RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Elhalsband

Här diskuterar du allt i allt om Lydnad

Elhalsband

Inläggav irre » 02 aug 2006 10:03

Men vad gäller funderingarna så är Caniche definitivt inte ensam... det "utlovas" snabb hjälp ( el alt. kastrering ) där man inte behöver engagera sig själv. Klart att det är lockande...
"No matter what they teach us - what we believe is true"
irre
Elitklass
Elitklass

Elhalsband

Inläggav Caniche » 02 aug 2006 10:53

Lena_L skrev:Jag har bara väldigt svårt att tro att någon på någon brukshundklubb skulle säga att det var tillåtet att använda el.....men ok allt är möjligt.

Vad du tror eller inte tror är ju din ensak, eller hur? Jag tycker det är så himla tråkigt att det alltid ska finnas en och annan besserwisser på varje hundsajt. Elhalsband är inte något man pratar om dagligen så är det konstigt att man undrar om det? Du behöver inte försöka dumförklara mig på något sätt, för jag har inte dumförklarat dig.
Caniche

Elhalsband

Inläggav Caniche » 02 aug 2006 10:58

irre skrev:Men vad gäller funderingarna så är Caniche definitivt inte ensam... det "utlovas" snabb hjälp ( el alt. kastrering ) där man inte behöver engagera sig själv. Klart att det är lockande...

Det har inte med det att göra. Kastreringen är för hans skull. Han träffar väldigt mycket hundar i vardagen och dels vill jag inte råka ut för någon tjuvparning och dels så stressar han upp sig själv väldigt mycket. Har dessutom hört att det är hälsosammare för hundar att vara kastrerade, minskar risken för vissa sjukdomar osv.
Och det där med halsbandet var bara en sak jag började fundera på då jag hörde talas om det. Det har inte heller med att jag inte vill engagera mig att göra. Men det finns vissa tillfällen då min hund inte lyssnar på mig som jag måste träna mer på, och eftersom han är väldigt stark så hjälper det inte alltid att prata med honom så måste rycka lite i kopplet, annars drar han bara ännu mer. Men jag tycker inte att ryck i kopplet är någon vidare bra träningsform och har hört av folk som testat elhalsband att det bara krävts en stöt för att hunden ska förstå ett "nej". Och det tycker jag låter långt mycket bättre än en massa ryck i kopplet osv.
Caniche

Elhalsband

Inläggav Rotthott » 02 aug 2006 11:01

Om han är lättlärd borde ditt problem med att han drar kunna lösas på bättre sätt än elhalsband. Jag tycker att all form av elhalsband och stackel är att förkasta då de faktiskt inte är godkända "dressyrmedel" av SBK. Det känns som att "där förnuftet tar slut tar våldet vid.." 
Oftast när hundarna drar och är ouppmärksamma är det föraren som är för sen i situationen. Trist när hunden får skit för det tycker jag....
Hund med fart - Rottis så klart!
Rotthott
Appellklass
Appellklass

Elhalsband

Inläggav Lena_L » 02 aug 2006 11:07

Nej, på ett forum så har man faktiskt rätt att säga vad man tror. Man behöver inte ha fakta på allt. Däremot så kan jag faktiskt inte säga att det inte är så som du skriver. Jag kan bara säga att jag har svårt att tro det.
Besserwisser får du tolka som du vill bara för att jag inte håller med dig. Det jag sagt är att el är förbjudet och att jag har svårt att tro att det skulle rekommenderas på någon brukshundklubb.
Att man tror att någon är ett troll är inte att dumförklara någon. Det är att tro att någon säger saker för att skapa debatt för debattens skull genom att säga något väldigt kontroversiellt. Gärna då om ett ganska hett ämne.
Jag kan dock hålla med dig om att det finns tillfällen när ett elhalsband skulle vara tusen gånger snällare mot hunden än många andra metoder, men nu är det ju så att det är förbjudet enligt svensk lag så man får hitta andra lösningar.
Så med det sista så kanske jag "trollade" till det nu.....Lena_L38931,4643518519
Lena_L
Elitklass
Elitklass

Elhalsband

Inläggav Caniche » 02 aug 2006 11:12

Nej, det är sant och visst bad jag om åsikter. Men som i många andra fall så är det alltid någon som måste dra till något om att man är för lat för att träna hunden själv osv. Och det var INTE vad jag ville ha som svar, för hur jag tränar min hund har ingen här någon aning om, och jag kan säga det att det har inte med lathet att göra, tycker bara det verkar väldigt smidigt med elhalsband, både för hundens och ägarens skull. Men är det förbjudet så är det, hade ingen aning om det men nu vet jag.
Orka skapa debatt? Det enda jag ville var att få höra vad folk har för åsikter om användning av elhalsband och höra av de som provat på det hur det funkar, inget annat. Så varför inte hålla sig till ämnet istället?
Caniche

Elhalsband

Inläggav Lena_L » 02 aug 2006 11:14

För att du sa att jag dumförklarade dig vilket jag inte har gjort.
Lena_L
Elitklass
Elitklass

Elhalsband

Inläggav Caniche » 02 aug 2006 11:22

Nu var jag kanske otydlig igen. Du pratade om att skapa debatt och det jag menade var inte att du gör det, utan det jag ville få fram var att det var inte det jag gjorde, jag ville bara få svar på några frågor. Det är allt.
Är det nödvändigt att kalla någon för "troll" då? För en som aldrig hört det förut så låter det åtminstone som att du anser dig veta bättre än någon annan och tycker jag är dum på något sätt. Men okej, så kanske det inte var, men kan vi inte låta bli att sätta stämplar på varandra här på forumet och istället hålla oss till ämnet? En sak är om du tycker min fråga är dum, men varför inte svara så vettigt som möjligt istället så blir alla nöjda och glada? =)
Caniche

Elhalsband

Inläggav V4E » 02 aug 2006 11:46

Å nästa gång din hund gör ngt du inte "kan" lösa utan vill lösa snabbt och smidigt? Ska elhalsbandet på då igen???
Säger absolut inte att du är lat, men du kanske inte tränar på "rätt sätt" om du har sådana problem. Kan du inte försöka hitta en duktig hundlärare som kan hjälpa dig med tips och råd? Billigare än en kastrering och elhalsband!
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Elhalsband

Inläggav Mysla » 02 aug 2006 13:45

Caniche skrev:.... det finns vissa tillfällen då min hund inte lyssnar på mig som jag måste träna mer på, och eftersom han är väldigt stark så hjälper det inte alltid att prata med honom så måste rycka lite i kopplet, annars drar han bara ännu mer. Men jag tycker inte att ryck i kopplet är någon vidare bra träningsform och har hört av folk som testat elhalsband att det bara krävts en stöt för att hunden ska förstå ett "nej". Och det tycker jag låter långt mycket bättre än en massa ryck i kopplet osv.

Men allvarligt talat, om du inte är kapabel att få hunden att förstå "Nej" på vanlig "hederlig" väg - tror du då verkligen att det blir bättre med ett elhalsband eller en kastrering?
Jag har svårt att se hur ett elhalsband skulle kunna vara lösningen på ditt problem. Jag tror snarare att det förvärrar situationen markant.

Vill du ha tips på instruktörer så är du välkommen att PMa.
Spread the love!
Användarvisningsbild
Mysla
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Amerikansk Bulldog

FöregåendeNästa

Återgå till Allt om lydnad