RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Vad betyder social kamplust?

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Vad betyder social kamplust?

Inläggav fanto » 18 maj 2010 21:03

Ja som rubriken lyder vad betyder detta. Jag har läst i olika böcker men det verkar beskrivas lite olika. Jätte tacksam om någon kunnig kunde förklara på nybörjar nivå [smiley20.gif]
fanto
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Schäfer

Re: Vad betyder social kamplust?

Inläggav phsstud » 18 maj 2010 21:51

Hundens benägenhet att svara mot och uppmana med kampbeteenden. Alltså hundens VILJA/LUST att besvara en persons inviter/uppmaningar till kamp.. svårt att förklara på annat sätt... men i princip hundens vilja att kampa med människor (om man ska förenkla det riktigt)...
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Boxer & Malinois

Inläggav fanto » 18 maj 2010 22:35

Men kan de också vara hundens lust att engagera sig/kampa med, brottas med andra hundar?

Om hunden enbart kampar/leker med sin förare men inte med andra människor, har den i alla fall då social kamplust?
fanto
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Christensen » 18 maj 2010 23:07

Social kamplust är inte samma sak som leklust, det är något annat.
I den sociala kamplusten finns också en del allvar, inte bara lek, som när man leker med trasan.
En hund med rejäl kamplust kampar även med främmande(också om den har mindre tillgänglighet), men en hund kan avstå att leka med främmande..
Krokasmedens Hetza HD A ED UA, GK MH med 1 på skott.
Användarvisningsbild
Christensen
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Bruksmalle

Inläggav lottamira » 18 maj 2010 23:15

För mig är social kamplust när en hund uppmanar en passiv, mänsklig lekkamrat till kamp. När man släpper leksaken ska hunden komma tillbaka med den, inte springa iväg och köra sitt eget race och äga leksaken...

Om hunden bara kampar med husse/matte men ingen annan så har den ju inte någon social kamplust att tala om tycker jag...Om den uppmanar andra hundar till lek så är väl det kanske också en form av social kamp antar jag, men uttrycket som sådant används mest med med avseende på lek mellan hund/människa.

En hund kan ha mycket stor kamplust men liten socal kamplust. Den kan kampa som en galning utan att tröttna, men när den har vunnit dragkampen så sticker den och vill ligga och gnaga på "bytet" eller springa runt och stoltsera med det, leker vidare själv genom att kasta upp leksaken i luften och fånga den.....
lottamira
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): schäfer

Inläggav phsstud » 18 maj 2010 23:22

Om hunden ENBART leker/kampar med husse/matte, men INTE främmande människor, så anser inte JAG att hunden har speciellt stor, om någon alls, social kamplust.. då den sociala biten hänger ihop med just främmande människor.
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav Vixen » 18 maj 2010 23:27

Idag skiljer man väl inte så mycket på social/Jakt kamplust längre utan man pratar väl mest om kamplust överlag?

Hundens förmå att engagera sig med kropp och själ när det "tar emot"
Det får INTE förväxlas med leklust.

Kamplust är hundens "motor" återigen drar jag paralleller till bilar eftersom det är något "konkret" att göra liknelser med..
Det som får en hund att lägga in en växel till när den sökt i tre timmar i 30 graders värme...kamplust kan vara älghunden som ställer en älg i 8 timmar i skogen ..kamplust kan vara kapplöpningshunden som tar ut sig till det yttersta..kamplust kan vara en del av dxe egenskaper som får en hund att se en människa som en sparringpartner i boxningsringen...Kamplust har alltid lite allvar i botten..det är inte BARA på lek, utan det är när man "spottar i nävarna" och tar i lite extra trots att man åkt på en smäll.....

Kamplust är ett mycket stort och vitt begrepp... att vilja leta outtröttligt efter något...
att spåra i fem km under svåra förhållanden...

Förenklat kan man säga att de är hur många "hästkrafter" du kan få ut av hunden..

Som med allt annat är det inte så enkelt, egenskaper och medfödda tröskelvärden, motivationer påverkar ..precis som anlag för aggression, skärpa och försvar..egenskaperna kuggar liksom i varandra...
Tjejjen som kan snacka med HundÄGARE http://www.Yrkeshundar.se
PRIVATLEKTIONER I HELA STOCKHOLM
Användarvisningsbild
Vixen
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Bruksmalle,Holländare, Shih-Tzu, Griffon

Inläggav fanto » 18 maj 2010 23:34

När man kollar runt på lite olika sidor/böcker så beskrivs social kamplust såhär.

-Hundens lust att engagera sig i kamp, till synes för kampens egen skull

-Hundens lust och förmåga att engagera sig socialt med en annan människa eller artfrände. Utmärks tydligast genom att hunden inbjuder till kamplek via lekinviter / kampskall.Det kan vara svårt att se skillnad på social kamplust och aggressivitet. Hundens beteenden kan växla snabbt mellan morrning / raggresning (aggressivitet) och lekinviter / bjudningar till lek/kamp (social kamplust)

-Social kamplust är hundens benägenhet att svara mot och uppmana med kampbeteenden. En förmåga att kämpa med jämbördiga

För mig är detta lite olika svar på var social kamplust är, därför ja inte riktigt kan greppa det. Är det nått mellan hund/människa eller hund/hund? är det enbart att "kampa" eller är det att uppmana till lek/kamp.
Är det att kämpa om något både med hund/människa... nää ja blir inte klok på dehär [smiley11.gif]
fanto
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav fanto » 18 maj 2010 23:39

Vixen skrev:Idag skiljer man väl inte så mycket på social/Jakt kamplust längre utan man pratar väl mest om kamplust överlag?

Hundens förmå att engagera sig med kropp och själ när det "tar emot"
Det får INTE förväxlas med leklust.

Kamplust är hundens "motor" återigen drar jag paralleller till bilar eftersom det är något "konkret" att göra liknelser med..
Det som får en hund att lägga in en växel till när den sökt i tre timmar i 30 graders värme...kamplust kan vara älghunden som ställer en älg i 8 timmar i skogen ..kamplust kan vara kapplöpningshunden som tar ut sig till det yttersta..kamplust kan vara en del av dxe egenskaper som får en hund att se en människa som en sparringpartner i boxningsringen...Kamplust har alltid lite allvar i botten..det är inte BARA på lek, utan det är när man "spottar i nävarna" och tar i lite extra trots att man åkt på en smäll.....

Kamplust är ett mycket stort och vitt begrepp... att vilja leta outtröttligt efter något...
att spåra i fem km under svåra förhållanden...

Förenklat kan man säga att de är hur många "hästkrafter" du kan få ut av hunden..

Som med allt annat är det inte så enkelt, egenskaper och medfödda tröskelvärden, motivationer påverkar ..precis som anlag för aggression, skärpa och försvar..egenskaperna kuggar liksom i varandra...

Men då kan hunden ha sin "sociala kamplust" inom olika områden?
ex en hund som är otroligt spårintresserad och som kan spåra outtröttligt under flera timmar i svåra förhållanden. Men samma hund har inte den sociala kamplusten i kamp/lek med människa eller annan hund?
Hunden behöver mao inte vara bra inom alla områden bara för att den har hög social kamplust inom vissa områden?
Kan man likna det med vad vi människor kallar för kämparglöd ?
är ja ute och cycklar eller inne på rätt spår?
fanto
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav phsstud » 19 maj 2010 13:00

En hund som älskar att spåra, har (i mina ögon) inget med SOCIAL kamplust att göra.. precis som ordet heter SOCIAL.. Det är inget man gör ENSAM utan tillsammans med en annan person...
Jag kan förstå att det är komplicerat när man läser de beskrivningar som finns & gärna ihop med andra fina komplexa ord, men i grund & botten så handlar det om HUNDENS VILJA/FÖRMÅGA att LEKA/KAMPA/UPPMANA till kamp med en annan MÄNNISKA.
En hund som brister i tillgängligheten kan ändå ha bra social kamplust MEN pga att dess kamplust i sig är stor! Har samma hund MINDRE kamplust, kommer den troligen att brista även i den sociala kamplusten, pga tillgängligheten.

Däremot håller jag inte med dig Vixen om att dra jakt & social kamplust vid ordet KAMPLUST (om jag inte missuppfattade dig)... Jag anser att det är två skilda saker..
www.aglaias.se
Användarvisningsbild
phsstud
Lägre Klass
Lägre Klass

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor