RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Target + labrador = svår kombination...

Här kan du diskutera Klickerträning, det roliga och effektiva sättet att träna hundar

Re: Target + labrador = svår kombination...

Inläggav Sanna M » 23 okt 2010 09:20

Jag hade kört med en tung grej som är svårt att lyfta. Tror det är absolut enklaste o snabbaste sättet, och jag är lat [smiley16.gif] Om man sen vill ha en annan grej är det enkelt att föra över när hunden väl kan beteendet.
If you think education is expensive, try ignorance.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Inläggav Varja » 23 okt 2010 17:36

Mayas matte skrev:Jag får helt enkelt traggla på med porslinsfatet, NÅN gång ska väl tassen hamna där! Problemet är ju att munnen kommer rent fysiskt dit först! Men när det väl sitter så kommer jag att vara SÅ tacksam, ska försöka tänka på det nu medan jag väntar på den känslan.
[smiley1.gif]

Tror ju inte du behöver vänta så länge på den känslan [smiley2.gif] men här är en annan grej du kan prova under tiden: Lägg ut ngt platt och ej leksaksaktigt föremål, tex ett litet uppochnervänt silverfat, på golvet inne. Alt. en våt wettextrasa som ligger stadigt på golvet och som hunden känner skillnaden av när den trampar på, kom jag på nu... [smiley1.gif] Locka med dig hunden i lite halvfot (=uppmärksamhet utan fotkommando ) och så går ni över fatet/trasan fram och tillbaks. När hunden råkar trampa på föremålet vilket den kommer att göra ganska snart (även om den kanske hoppar över i början men det är ju bra för då vet den att finns ngt där...), klicka och belöna. Så här gjorde jag klickade in & samtidigt lärde in tasstarget på en av min mans andra jakthundar (drivande, ej apporterande ras). Hunden var 6 år då, det enda han kunde i lydnadsväg var fot & apportering och jag insåg snabbt att det inte funkade påvisa ett föremål som han skulle fås att trampa på, apportering hade ju alltid varit rätt hittills... Det tog nog en kvart innan han insåg att det inte var fot som gällde heller, tills jag kom på det där med att gå "halvfot" förbi grejen på golvet, men när han väl fattat satt ju tasstarget som en smäck. Springa och trampa på saker som låg på golvet var hans högsta nöje tills han tragiskt nog gick bort i våras. Så mkt mer än kvart kommer det säkert inte ta för er heller om du gör så här, det törs jag nästan lova [smiley1.gif]
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
Varja
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): rasrena byrackor x 5

Inläggav Varja » 23 okt 2010 17:37

Mayas matte skrev:Jag får helt enkelt traggla på med porslinsfatet, NÅN gång ska väl tassen hamna där! Problemet är ju att munnen kommer rent fysiskt dit först! Men när det väl sitter så kommer jag att vara SÅ tacksam, ska försöka tänka på det nu medan jag väntar på den känslan.
[smiley1.gif]

Tror ju inte du behöver vänta så länge på den känslan [smiley2.gif] men här är en annan grej du kan prova under tiden: Lägg ut ngt platt och ej leksaksaktigt föremål, tex ett litet uppochnervänt silverfat, på golvet inne. Alt. en våt wettextrasa som ligger stadigt på golvet och som hunden känner skillnaden av när den trampar på, kom jag på nu... [smiley1.gif] Locka med dig hunden i lite halvfot (=uppmärksamhet utan fotkommando ) och så går ni över fatet/trasan fram och tillbaks. När hunden råkar trampa på föremålet vilket den kommer att göra ganska snart (även om den kanske hoppar över i början men det är ju bra för då vet den att finns ngt där...), klicka och belöna. Så här gjorde jag klickade in & samtidigt lärde in tasstarget på en av min mans andra jakthundar (drivande, ej apporterande ras). Hunden var 6 år då, det enda han kunde i lydnadsväg var fot & apportering och jag insåg snabbt att det inte funkade påvisa ett föremål som han skulle fås att trampa på, apportering hade ju alltid varit rätt hittills... Det tog nog en kvart innan han insåg att det inte var fot som gällde heller, tills jag kom på det där med att gå "halvfot" förbi grejen på golvet, men när han väl fattat satt ju tasstarget som en smäck. Springa och trampa på saker som låg på golvet var hans högsta nöje tills han tragiskt nog gick bort i våras. Så mkt mer än kvart kommer det säkert inte ta för er heller om du gör så här, det törs jag nästan lova [smiley1.gif]
Varja
AHfCh
AHfCh

Inläggav Mayas matte » 27 okt 2010 17:48

Tasstarget, we got it [smiley20.gif]

Det tog dock sin modiga tid... Jag provade "gå sakta förbi-metoden" och kunde aldrig drömma om att det skulle finnas så många sätt att INTE trampa på något som är rakt framför en! Hon gick runt fatet, klev över, hoppade över, gick bakom mig vid sidan av det osv. Men NU har hon fattat, duktig vovve! [smiley27.gif]

Det blev till slut så att jag stod med henne i koppel nära fatet. Även då kunde hon gå runt, kliva över etc men till slut trampade hon på det. Lycka! [smiley4.gif] [smiley4.gif]

Eftersom hon är duktig på handtarget tänkt jag lära henne handtarget med en lapp på handen som jag sedan kan flytta till min tilltänkta target stick (ett groteskt fult ridspö) för att underlätta lite för den stackars hunden som egentligen bara gör det hennes gener säger åt henne[smiley5.gif]

Imorgon ska vi på kursen igen och jag gissa om jag håller alla tummar och tår för att hon inte sviker mig & tallriken då?
Jessica, väluppfostrad matte till världens finaste hundar Amora och Maya
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Labrador

Inläggav Varja » 27 okt 2010 18:35

Jamen, vad kul att det börjar släppa nu & att hunden börjar haja att det finns andra saker än apportering som kanske kan löna sig...Så hur lång tid tog det då?

Tror ju inte du kommer behöva krångla med ngn lapp som övergång till ridspöt, iaf inte om du klickar in lite andra enkla trix först så ni får lite hang på det både du & hunden. Ju mer hunden är van att lära sig nya beteenden ju lättare släpper den ev fixeringar på vad den tidigare är lärd och/eller avlad för att utföra. Som i ert fall apportera.

Nästa övning kan tex ju bli att lära den gå runt (& senare skickas) saker. Börja tex med en (icke apporteringsvänlig [smiley2.gif] )stol hemma i köket. Låter kanske fånigt och onödigt att lära den det men faktum är att det är jättebra att ha som grund sen när man kommit lite längre i momentlydnaden, när hunden ska skickas till rutor, lära sig tvärnita under inkallning osv. Funkar jättebra som motionering under kontrollerade former också: Innan våran nättopp outtröttlige unga herr vorsthehane började jaga nu i höstas brukade jag tex ofta skicka honom fr ca 150 m runt ett fotbollsmål typ 20 gånger i rad så han fick springa av sig lite... Lika kul varje gång tyckte han [smiley1.gif]
Varja
AHfCh
AHfCh

Inläggav Mayas matte » 01 nov 2010 20:44

Det tog nog närmare en timme effektiv (eller ska vi kalla det ineffektiv...) tid uppdelat på flera tillfällen innan hon verkligen FÖRSTOD att själva grejen var att trampa på target-porslinsfatet. Men nu tycker hon att det är lätt som en plätt och rusar dit UTAN att vilja lyfta upp det [smiley20.gif]

Igår började jag med mitt ridspö/target stick (utan post it-lapp) och det gick relativt bra. Klart att hon ville (och lyckades ett par gånger) bita i det men själva förståelsen kom rätt snabbt. Det känns som ett pedagogiskt moment 22 att man genom att ta bort det om hon försöker bita gör det till ett ännu roligare föremål eftersom man såklart är tvungen att röra det snabbt uppåt.

OT: Idag var jag hos en kompis som är utb. hundinstruktör och håller kurser "enligt Barbro Börjessons metoder" vilket ju inte är som jag tränar och hennes hundar är heller inte som mina. Hon är själv rätt emot "mjuka metoder", inte minst nåt så flummigt som klickerträning. Jag har medvetet hållt mig ifrån alla diskussioner om hur man "ska" träna för jag tror bara att vi kommer att bli oense utan att det leder nånstans. Men det känns konstigt nu när man så gärna vill berätta om sin jätteduktiga [smiley10.gif] (obs, ingen objektiv bedömning!) valp att inte göra det när man vet att hon kommer att tycka att jag har börjat i fel ände, att jag använder ALLDELES för mycket godis osv. Det är ju svårt att vara kritisk mot något som helt uppenbart "fungerar", hennes kursdeltagare är nöjda och hundarna lyder. Att de sedan fått saker kastade över sig mm för att komma dithän anser ju vissa vara en naturlig del av träningen, andra inte.

Nån som känner igen sig? Har ni blivit ovänner med tidigare goda vänner? Jag ska erkänna att jag själv var lite avvaktande till klickerträning innan jag hade testat - trodde liksom aldrig att en hund skulle kunna fås att bara sådär helt plötsligt på eget initiativ sätta sig fot. Men det gör nu lilla Maya glatt [smiley32.gif] (Med tanke på hur jag skryter om min - objektivt sett rätt genomsnittliga - hund vågar jag inte tänka på hur odrägligt skrytsam jag kommer att bli som mamma om jag nån gång får barn...)
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Inläggav bobolus » 25 dec 2010 22:10

Mayas matte skrev:OT: Idag var jag hos en kompis som är utb. hundinstruktör och håller kurser "enligt Barbro Börjessons metoder" vilket ju inte är som jag tränar och hennes hundar är heller inte som mina. Hon är själv rätt emot "mjuka metoder", inte minst nåt så flummigt som klickerträning. Jag har medvetet hållt mig ifrån alla diskussioner om hur man "ska" träna för jag tror bara att vi kommer att bli oense utan att det leder nånstans. Men det känns konstigt nu när man så gärna vill berätta om sin jätteduktiga (obs, ingen objektiv bedömning!) valp att inte göra det när man vet att hon kommer att tycka att jag har börjat i fel ände, att jag använder ALLDELES för mycket godis osv. Det är ju svårt att vara kritisk mot något som helt uppenbart "fungerar", hennes kursdeltagare är nöjda och hundarna lyder. Att de sedan fått saker kastade över sig mm för att komma dithän anser ju vissa vara en naturlig del av träningen, andra inte.

Jag har måånga kompisar som absolut inte tränar som jag och vi skulle troligtvis bli osams om vi diskuterade metod att använda på varandras hundar, vi kan diskutera generellt olika träningssätt men tränar på vårt eget sätt. Jag har fått säga ifrån några ggr när ngn tyckt att jag ska rycka till i halsbandet osv men dom flesta respekterar mitt sätt. Jobbigast är väl släkten ;) som ALLTID måste prova att få den bollgalna att släppa med ett ryande LOSS och segdragande i bollen, vilket aldrig funkar, han håller glatt stenhårt och viftar på svansen.

Jag försöker att alltid vara positiv till vänners glada berättelser om framsteg oavsett vilken träningsmetod dom använder sig av och hoppas att dom försöker va lika mot mig. Sen om det skulle bli nån trist kommentar så brukar jag bara köra stenhårt med att klickerträning är ALLT annat än flum, det är vetenskapligt bevisat att det funkar sen om man väljer att träna så eller inte det är upp till var och en.
bobolus
Appellklass
Appellklass

Inläggav Mayas matte » 25 dec 2010 22:28

Tack för ditt svar!

Jag har samma problem med alla som ska "träna" mina hundar och det är svårt att säga till ibland att de gör HELT fel men man får ju trösta sig med att det är en väldigt liten andel av den "träning" de får så det borde inte påverka så mycket.

Jag menade förresten inte att jag sjäv tycker att klickerträning är "flum" utan att många (av t ex BB:s anhängare) tycker det!

Ja ja, var och en till sitt men visst är det synd om alla hundar som blir skrämda och slagna till lydnad [smiley19.gif] Min första klickerinstruktör gjorde jämförelsen med rumsrenhetsträning där det inte är så våldsamt längesedan det förespråkades att man skulle bestraffa hunden (även i efterhand [smiley7.gif] ) för "olyckor" inomhus medan alla nu förespråkar "klickertränk" när det gäller detta område. Så det är väl på väg mot en ändring, precis som inom barnuppfostran [smiley20.gif]
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Inläggav bobolus » 26 dec 2010 15:53

Mayas matte skrev:Ja ja, var och en till sitt men visst är det synd om alla hundar som blir skrämda och slagna till lydnad Min första klickerinstruktör gjorde jämförelsen med rumsrenhetsträning där det inte är så våldsamt längesedan det förespråkades att man skulle bestraffa hunden (även i efterhand ) för "olyckor" inomhus medan alla nu förespråkar "klickertränk" när det gäller detta område. Så det är väl på väg mot en ändring, precis som inom barnuppfostran

Ja visst är det tråkigt att det fortfarande finns dom som förespråkar: gnugga nosen i kisset, ryck i stryp osv. Men jag har haft hund i 35 år och det blir bättre, även om avarter fortfarande finns så blir dom förhoppningsvis färre (hoppas jag, så det inte bara är att dom syns mindre).
bobolus
Appellklass
Appellklass

Föregående

Återgå till Klickerträning