RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Barmarksträning

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Barmarksträning

Inläggav Sommar » 06 okt 2010 12:38

Undrar om någon här inne håller på med barmarksträning tänker då den stilen med cykel? Funderar på att börja med det men skulle vilja ha lite tips och råd hur man börjar med det och vad man behöver för att börja mer en sele och cykel.. Vad ska man tänka på när man börjar med det?
Sommar
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): pitbullterrier och amstaff

Re: Barmarksträning

Inläggav abborrtraesk » 10 okt 2010 22:40

Jag skulle vänja hunden i selen först, sakta, ha på den i 10 -20 min någon stund då och då.

sedan vänja hunden vid cykeln, först bara stå utmed, sen börja promenera lite (ha dig emellan cykeln och hunden) .. o.s.v. så gjorde jag med min hund! :)

kanske inte så mycket till hjälp men.. det är ju alltid nånting!
abborrtraesk
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Elvita » 12 okt 2010 11:28

Håller på träna in just detta med min huskie 8mån... började träna henne att ha sele på sig, sedan cykeltur med henne lös, cykeltur med henne lös med sele på...

Nu är vi inne i själva cyklingen och det bästa är att ha en annan hund som kan grejjen som visar vägen, eller ngn annan morot.

Hitta ngn som cyklar före, eller ngn hund som springer före... tror jag är det bästa sättet att motivera en ensam hund att dra. Undvik asfalt, skogsvägar är bäst ;)

hoppas det går bra !!!!
Elvita
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Fiffi1 » 12 okt 2010 13:46

Jag har kört in mina på cykel. Då att "dra" cykeln.

Jag började att låta mina dra el. springa bredvid sparken vintertid i sele och fjädrande koppel. De tycker det är så roligt att springa före så jag har inte behövt lära det.
Jag har även använt kommandon som stanna, trava, sidan, sakta osv.

Med cykeln så har jag använt mig av ett midjebälte på mig och dragsele med fjädrande koppel mellan oss. Det kan vara lite trixit att ha kopplet så pass högt och sträckt hela tiden så det inte fastnar i hjulet om hunden saktar ner osv.
Det finns stänger att sätta på framgaffeln på cykeln som då håller upp kopplet.

Mitt mål är att köpa en barmarkscykel så jag kan köra bägge hundarna samtidigt [smiley20.gif]
En brukshund i alla lägen
Schäfern visar vägen
Fiffi1
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Schäfer

Återgå till Allmänna Hundfrågor