RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Platsliggning

Här diskuterar du allt i allt om Lydnad

Platsliggning

Inläggav sarasten » 31 mar 2008 16:36

Har lite problem med platsliggningen i lydn klass I. Både jag o min hund är nybörjare så jag skulle behöva tips på hur gå vidare. Har en jaktgolden på två år som älskar all träning, men har lite problem med att han stressar upp sej när det är tävling, han älskar andra hundar och blir väldigt stressad på tävling där de är många andra hundar, känner väl av mattes nervositet oxå [smiley5.gif] . På platsliggningen börjar han nästan genast gnälla när jag lämnar honom, sen efter en stund börjar han nosa å sen efter en stund kliver han upp. Läste det där med platsliggning med förväntan, funderar om de kan vara nåt att prova, att göra en inkallning från liggande, kanske kasta en boll el dyl, bara att han har nåt att vänta på så kanske han koncentrerar sej på det ist? El är de dumt att börja med nåt sånt tror ni? Väldigt tacksam för alla tips.....
sarasten
Nybörjare
Nybörjare

Re: Platsliggning

Inläggav V4E » 31 mar 2008 16:40

Skulle hellre köra lugnande träning på honom. Hur långa platsliggningar tränar du och hur långt lämnar du hunden?
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Inläggav Smulan » 31 mar 2008 16:42

Håller med V4E
Fast det är svårt med råd, då infon är så begränsad.
Om du var vaken...
Smulan
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Schäfer och ACD

Inläggav sarasten » 31 mar 2008 16:52

Utgår ca 15-20m och lämnar drygt två min....
sarasten
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav sarasten » 31 mar 2008 16:56

Senaste tävlingen fick vi 140 p lydn klass , men som sagt nollade vi på platsliggningen så de känns som det är platsliggningen som äv vårt problem just nu [smiley6.gif]
sarasten
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav V4E » 31 mar 2008 18:17

Känns som du avancerat för fort, men det är svårt att säga. Du måste backa och köra trygghet med kort avstånd och lång liggtid. 2 minuter är ingenting och hunden hinner inte andas ut förrens du är tillbaks. Klart det blir förväntan och orolighet. Gå gärna tillbaks då och då och beröm lugnt när din hund ligger bra eller berömt lugnt på håll om det går-variera. Låt din hund känna att- aha, nu ska jag ligga en bra stund och inget händer på länge, lika bra att slappna av.
Du kan börja med att lämna 1m och stå där en stund. När hunden är lugn, så vänd dig och gå någon meter till beröm när hunden är lugn. Du kan även ha hjälp av någon som står jämte och säger om hunden är lugn medans du lämnar den-isåfall kan du berömma den med ryggen emot.
Det finns ingen genväg i detta momentet så chansa inte utan säkra din platsliggning så hunden och du blir trygga.
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Inläggav Smulan » 31 mar 2008 18:19

sarasten skrev:Senaste tävlingen fick vi 140 p lydn klass , men som sagt nollade vi på platsliggningen så de känns som det är platsliggningen som äv vårt problem just nu [smiley6.gif]
Dela upp momentet. Lämna honom inte så långt i början, kanske bara helt nära. Varje beteende du inte vill ha, som t ex nosande, tittande på andra hundar m.m ska du jobba bort först. Om hunden inte på nära håll förstår läget, så är det ännu svårare på långt håll.
Osökt kommer jag att tänka lite på metodfrågor nu..beror ju alldeles på vilken relation du har till din hund, och hur du själv tränar/tänker hund.
Om du var vaken...
Smulan
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Schäfer och ACD

Inläggav Indrabus » 31 mar 2008 18:40

Jag har själv provat platsliggning med förväntan på min tik som är lite orolig och det har blivit mycket bättre. Nu har hon något att koncentrera sig på. Jag började att lägga en godbit bakom henne som hon fick ta när jag kom tillbaka men då blev hon lite nosig o tittade bakåt o så så nu har jag börjat med godbit ca 2 meter framför så hon inte behöver bekymra sig om var den är. När jag kommer tillbaka o så tar jag upp den o ger den. Nu ligger hon helt stilla o bara väntar på mig o har inte klivit upp sen jag började den träningen.
Fast man måste ju va säker på att hunden inte tjuvar förstås då blir det ju inte så bra. [smiley3.gif]
Du kanske skulle prova. Men givetvis på kort avstånd till att börja med. [smiley1.gif]
Användarvisningsbild
Indrabus
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): labbe

Inläggav tofsan » 01 apr 2008 06:36

Jag funderar på en sak - hur ofta tränar du med andra(okända) hundar?

Skulle börja lägga in hund korta stunder, i kopplets längd, på platser där det är mkt hundar/folk runtomkring. Kanske på klubben, innan du går in på planen, eller på torget om du är ute och miljötränar. När du passerar en busshållplats där det väntar folk osv.

Har du testat att själv gå runt din hund under platsliggning; funkar det utan att den vrider sig? Med min förra körde jag även störning i form med att sparka runt på en boll framför henne; men OBS att kör man så mycket provokation så är det inte dubbel- utan trippel/quadrupelkommando som gäller; och massor av beröm. Och var jätteobs på när hundne börjar fundera på att resa sig. Men hon lärde sig att "stanna kvar" betydde just "stanna kvar" och ingenting annat
tofsan
Elitklass
Elitklass

Inläggav sarasten » 01 apr 2008 12:37

Tack för alla tips! Ska träna mer med störning, både med hundar o när det är mycke folk, tror de är vad vi behöver. Blivit lite dåligt med samträning nu under vintern oxå, blir mer nu när det blir vår å alla "tinar fram" [smiley1.gif] ....
sarasten
Nybörjare
Nybörjare

Nästa

Återgå till Allt om lydnad