RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Bo i husvagn med hund??

Här kan du ställa alla frågor som du undrar om din hund.

Bo i husvagn med hund??

Inläggav Simbasmatte » 09 apr 2011 18:20

Hej har bara en fråga vad det gäller att bo i husvagn med hund.Detta är vår första hund och sommar med hund i husvagn.Vi tycker att han skäller lite för mycket här hemma om han tex står/ligger innanför dörren och kikar ut igenom fönstret och grannens barn leker uti trädgården då kommer vi ju givetvis till hur ska detta gå i husvagnen där rör det sig ju alltid folk kommer ju inte orka med att han sitter och skäller på alla.
Någon som har tips på hur vi ska göra?? [smiley5.gif]
han är en blandras av Lhasapso och malthezer och är 9 månader gammal
Simbasmatte
Nybörjare
Nybörjare

Re: Bo i husvagn med hund??

Inläggav Lizah » 09 apr 2011 19:05

Min lilla hund (terrier) är väldigt vaksam här hemma och skäller på det mesta som rör sig utanför. När vi är på camping är han kolugn och säger inte ett knyst. Vi har inte gjort något särskilt, så vem vet, det kanske löser sig automatiskt för er? De flesta hundar kopplar av rätt bra på en campingplats. Det är liksom för mycket som rör sig för att de ska orka engagera sig i allt. [smiley2.gif]
"Kvinnor och katter gör som dom vill, män och hundar borde slappna av och vänja sig vid tanken"
http://www.bruksterrier.se
http://hundarhundar.se/
Användarvisningsbild
Lizah
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Bruksterrier & allroundschäfer

Inläggav moneytalks » 09 apr 2011 19:38

Säger precis som Lizah,
våra Russlar är ganska skälliga här hemma när det händer något, men när vi är ute med husvagnen är dom helt kolugna...

Ligger bundna utanför, hundar passerar, barn cyklar, springer och leker runtomkring, och dom säger inte ett knyst.
Ligger mest å tittar å myser.

En husvagnsgranne på Öland för något år sedan frågade skämtsamt om vi "klippt" stämbanden på dom, men sanningen är den att vi inte gjort ett endaste dugg.
Användarvisningsbild
moneytalks
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Schäfer, Jack Russell

Inläggav vallhund » 09 apr 2011 22:23

Nu har jag aldrig campat med hundar, däremot brukar dom övernatta i bilen när vi är på kurser/läger o rasträffar.
I vanliga fall får man skämmas för dem i bilen, men vid dessa tillfällen är de tysta som små möss o följer intresserat vad som händer o sker utanför bilen.

mvh
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Inläggav Rottisägare » 10 apr 2011 17:51

Träna dom att vara tysta både hemma o på andra ställen är ju annars en bra ide....
Rottisägare
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav anod » 10 apr 2011 18:54

kan upplysa rottisägaren att det rådet är mkt lätt att följa om man har en rottis , betydligt svårare med terrier. jag vet ,har haft bägge raserna
anod
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav moneytalks » 10 apr 2011 19:50

Rottisägare skrev:Träna dom att vara tysta både hemma o på andra ställen är ju annars en bra ide....

Personligen så har jag inget större problem eller störs så mycket av att mina hundar skäller här hemma när det tex ringer på dörren, eller att en katt springer över vår tomt….
det är inget som i alla fall jag tänker lägga ner något större krut på…

Däremot skulle jag tycka det var jobbigt om dom vaktade på samma sätt när vi ligger ute med husvagnen. Men har som sagt inte upplevt att dom haft den minsta lilla tendens till att göra det…

Tror återigen på det som Lizah skriver att hundarna har så mycket annat att fokusera på så att det sällan blir något problem.

Upplever dessutom att när man som vi ligger på en av Ölands största campingar varje sommar, att var och varannan campare faktiskt har hund… Och vi cyklar, och promenerar dagligen runt i området och har nog aldrig stött på en hund som skällt eller gjort utfall när vi passerat…

Nu det ju vara så att alla dessa hundar är ”stenhårt” drillade, både hemma och på semestern,,,, men det har i alla fall jag något svårt att tro….

Nä, jag tror, åk på semester, Njut,,,,, skäller hunden lite i början, så gör ingen stor affär av det… Det kommer att ge sig av sig självt……..
Trevlig Semester!!!!
Användarvisningsbild
moneytalks
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav Rottisägare » 10 apr 2011 21:12

Anod:
Behöver inte upplysas om att det är skillnad mellan terriers o rottweiler. Föder upp terriers sen 16 år tillbaka....

Inga problem att lära NÅN hund att vara tyst när man är i närheten om man bara vill o inte skiter i det eller inte tycker det gör nåt att de låter illa i tid och otid.
Rottisägare
Lägre Klass
Lägre Klass

Inläggav moneytalks » 10 apr 2011 21:28

Inga problem att lära NÅN hund att vara tyst när man är i närheten om man bara vill o inte skiter i det eller inte tycker det gör nåt att de låter illa i tid och otid.[/quote]

Jäklar va bra. Kan inte du PM´a mig om tips. Har många kursare på vår klubb med just det problemet, och den kan ju i vissa fall vara lite svårt att komma åt.
Användarvisningsbild
moneytalks
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav vallhund » 11 apr 2011 13:47

Som några varit inne på så tror jag att stimuli blir så överväldigande att de lixom blir lite bedövade o inte ids/orkar reagera som de brukar göra hemma.
Har hört liknande om folk som knappt vågar ta sina monster till utställningar, o tänk, där uppför sig hundarna exemplariskt.
Nuvarande hund (lite miljöskadad av Tervblandisen som bodde här när han kom) skäller på allt utanför bilen som rör sig, iaf de som går på 4 ben.
Har varit på rasträffar o läger med honom o då har han sovit i bilen, lös, inte i bur.
Bilen har varit parkerad så nära som möjligt till där vi andra sover o samtliga som gått in o ut eller förbi med hundar har han bara tittat intresserat på.
"Brains before beauty"
Användarvisningsbild
vallhund
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Byracka

Nästa

Återgå till Allmänna Hundfrågor