RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

ORIJEN?

Här kan du ställa frågor som rör hundfoder och hundmat

ORIJEN?

Inläggav Rose » 25 jul 2007 08:55

Butikerna har blivit informerade att inte sälja fodret till hundar med nedsatt njurfunktion pga det höga proteininnehållet.

Även äldre hundar ska vara försiktiga med så mycket protein. (Vem ska äta seniorfodret?)

Om inte din butik informerat dig om detta så be dom kontakta Classic Dog för mer info.

De flesta hundar jag träffat som äter fodret gillar smaken.
Dock behöver ju inte det betyda att fodret är bra för hunden.

Håller med om att man ska vänja över foder lite försiktigt, men Orijen rekommenderar direkt övergång eftersom deras foder är så mycket bättre än alla andra.
/Rose
Rose
Lägre Klass
Lägre Klass

ORIJEN?

Inläggav samot » 25 jul 2007 09:15

Då har vi rakt motsatt info, Rose! Jag talade med en säljare i måndags (De har inte så många säljare) Och det vara raka besked, varva den gamla maten minst 10 dagar. Om man ska gå snabbt över till annan mat, har väl inte så mycket att göra med att det är "bra" foder??
Jag ska kolla ifdag om ditt påstående om njurar. Eftersom de har få säljare, så ska det vara lätt att få reda på vem som sade det åt dig!/Tomas
samot

ORIJEN?

Inläggav Rose » 25 jul 2007 09:31

samot skrev:Då har vi rakt motsatt info, Rose! Jag talade med en säljare i måndags (De har inte så många säljare) Och det vara raka besked, varva den gamla maten minst 10 dagar. Om man ska gå snabbt över till annan mat, har väl inte så mycket att göra med att det är "bra" foder??
Jag ska kolla ifdag om ditt påstående om njurar. Eftersom de har få säljare, så ska det vara lätt att få reda på vem som sade det åt dig!/Tomas

Eller så kan jag berätta det för dig...
Det var hos "Hunden & Katten" i Norrköping.
Men även en kollega som säljer fodret har fått den informationen.

Det finns ca 150 återförsäljare...
Hade du tänkt ringa runt?

Orsaken till snabb övergång är (enligt de själva) att det är bättre att så fort som möjligt komma ifrån ett foder med spannmål för att istället ge detta.
/Rose
Rose
Lägre Klass
Lägre Klass

ORIJEN?

Inläggav Rose » 25 jul 2007 09:42

Kollade nu upp hur de fått informationen om att fodret inte ska ges till hundar med dåliga njurar.
De har visst inte fått något allmänt utskick, utan varje butik måste fråga själva...

Nu var ju inte huvudfrågan hur snabbt övergången skulle gå, utan erfarenheter av fodret.
Kan ju vara viktigt att känna till detta med njurarna då så man kan fråga i sin butik!

Tillägg;
ORIJEN Adult
UTFODRINGSANVISNING:

OBS! För att undvika eventuella problem vid övergång från annat foder, byt direkt till ORIJEN, utan "blandad" övergångsperiod.
Klippt från Orijens hemsida.

Rose39288,4222800926
/Rose
Rose
Lägre Klass
Lägre Klass

ORIJEN?

Inläggav Samojeden » 25 jul 2007 10:14

Har inte hört det om just Orijen utan mer allmänt att hundar med "dåliga" njurar inte ska äta för mycket protein. Funderade på detta när jag hade min första hund kvar i livet fortfarande och hade problem med att hon blev så smal på äldre dar så hon fick äta värsta energifodret. Frågade Sallander och enligt henne var det helt ok så länge det var "rena" proteinkällor av hög kvalitet - det jobbiga för njurarna blev först när det var en massa avfall att rensa bort.. Har ingen aning om hur man ska klassa orijens proteinkällor - men de borde ju vara ok.. enligt reklam
R.I.P Swedsam´s Pepsi Cola 1988 - 2004
R.I.P Such Newsam´s Fanny Hill 1995 - 2010
Samojeden
Elitklass
Elitklass

Hundras(er): Dvärgpudel och änglasamojeder

ORIJEN?

Inläggav Karin » 25 jul 2007 10:16

jag bytte direkt över på båda mina och det var inga som helst problem. Och då hade den ena hunden RIKTIGT dålig mage efter en operation.

För övrigt vet jag faktiskt ingen som provat fodret som inte är nöjd. Det är mest alla andra som har nåt emot det. Undra vad det säger tro?
Karin
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): schäfer

ORIJEN?

Inläggav Laine » 25 jul 2007 12:22

Rose skrev:Kollade nu upp hur de fått informationen om att fodret inte ska ges till hundar med dåliga njurar.
De har visst inte fått något allmänt utskick, utan varje butik måste fråga själva...

Nu var ju inte huvudfrågan hur snabbt övergången skulle gå, utan erfarenheter av fodret.
Kan ju vara viktigt att känna till detta med njurarna då så man kan fråga i sin butik!

Tillägg;
ORIJEN Adult
UTFODRINGSANVISNING:

OBS! För att undvika eventuella problem vid övergång från annat foder, byt direkt till ORIJEN, utan "blandad" övergångsperiod.
Klippt från Orijens hemsida.

Men allvarligt! Detta känns inte seriöst!!!
/Laine
The reason a dog has so many friends is that he wags his tail instead of his tongue.
Användarvisningsbild
Laine
Moderator
Moderator

ORIJEN?

Inläggav Lolo H » 25 jul 2007 13:18

Jag gav Orijen rakt av från en dag till en annan, helt utan problem. Det har jag i och för sig gjort med andra foder innan också som har hög protein/fetthalt, även då utan problem.
Det är alldeles riktigt att till hundar med nedsatt njurfunktion ska man ge protein med hög smältbarhet, det är slaggprodukterna som är skadliga för njurarna, inte proteinet.

Användarvisningsbild
Lolo H
Högre Klass
Högre Klass

ORIJEN?

Inläggav adamoewa » 25 jul 2007 14:50

Fosforinnehållet i deras Senior foder är väldigt högt (min 1,4%) o det är det som e skadligt för njurarna i första hand enligt Sallander med flera.
var ödmjuk, lyhörd och källkritisk, visa respekt
adamoewa
Appellklass
Appellklass

ORIJEN?

Inläggav samot » 26 jul 2007 00:02

Rose: "Butikerna har blivit informerade att inte sälja fodret till hundar med nedsatt njurfunktion pga det höga proteininnehållet.

Även äldre hundar ska vara försiktiga med så mycket protein. (Vem ska äta seniorfodret?)

Om inte din butik informerat dig om detta så be dom kontakta Classic Dog för mer info."

Har idag kontaktat säljare på classic o de förstår inrte vad du talar om??
Det här påståendet gäller ju alla foder med högt protein inte bara orijen!!!!
Det finns 3 säljare i vårt land, butiker som säljer kallas återförsäljare:O)
Jag hade fel om att övergången ska ske långsammt, men jag fortsätter nog med det ett par dagar till!/Tomas 
samot

FöregåendeNästa

Återgå till Hundfoder / Hundmat