RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Min första egna hund!

Här kan du dela med dig av dina egna tips och ideér för andra hundägare.

Min första egna hund!

Inläggav Lihdra » 16 maj 2011 20:16

Hej alla!

Nu börjar det närma sig, i mitten på juni/början på juli kommer jag att få hem min miniatyr bullterrier hane (stamtavla) på 7 månader ifrån kenneln Troll Dogs i Ungern. Det som jag och säljaren som står för importen väntar på nu är att allt ska bli klart med papper, rabiestest m.m.

Vi har alltid haft hund i familjen men jag har aldrig haft en alldeles egen så det känns som om det finns en del nytt att tänka på.

Jag har en massa funderingar kring hans ankomst. Bl.a. så undrar jag om man vid en import bör ta med hunden till veterinär för en "allround check" för att kolla att allt är som det ska? Jag antar att tullen är rätt hårda med kraven på intyg om vaccinationer m.m. vid import av djur men jag har ingen erfarenhet av det. Är en veterinärkoll när han kommit något som jag bör fixa?

Sen funderar jag kring försäkringar, det står mellan sveland, IF och folksam. Hur funkar det, ska jag höra av mig till de som jag väljer så fort jag vet vilket datum som han kommer och få försäkringen att börja gälla from samma dag som jag får honom?

Undrar även kring vaccinationer, jag antar att han måste ha genomgått en rad vaccinationer för att få komma in i landet? Några vaccinationer som jag bör fixa när han kommit till Sverige? Något annat som är viktigt?

Jag är så förväntansfull och glad så jag märker att jag skriver lite rörigt men det får ni ta. [smiley9.gif]

Något annat som jag ska tänka på just vid en import?
Saker som jag bör tänka på överlag?

Tar tacksamt emot tips och trix!!
Hade varit kul att höra ifrån andra med erfarenhet av just bullar också, även standard.

Mvh
Lihdra
Nybörjare
Nybörjare

Re: Min första egna hund!

Inläggav V4E » 17 maj 2011 14:56

På jordbruksverkets hemsida hittar du information om vaccineringar, och vad som gäller vid import/export.

Angående försäkring så kan du kontakta dom redan nu och kolla vilka som har bäst villkor för dig.
Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!
Användarvisningsbild
V4E
Moderator
Moderator

Hundras(er): Ungersk Vizsla & bruks-ACD

Re: Min första egna hund!

Inläggav Mayas matte » 18 maj 2011 08:30

Angående försäkring: Tänk på att teckna det i förväg så att den gäller direkt när du får hunden. Annars är det en viss karens tror jag. Skador som hunden redan hade ersätts såklart inte så se till att den är veterinärbesiktigad så sent som möjligt innan den åker! Extra veterinärbesiktning i Sverige tycker jag känns lite overkill så länge den är pigg och frisk.

Lycka till med vovven [smiley20.gif]
Jessica, väluppfostrad matte till världens finaste hundar Amora och Maya
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Labrador

Återgå till Praktiska tips