RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

hund som gör utfall hur har ni gjort?

Här diskuterar du allt i allt om Lydnad

hund som gör utfall hur har ni gjort?

Inläggav mutchof » 29 apr 2010 18:41

Hejsan

Om ni har haft hund som gjort utfall mot diverse människor, djur saker etc, hur har ni gjort för att träna bort detta? Är bara nyfiken på hur andra gjort.

Har ju själv lite problem med min, eller ja, hade. För lite "disciplin och konsekvens" ledde till en hund som hoppade på bakbenen vid hundmöten, barnmöten, inlinesmöten etc och som efter ett tag av detta började göra utfall med morr och skall, som vi nu jobbar bort successivt och det går bättre för var dag (tack till en instruktör på bjuvs bk och uppfödaren). Nu senast igår kunde han sitta helt stilla medans två st golvmoppar sprang fram till honom och hoppade mot upp mot honom. Vilket för två veckor sedan hade sett helt annorlunda ut. Så, hur har ni gjort, för jag antar att det finns lika många "metoder" som det finns hundar. [smiley20.gif]
Användarvisningsbild
mutchof
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Rottweiler

Re: hund som gör utfall hur har ni gjort?

Inläggav MisterTom » 29 apr 2010 18:50

Skvallertränat har jag gjort. Hade hund som gjorde utfall mot alla andra hundar så fort han såg dessa (på vilket avstånd som helst). Han fick en uppgift (säga till matte när andra hundar är i närheten genom att söka kontakt) istället för utfallen, som dessutom i förlängningen ledde till att hans känslostämning förändrades från att se andra hundar som monster till att se andra hundar som en källa till godis.
MisterTom
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Rottweiler och Bordercollie-mix

Re: hund som gör utfall hur har ni gjort?

Inläggav Vichy » 30 apr 2010 10:11

Min hund var aldrig arg på andra hundar, men det lät sannerligen så.
Hon slet i kopplet, reste ragg, kastade sej ut frustande och lät heligt förbannad. Släppte jag väl fram henne så bjöd hon till lek i en handvändning. Jag fick rådet att sätta henne på plats ordentligt....vilket bara gjorde henne ännu mer upphetsad.
Sen slutade jag be om råd och tänkte efter själv, hur ska jag göra för att dämpa min hund vid möten.
Jag började med att sätta henne med ryggen mot den mötande hunden, krävde ögonkontakt med henne och belönade hennes fokusering på mej med godis, det blev väldigt korta kontakter i början men det var bara att jobba på. Det funkar bra nu även om jag fortfarande stannar upp och sätter henne vid möten. Ett steg i taget.
När hon har varit lös har jag aldrig haft några problem utan det är just i koppelsituationer detta uppstog. Antar att jag signalerade ngn sorts spänning utan att vara medveten om det.
Vichy
Nybörjare
Nybörjare

Återgå till Allt om lydnad