RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Varför gnäller hunden?

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Varför gnäller hunden?

Inläggav Anna Boo » 30 okt 2010 18:14

Hej! Har en liten fråga om min hund.

Det är så att han börjar gnälla så fort man tar blicken från honom, tex när man diskar eller sitter och läser så står han och stirrar på en och gnäller och låter ledsen.

Har testat med precis allt, det är ingen mat framme så det är inte att han tigger. Han har egen mat i skålen, och vatten, så det är inte att han är hungrig eller törstig. Har testat att leka med honom, och det vill han inte. Har testat att träna lite sitt, ligg osv. men så fort man slutar gnäller han igen. Vi är ute mycket med honom, och han gnäller även när man nyss har varit ute så det är inte att han behöver kissa. Har klämt överallt på honom och det verkar inte som att han har ont nånstans, och han är pigg och kry i övrigt. Det enda jag kan komma på är att han vill kela. När man sätter sig ner och kallar på honom kommer han fram och slickar en i ansiktet är mycket tillgiven.

Men han måste ju kunna klara sig en stund utan att gosa exakt hela tiden? Vill han bara ha uppmärksamhet? Är han understimulerad? Kan det finnas nån annan anledning till att han gnäller?

Mycket tacksam för svar!
Anna Boo
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Blandis: york/chihuahua

Re: Varför gnäller hunden?

Inläggav Varja » 30 okt 2010 19:06

Man får liksom ofta det vad man skapat... [smiley2.gif] Min mans hundar kan ju lätt sova till 1 på dan om jag är hemma ensam med dem, när han hemma börjar de gnälla redan vid 5 tiden på morgonen.
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
Varja
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): rasrena byrackor x 5

Inläggav Anna Boo » 30 okt 2010 21:20

Ah, grejen är att vi har inte haft honom alls länge, och vi fick honom när han var sju år. Och i början höll han inte alls på som han gör nu. Kan det kanske vara att han saknar min sambo när han är ute? Det känns ju taskigt att bara strunta i honom (hunden alltså, inte sambon) när han verkar olycklig men jag vet verkligen inte vad det är han vill. Ibland önskar man att de kunde prata [smiley1.gif]
Anna Boo
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav joakimrr » 30 okt 2010 21:54

Tror knappast att hunden är understimulerad.
Efter att bara läst texten så skulle jag snarare gissa på tiggeri, din hund tigger kärlek.

Ignorera löser många problem.

Utgår från att din hund gnäller för att få uppmärksamhet

Jag kan också lägga in en kommentar angående tidigare inlägg om att hunden anpassar sig till olika personer.
När min kompis passar min hund så blir hon väckt vid 8-9 på morgonen, men hemma är han tyst och sover/vilar tills jag går upp, också om klockan hunnit bli 1-2 på eftermiddagen.
Hemma sover han aldrig i sängen, men om min kompis hälsar på så provar han hoppa upp i sängen för att prova om det funkar, i och med att han brukar göra det hemma hos henne.

Gnäller din hund bara med dig eller med alla människor?

Jag själv brukar utgå från att man skall ignorera all typ av gnäll. Det som bara är "tjat" och tiggeri kommer försvinna, det som är sjukdom eller smärta brukar ju inte gå över och då kanske man bör uppsöka veterinär.

Du kan inte trösta en gnällande hund på samma sätt som ett gråtande barn. Vid tröst slutar barnet gråta, tröstar du en hund får du motsatt effekt.

Och du sårar inte hunden. Vem ska anpassa sig, du efter hunden eller hunden efter dig?
Senast redigerad av joakimrr 30 okt 2010 22:04, redigerad totalt 1 gång.
joakimrr
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Varja » 30 okt 2010 21:56

Ok, men i början visste han ju inte vilket beteende i nya flocken som lönar sig bäst, han kände ju inte er. Men nu verkar han ju ha klurat ut det. Hundar är smarta [smiley1.gif].
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
Varja
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): rasrena byrackor x 5

Inläggav Anna Boo » 30 okt 2010 22:05

Han gnäller mest när vi är ensamma hemma vi två, ibland också när min sambo är hemma. När det är folk här är han aldrig sån. Först är det full rulle, han ska hälsa på alla, fjäska in sig hos alla, och sen väljer han ut en favorit och sätter sig i den personens knä. Sen brukar han dra sig undan och gå och lägga sig.

Men som sagt, så fort han får sitta i knät eller blir klappad så blir han tyst, så antagligen är det väl som du säger, att han "tigger" kärlek. Det är ju dock så mycket svårare att ignorera en hund som vill kramas än en som vill käka upp ens mat [smiley2.gif]
Anna Boo
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav SunshineBoxer » 01 nov 2010 22:01

i g n o r e r a
belöna när han är tyst, med godis, något trick, komma upp i knäet, ett lugn "bra", eller ingenting alls.
SunshineBoxer
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Deltids Boxer

Inläggav Anna Boo » 04 nov 2010 12:59

Mycket tacksam för alla tips! De flesta säger ignorera, så det är väl det jag får försöka med. Är det ingen som tycker att man ska säga "tyst" med bestämd röst eller så? hur skulle det funka tror ni?
Anna Boo
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav linnea » 04 nov 2010 19:26

Det KAN funka, men förmodligen blir det bara tjatigt och tråkigt. Dessutom vet de flesta hundar inte vad tyst egentligen betyder, det måste man i så fall lära dem, precis som man lär in allting annat.

Många hundar som vill ha uppärksamhet bryr sig heller inte om i fall man håller på och säger tyst åt dem, för dem blir det ändå någon lags respons, och gör bara att de fortsätter med sitt gnällande. Eller slutar och börjar igen och igen.
Användarvisningsbild
linnea
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Korthårig Collie

Inläggav ____Jimmy » 11 nov 2010 14:55

Anna Boo skrev:Ah, grejen är att vi har inte haft honom alls länge, och vi fick honom när han var sju år. Och i början höll han inte alls på som han gör nu. Kan det kanske vara att han saknar min sambo när han är ute? Det känns ju taskigt att bara strunta i honom (hunden alltså, inte sambon) när han verkar olycklig men jag vet verkligen inte vad det är han vill. Ibland önskar man att de kunde prata [smiley1.gif]

Jag tycker att du behandlar hunden för mycket som en bebis. Han verkar har lärt sig att gnäll lönar sig. Att det är taskigt att ignorera hunden när han verkar olycklig var det jag reagerade på, jag tror att om man tänker så har man skapat sig ett problem. Så länge man vet med gott samvete att man ger sin hund den tiden och motionen som krävs, tror jag att den även behöver ignoreras ibland för att inte alltid få precis som den vill. Håller med om det mesta som redan skrivits i tråden med. Lycka till :) mvh
Användarvisningsbild
____Jimmy
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Rottweiler

Återgå till Allmänna Hundfrågor