

Inläggav Moa-16 » 05 mar 2010 20:01

Min vovve är expert på att vara på platser hon inte får (bordet,tex...) & äta sånt som inte är bra. Hon har fått i sig både kakor & godis. Inga mängder. Hon har varit pigg & så..
Men hur farligt är det? Det är ju inte bra, så mycket förstår jag. Och något man ska försöka undvika. Men det är lite smått omöjligt att undvika helt [smiley11.gif]
Moa-16
Nybörjare
Nybörjare

Re: Hur farligt är det om hunden får i sig socker?

Inläggav Varja » 05 mar 2010 20:09

det är väl bara att plocka undan godsakerna? inte bra för tänderna & vikten i längden men en sockerförgiftad hund har iaf inte jag hört talas om...
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
Varja
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): rasrena byrackor x 5

Inläggav Nisse » 05 mar 2010 20:11

Det är inget farligt! Sedan ska ju hunden inte äta flera kg socker. Choklad ska du passa dig för, speciellt mörk choklad. Det är inte alls bra för hunden. Den kan tom dö vid för stora mängder.
Du får väl uppfostra din hund till att sluta äta allt den kommer över.
Nisse
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Moa-16 » 05 mar 2010 21:12

Det är en valp & hon går inte på bordet när vi ser. Och lådor kan hon ta sig in i har jag märkt. Men man lär sig av sina misstag. Nu är vi väldigt noga med att plocka undan allt ätbart.
Men då är det inte speciellt farligt.

Observera; Bara godsaker hon har svårt att låta bli. Annars är hon duktig. Och extremt väluppfostrad :mrgreen:
Moa-16
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav vallhund » 06 mar 2010 02:55

Moa-16 skrev:Det är en valp & hon går inte på bordet när vi ser. Och lådor kan hon ta sig in i har jag märkt. Men man lär sig av sina misstag. Nu är vi väldigt noga med att plocka undan allt ätbart.
Men då är det inte speciellt farligt.

Observera; Bara godsaker hon har svårt att låta bli. Annars är hon duktig. Och extremt väluppfostrad :mrgreen:

Inga valpar är extremt väluppfostrade.
Vad gäller vad som är ätbart så har hundar, speciellt valpar, o vi tvåbeningar olika deffinitioner på det.
Som t ex glasögon, mobiler, fjärrkontroller, duntäcken, skor, avföring, mattor, etc..
Enda sättet är att valpsäkra sitt hem.

mvh
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav helena780 » 06 mar 2010 11:52

Nisse skrev:Det är inget farligt! Sedan ska ju hunden inte äta flera kg socker. Choklad ska du passa dig för, speciellt mörk choklad. Det är inte alls bra för hunden. Den kan tom dö vid för stora mängder.
Du får väl uppfostra din hund till att sluta äta allt den kommer över.

Vissa hundar dör av liten mängd, andra kan äta hur mycket som helst verkar det som...(choklad alltså). Vaddå uppfostra, TS ska vara glad över en initiativrik hund som försöker sig på lite när inte matte/husse tittar på...kan bli en kulig hund [smiley2.gif] Nisse verkar ha sådana extremt väluppfostrade hundar så TS får väl annars söka experthjälp hos Nisse för lite privatlektioner.
Helena
Användarvisningsbild
helena780
Högre Klass
Högre Klass

Hundras(er): BC, boxer

Inläggav vallhund » 06 mar 2010 12:21

helena780 skrev:Nisse verkar ha sådana extremt väluppfostrade hundar så TS får väl annars söka experthjälp hos Nisse för lite privatlektioner.

[skrattar.gif] [skrattar.gif]
Personligen skulle jag inte tillåta Nisse att komma i närheten av mina hundar!
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav Moa-16 » 06 mar 2010 14:15

vallhund skrev:Inga valpar är extremt väluppfostrade.

Nä, jag driver lite med er ;) Men vi jobbar på uppfostran. Skönt att ha en normal valp iaf :P
Moa-16
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Dvärghundspossen » 06 mar 2010 14:17

Moa-16 skrev:Min vovve är expert på att vara på platser hon inte får (bordet,tex...) & äta sånt som inte är bra. Hon har fått i sig både kakor & godis. Inga mängder. Hon har varit pigg & så..
Men hur farligt är det? Det är ju inte bra, så mycket förstår jag. Och något man ska försöka undvika. Men det är lite smått omöjligt att undvika helt [smiley11.gif]

Finns hundar som blivit förgiftade och t o m dött av att äta stora mängder choklad, och det finns hundar som dött av bull/kak-deg eftersom degen kan börja jäsa i magen när hunden väl ätit den.

Annars är det väl inte farligt om hunden proppar i sej en påse lösgodis eller en burk kakor... förutom att den kanske får tillfällig diarré eller så.
The more dogs the merrier.
Användarvisningsbild
Dvärghundspossen
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Tibbespaniel, dvärgpinscher, italienare, schäfer.

Inläggav Söderns Rosor » 06 mar 2010 18:59

Bianca stal en påse strösocker en gång och åt flera deciliter. Hon fick magknip och magen blev stor som en ballong! Ovanifrån såg hon ut som om hon var dräktig.

Det gick över på några timmar, men en hund med känslig mage kan nog bli dålig av stora mängder rent socker. Bianca är ju en ganska liten hund, ca 14 kg.
Söderns Rosor
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Whippet

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor