RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Bruksgren med dvärgpinscher?

Här kan du diskutera allt som om hundrasen: Dobermann, Mellan- och Dvärg- pinscher.

Re: Bruksgren med dvärgpinscher?

Inläggav Dembo » 12 apr 2009 11:25

Användarvisningsbild
Dembo
Appellklass
Appellklass

Re: Bruksgren med dvärgpinscher?

Inläggav Smulan » 12 apr 2009 14:07

Samojeden skrev:Att småtaxar används till spår och jakt är det ingen som höjer på ögonbrynen åt men så fort det handlar om bruks-spår så ska det vara så märkvärdigt med en liten hund.. [smiley17.gif] Jag har oxå tänkt köra spår med min lilla pudel och förhoppningsvis tävla lite - elit vill jag inte till - är nog inte den personen som tycker det är värt så mycket träning för att få en titel eller äran.. och vill inte utsätta min hund för dessa överdrivna vikter på apporter..eller skicka upp henne på stegen.. men som sagt - hade jag velat det så hade ju rasvalet blivit annorlunda.. men har man en hund som gillar att spåra och träna så varför ska man inte köra? Kör hårt och ha kul bara! Verkar som att många verkar tycka att man måste ha elit som mål för att ens tävla appell.. lite tråkigt.. det var oxå det första jag fick höra när jag besökte klubben med min lilla 1 kg valp att till elit kommer ni ju aldrig.. öhhh.. ok.. men hade kanske inte tänkt det heller.. ( eller vad trodde de.. ok.. det visste jag inte.. ska ringa uppfödaren och höra om jag kan lämna tillbaka så jag kan köpa nått större då.. ha ha) Jag tror att hundens mentalitet har mycket mer det hela att göra hur man lyckas i brukset än hundens utseende.
Vet att tråden är lite gammal men eftersom någon annan svarat idag så fortsätter jag.
Samojeden: har det slagit dig att de flesta tränar/tävlar för att det är roligt och som "kvitto" på att det fungerar "hamnar" i elit eller SM m.m? Vet du hur mycket jobb det ligger bakom i de flesta fall?

Angående vikterna så anser jag inte att de är överdrivna-de är ju anpassade!
Om du var vaken...
Smulan
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): Schäfer och ACD

Föregående

Återgå till Dobermann