RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Skälla - hur länge?

Diskutera bruksgrenen Sök och sökhund

Skälla - hur länge?

Inläggav Sanna M » 31 jan 2007 08:55

Jag har börjat träna lite sök med min schäfer och har en fråga. Vi kör skall och det funkar hyfsat men hon har en tendens att sluta skälla när jag kommer inom synhåll eller om det är öppen terräng 5-10 m ifrån. Hur bedöms det? Är det viktigt att hunden skäller tills föraren kommer ända fram och säger att det är OK? Sanna M39113,3305555556
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Skälla - hur länge?

Inläggav GunnarD » 31 jan 2007 09:08

Skallet skall ju vara vägledande, men det finns en tendens att dra poäng om hunden slutar skälla innan föraren är relativt nära figurant.
Har hört nâgon kommentar om att föraren skall kunna se figgen utan hundens hjälp, dâ kan hunden sluta skälla.
Nu vet jag inte hur detta skall vara möjligt att bedömma, för alla pâvis jag har gjort sâ ligger ju domaren 30 meter bakom mig och flâsar.

För att slippa krânglet med inträning av bra skall fick det bli rulle pâ luddet, men i räddningen skulle jag vilja ha skall pâ henne för att slippa extra spring i brâten.
Signatur.
SBK: 270111
Användarvisningsbild
GunnarD
Moderator
Moderator

Skälla - hur länge?

Inläggav Hille » 31 jan 2007 10:06

Jag har också kört skall, och haft en hund med bra skall, men ändå alltid fått neddrag på markeringarna. Det är väl lite olika från domare till domare, men jag tränade ganska mycket på att han skulle skälla även om jag stod precis bakom, för det kändes som att domarna tyckte det var viktigt. Sen som Gunnar säger så är domarna ofta långt efter, och då uppfattar de att hunden slutar att skälla långt innan de kommit fram. Att jag körde skall berodde även i mitt fall att han var räddningshund.. den nya hunden får gå på rulle. Jag tror att det är mkt svårare att få full pott med en skallhund..
Hille
Appellklass
Appellklass

Skälla - hur länge?

Inläggav GBA » 31 jan 2007 10:45

När jag dömer skallhundar i Söket, är det viktiga att figgarna hittas(och att hunden är lydig) och för det behövs att skallet ska vara vägledande. Det innebär (för mig) att om det är öppen terräng gör jag inga avdrag om hunden slutar skälla trots att föraren kan vara så långt i från som 40 m. Det är svårt att säga exakt vart gränsen går, men när jag ser att hunden slutar skälla EFTER den fått synkontakt med föraren gör jag inga avdrag. GBA39113,4070717593
Ge mig Sinnesro att acceptera det som ej går att förändra. Ge mig mod att förändra det som går. Ge mig Förstånd att se skillnaden !
GBA
Moderator
Moderator

Hundras(er): Schäfer

Skälla - hur länge?

Inläggav Steffi » 31 jan 2007 11:01

Nu är jag ingen domare.Har bara några skallhundar vi tränar med i vår sökgrupp.Men målet är att hundarna skall skälla hela tiden tills föraren säger att det är bra.Kan det inte annars vara lätt att dom slutar skälla tidigare och tidigare ?
Steffi
Lägre Klass
Lägre Klass

Skälla - hur länge?

Inläggav marosa » 31 jan 2007 12:00

Sanna M skrev:Jag har börjat träna lite sök med min schäfer och har en fråga. Vi kör skall och det funkar hyfsat men hon har en tendens att sluta skälla när jag kommer inom synhåll eller om det är öppen terräng 5-10 m ifrån. Hur bedöms det? Är det viktigt att hunden skäller tills föraren kommer ända fram och säger att det är OK?

Det verkar som hunden inte har tillräckligt motivation att driva fram en lek med figgen. Det är ju figgen som ska va det roliga i söket inte hundföraren. Kör med kortare avstånd och låt lek figge/hund komma igång senare och senare med leken. Till slut börjar leken när du stått bredvid hunden en liten stund. Det går ju att träna skallmarkeringen på sidan om själva söket tills hunden skäller så länge du önskar.
Min hund bryr sig inte om att jag kommer och klampar bland grenar och kvistar, han märker mig inte ens. Allt intresse är riktat mot figuranten, för att få igång denne till lek.
Har hunden inte lätt för att skälla så kanske rulle passar bättre för den.
marosa
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): schäfer, malle

Skälla - hur länge?

Inläggav Sanna M » 31 jan 2007 15:01

Tack för alla svar
Jag är inte ute efter en elitkarriär i sök, då är det säkert bättre med rullehund. Jag har börjat med sök som en kul grej mest och då tyckte jag det kändes enklare med skallmarkering eftersom Ila redan kan bevaka med skall från skyddet.
Jag förstår att domarna ser lite olika på det, så jag ska se till att träna mer skallmarkeringar separat för att bättra på det lite   På appellplan skäller hon fast jag står bredvid men i skogen blir hon lite mer lättstörd när jag kommer klampandes  Jag får träna mer skallmarkeringar i rätt miljö.
Användarvisningsbild
Sanna M
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): malinois & schäfer

Skälla - hur länge?

Inläggav Andresen » 08 apr 2007 22:37

Hej Sanna, long time no se..
Hoppas allt väl med dig fam. hundar o den lilla tvåbeningen.
Förslagsvis så stannar du så fort ila slutar skalla, eller när hon sänker intensiteten i skallet. Påtala för figgen att det kan uppstå och få figgen att vara förberedd på att dra till sig ilas uppmärksamhet.. När sedan ila sätter igång igen så kan du juh fortsätta med anslutningen.., Men detta visste du väl redan.. .
Ger man --> Så får man..
Användarvisningsbild
Andresen
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Schäfer

Skälla - hur länge?

Inläggav cicci » 09 apr 2007 00:15

Jag vet inte om detta kan hjälpa dig men mina räddningshundar tränade jag skallmarkering mycket på mig själv också.Detta för att bibehålla och förstärka skallet.
Jag satt hunden i skogen på stigen..sprang in och gömde mig bakom ett träd och ropde sök.
Lika innomhus så satt jag hunden i hallen och sprang iväg in på toa och ropade sök...det gick jättebra och jag höll skallet uppe bra på dem.Trots att det va rottis som e svårmotiverd till skall :).Tillägger att jag även hade rulle hund.

Sen gjorde vi också såsom Andreasen skriver...så fort hunden sluta skalla så stannar man..och så fort den låter igen så närmar man sig.
Jag tycker också det är MYCKET Viktigt att man är passiv när man kommer fram och låter figgen jobba så hunden är mer fokuserad på dem än på mig som förare.Jag gjorde fel i början med min tredje tös..jag berömde för fort och på håll och då fokuserade hon mer på mig och när jag ist va tyst och tog mig fram så skallade hon som attan på figgen tills belöningen kom och jag tog över sen.

Jag såg också till att belöningen kom när hunden ibland gjorde 15 skall och ibland 5 och ibland 20...så hunden har en förväntan och aldrig lär sig att få belöning på 5 skall varje gång.Då blev det mer intensitet i skallet när det tog längre tid att få sin belöning..som att nä nu jädrar ska jag skälla ut dig regält..ta hit bollen *s*.Men alla är ju olika individer iofs.

Men detta var i Räddningssöket,och jag tror iofs inte att det skall skilja sig så mycket från tävlingssök just med markeringen.Min Am staff tik hade jag både som rull och skall markör.
Nu kör jag sök men med rulle då min hane är så mycket och överallt så han tar ut sig så i skallet och blir slut, så rulle är lugnare för honom :)cicci39181,0151273148
#Blott den som sätter sig in i hundens förhållanden,kan förstå honom Och den som förstår honom är också i stånd att göra sig förstådd af honom..och bygger dressyren på hans själsliga förmågor.”CMost.
cicci
Lägre Klass
Lägre Klass

Hundras(er): Fransk Bulldogg

Återgå till Sökhundar