RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Rädslor hos flattar

Här kan du diskutera om hundraserna retriver- och spaniel- raserna.

Rädslor hos flattar

Inläggav Sanna M » 23 maj 2007 09:50

Benno skrev: En hund som gruffar lite, hoppar till el. liknande över t.ex. en tunna eller något annat nytt som bara står där, men sedan går fram själv och undersöker samt därefter släpper det hela är för mig en hund som reagerar något överdrivet pga rädsla, men har stor nyfikenhet och övervinner sin rädsla. Ganska ok med andra ord, men inte optimalt. Optimalt vore att notera det nya med en blick eller lite intresse, men inte mer såvida inte föremålet rör sig eller ngt annat som rimligen bör öka hundens nyfikenhet.

Absolut. Jag vet inte ens om jag tycker det är OK att hunden hoppar till eller gruffar för nån sån skitgrej som en tunna, även om den går fram själv. Det är väl inget att jaga upp sig för om vi talar om vuxna hundar? Jag skulle då säga att en sån hund har lite onödigt mkt rädslor, även om det är ett plus att den är nyfiken.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Rädslor hos flattar

Inläggav Smilla » 24 maj 2007 14:33

Oj oj oj vilken intressant tråd för en som funderar på att köpa flat... men jag blir lite rädd för jag får uppfattningen att det är mer troligt att man får en hund som antingen är superflamsig och saknar koncentrationsförmåga eller som är seg och saknar motor med en av-knapp som ständigt är intryckt. Jag vill ju ha en hund med lika mycket motor som min boxer fast med lite mer förighet...
Vilka mentala egenskaper ska man främst titta på hos föräldradjuren när man väljer valp? Jag har ju tänkt åka runt på jaktprov och titta för att bilda mig en uppfattning om olika linjer, men när man aldrig hållit på med retriverträning tidigare så är det ju lite svårt. Går det att förklara så här över nätet vad man ska lägga störst vikt vid när man är på jaktprov och tittar?
Smilla
Appellklass
Appellklass

Rädslor hos flattar

Inläggav meadowlark » 24 maj 2007 18:19

Jag tittar på så mycket mer än bara arbetet. Är hunden trygg socialt? Kan den lämnas ensam ( rimlig tid ) utan att riva hemmet, skälla , yla eller tugga sönder saker? Vaktar den ben, apporter, bilar? Hur är den med valpar och andra hundar?
Hur reagerar hunden på barn, bussar, konstiga miljöer och underlag?
Tikens sätt rankar jag mycket högt, det är hos henne valparna präglas de åtta viktiga veckorna. Får tiken vara hos valparna åtta veckor fullt ut? De sista två veckorna sker mycket viktig fostran från tik till valpar.
Stabilt temperament går inte att kompromissa med!!
Sedan tittar man förstås på linjerna, finns många fungerande arbetande hundar där?
Ta dig tid, och sätt inget datum; DÅ ska jag ha valp till varje pris. Jag väntar hellre ytterligare ett år på det jag tror på, hunden skall du vara nöjd med i tio-tolv år,då kan tidpunkt, färg, resavstånd och annat inte vara viktigt!
Birgittameadowlark39226,7642013889
meadowlark
Nybörjare
Nybörjare

Rädslor hos flattar

Inläggav Brukscollien » 24 maj 2007 18:57

meadowlark skrev:Jag tittar på så mycket mer än bara arbetet. Är hunden trygg socialt? Kan den lämnas ensam ( rimlig tid ) utan att riva hemmet, skälla , yla eller tugga sönder saker? Vaktar den ben, apporter, bilar? Hur är den med valpar och andra hundar?
Hur reagerar hunden på barn, bussar, konstiga miljöer och underlag?
Tikens sätt rankar jag mycket högt, det är hos henne valparna präglas de åtta viktiga veckorna. Får tiken vara hos valparna åtta veckor fullt ut? De sista två veckorna sker mycket viktig fostran från tik till valpar.
Stabilt temperament går inte att kompromissa med!!
Sedan tittar man förstås på linjerna, finns många fungerande arbetande hundar där?
Ta dig tid, och sätt inget datum; DÅ ska jag ha valp till varje pris. Jag väntar hellre ytterligare ett år på det jag tror på, hunden skall du vara nöjd med i tio-tolv år,då kan tidpunkt, färg, resavstånd och annat inte vara viktigt!
Birgitta

Hmmm....menar du att man som valpköpare skall betrakta föräldradjuren utifrån ovanstående kriterier, exempevlis om de kan lämnas ensamma hemma och hur de är med bilar och ben? Ditt resonemang blir ju rätt problematiskt i så fall, eftersom ungefär 90% av det som du tar upp som viktiga kriterier att hålla ögonen på är helt igenom miljö- och uppfostringsberoende aspekter, och inte genetiska.
En fyrbent kamrat - collie såklart!
Brukscollien
Lägre Klass
Lägre Klass

Rädslor hos flattar

Inläggav Smulan » 24 maj 2007 19:05

Hoppas några tollaruppfödare läser den här tråden och lägger sig i debatten.
Om du var vaken...
Smulan
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Schäfer och ACD

Rädslor hos flattar

Inläggav meadowlark » 24 maj 2007 21:23

"Hmmm....menar du att man som valpköpare skall betrakta föräldradjuren utifrån ovanstående kriterier, exempevlis om de kan lämnas ensamma hemma och hur de är med bilar och ben? Ditt resonemang blir ju rätt problematiskt i så fall, eftersom ungefär 90% av det som du tar upp som viktiga kriterier att hålla ögonen på är helt igenom miljö- och uppfostringsberoende aspekter, och inte genetiska. "
JA jag menar verkligen det!
Du får tro att allt är miljö, men jag är inte enig.
Det är att göra det väldigt lätt för sig när man säger att oönskade mentala egenskaper bara är miljö!
Som uppfödare kan jag aldrig göra det så lätt för mig. Min erfarenhet och all forskning visar att rädslor  har en mycket hög arvbarhet.
Mitt ansvar som uppfödare är stort, och även om man aldrig kan lämna garantier så vill jag veta så mycket som möjligt, och bortförklara så lite som möjligt.
Vänliga hälsningar
Birgitta
meadowlark
Nybörjare
Nybörjare

Rädslor hos flattar

Inläggav Benno » 24 maj 2007 22:12

meadowlark: jag är tacksam att det finns uppfödare som du! Jag hyser gott hopp om rasens framtid, eftersom jag vet att det finns fler uppfödare som prioriterar en bra mentalitet på alla plan.
Smilla: ta god tid på dig, leta efter linjer där det finns flera högt meriterade hundar, kontakta uppfödare som verkar intressanta, be dem beskriva hur deras tilltänkta avelsdjur är mentalt och om möjligt träffa dem. Det tog mig ca ett år från att jag började leta flat på allvar tills jag hittade vad jag ville ha. Under det året ägnade jag säkert åtskilliga dygn åt att studera SKK Hunddata, Flatklubbens rasdata, kennelhemsidor, kontakt med flatägare. Genom att jag tillbringat så mycket tid med att gå igenom linjer och statistik så visste jag direkt att det var rätt när jag fick ett tips från Rose här på forumet - än en gång tack!
Tack vare att jag vet att min hunds uppfödare och andra, t.ex. meadowlark och MarieHn, arbetar för mentalt stabila och arbetsvilliga hundar så är jag i dagsläget övertygad om att det kommer att bli en flat för mig igen när det är dags för nästa hundköp. Det finns bra flattar om man vet vad man vill ha och letar tills man hittar det!
Benno
Lägre Klass
Lägre Klass

Rädslor hos flattar

Inläggav Laine » 24 maj 2007 22:36

meadowlark skrev:"Hmmm....menar du att man som valpköpare skall betrakta föräldradjuren utifrån ovanstående kriterier, exempevlis om de kan lämnas ensamma hemma och hur de är med bilar och ben? Ditt resonemang blir ju rätt problematiskt i så fall, eftersom ungefär 90% av det som du tar upp som viktiga kriterier att hålla ögonen på är helt igenom miljö- och uppfostringsberoende aspekter, och inte genetiska. "
Det är att göra det väldigt lätt för sig när man säger att oönskade mentala egenskaper bara är miljö!
Som uppfödare kan jag aldrig göra det så lätt för mig. Min erfarenhet och all forskning visar att rädslor  har en mycket hög arvbarhet.
Mitt ansvar som uppfödare är stort, och även om man aldrig kan lämna garantier så vill jag veta så mycket som möjligt, och bortförklara så lite som möjligt.
Vänliga hälsningar
Birgitta

Birgitta!

Kort kommentar till Brukscollie: det där med lämna ensam (bara ett exempel på rädslor som kan eskalera till ångest) är inte att fnysa åt. Det är inte enbart en träningssak, jag har själv haft en hund med massor av knepiga rädslor och ingen träning i världen kunde åtgärda vissa av dom.

Stabilt grundtemperament är guld värt. Allt värt egentligen! Det är inte förrän man haft sin första "dåliga" hund som man verkligen fattar sanningen i vad Birgitta skriver. Iom att det är bevisat att rädslor nerärvs men även sånt som boldness etc som t ex visar sig i hur hunden bemöter omvärlden så är det ju bra om uppfödarna verkligen tar hänsyn till detta!

Arbetsmeriter i sig är ju fint, men säger inte jättemycket om mentaliteten eller för den delen nedärvningen....
Laine39226,9445717593
/Laine
The reason a dog has so many friends is that he wags his tail instead of his tongue.
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

Rädslor hos flattar

Inläggav Brukscollien » 24 maj 2007 23:49

meadowlark skrev:"Hmmm....menar du att man som valpköpare skall betrakta föräldradjuren utifrån ovanstående kriterier, exempevlis om de kan lämnas ensamma hemma och hur de är med bilar och ben? Ditt resonemang blir ju rätt problematiskt i så fall, eftersom ungefär 90% av det som du tar upp som viktiga kriterier att hålla ögonen på är helt igenom miljö- och uppfostringsberoende aspekter, och inte genetiska. "
Vänliga hälsningar
Birgitta

Tro mig när jag skriver att jag är den första att instämma i att mentala egenskaper i väldigt hög grad är ärftliga, och att jag själv är en ivrig propagerare för att fler uppfödare borde beakta både mentalitet och arbetsegenskaper i sitt avelsarbete. Det borde vara det allra högsta målet för alla kennelägare.
MEN när det rent specifikt gäller förmåga att lämnas ensam hemma och att umgåas med andra hundar, så är just detta något som är EXTREMT miljöbetingat. En hund som har dåliga gentetiska förutsättningar för att umgås bra med andra hundar, kan mycket väl bli riktigt språksäker och social, förutsatt att den hamnar hos en mycket kynologiskt kunnig ägare, och en nervös och vek hund kan mycket väl klara av att bli lämnad ensam hemma under normal omständigheter om den tränas till detta på ett korrekt sätt redan från första början.
Du skriver att det är att göra det lätt för sig att skylla på miljön, men det blir ibland även väldigt fel om man skyller allt på det genteiska arvet. Detta illustreras väldigt fint genom att man lika gärna kan skapa sig ett tankeexperiment som går ut på att man tar en mentalt "bra" vuxen hund, som aldrig behövt vara ensam hemma, och sedan sätter den i en situation där den tvingas till ensamhet i flera timmar i sträck - kommer denna hund att yla och bli änglisg och orolig då? Kanske till och med ge sig på inredningen i ren frustration, trots att den har ett fint grundtemperament? Jo, sannolikheten för detta är stor, eftersom dess MILJÖ och UPPFOSTRAN varit undermålig just i detta avseende. Tack för mig.
En fyrbent kamrat - collie såklart!
Brukscollien
Lägre Klass
Lägre Klass

Rädslor hos flattar

Inläggav Vario » 25 maj 2007 00:06

Sedan finns det också den där lilla X-faktorn av att inte alltid veta vad man får. Varken som uppfödare eller valpköpare. Man kan planera och planera. Jag letade i över ett år och det blev ändå tokigt. Man kan aldrig veta. En liten osäkerhetsfaktor finns alltid med i spelet. Därför är det så extremt viktigt  att förutsättningarna för att det ska bli bra är så goda som möjligt..
Det ska också sägas att visst kan man ändra mycket med miljön, så som i mitt fall. Otaliga timmars slit har förbättrat mycket, men helt bra kommer det aldrig att bli.. och det kan aldrig vara meningen att man ska ägna så mycket tid till att träna något som enligt min åsikt redan ska finnas där naturligt...
Återigen av med hatten för Birgitta och liknande vidsynta människor!

Vario
Nybörjare
Nybörjare

FöregåendeNästa

Återgå till Retriever & Spaniel