Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
rappotträning
27 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: rappotträning
Var tvungen att registrera mig så jag kan kommentera lite...
Jag och min sambo började så smått med rapport i somras för att vi tycker det är en kul gren och nog skulle passa några av våra hundar som älskar att springa. Det är inte så enkelt som det verkar - det är en sak att göra saker med sin hund när den är i ditt närområde (0-100m) en annan när den ska klara sig själv utan stöd på flera hundra meters håll. Att sedan lydnadspoängen är lägre bland rapporthundarna beror nog till stor del på som någon påpekade att hunden arbetat både fysiskt och mentalt mycket hårdare och under längre tid än man gör i övriga grenar. Vikten av en fysiskt vältränad och mentalt uthållig hund är otroligt viktig för att lyckas...
När det gäller moneytalks (som jag inte alls känner) så kan jag bara säga att jag är imponerad
Om man på 3 starter går från appell till elit så måste man uppenbarligen göra något rätt i träningen...
Sedan så skulle du nog vinna mer på att bli mer ödmjuk... Att häva ur sig att man har mer erfarenhet än de flesta när man precis flyttat hemifrån (vet ju iofs inte hur länge du bott hemma) är överdrivet. Tror många av de som ger råd på det här forumet har tränat och tävlat hund längre än vad du är gammal...
Ett tips om du vill komma i kontakt med tävlande är att åka och titta på en rapporttävling. Det har vi gjort och stämningen och den välkomnande attityden bland förarna gör att vi känner att rapport är en gren för oss. Visserligen har den inte högsta prioritet för tillfället då jag för egen del ska certifiera en tjänstehund bevakning i början av maj + att vi håller på med en hel del andra grenar. Vi hoppas ändå kunna starta i lägre någon gång i höst. Vi har dessutom valt att träna mycket ensamma - visserligen med två hundar ur samma flock - just för att det finns så mycket grundträning som måste klaffa. Det är möjligt att det blir aktuellt med en grupp såsmåningom när vi känner att tiden räcker till och vi kan ge lika mycket som vi skulle få tillbaks.
Mvh
Bengt
Jag och min sambo började så smått med rapport i somras för att vi tycker det är en kul gren och nog skulle passa några av våra hundar som älskar att springa. Det är inte så enkelt som det verkar - det är en sak att göra saker med sin hund när den är i ditt närområde (0-100m) en annan när den ska klara sig själv utan stöd på flera hundra meters håll. Att sedan lydnadspoängen är lägre bland rapporthundarna beror nog till stor del på som någon påpekade att hunden arbetat både fysiskt och mentalt mycket hårdare och under längre tid än man gör i övriga grenar. Vikten av en fysiskt vältränad och mentalt uthållig hund är otroligt viktig för att lyckas...
När det gäller moneytalks (som jag inte alls känner) så kan jag bara säga att jag är imponerad
Om man på 3 starter går från appell till elit så måste man uppenbarligen göra något rätt i träningen...
Sedan så skulle du nog vinna mer på att bli mer ödmjuk... Att häva ur sig att man har mer erfarenhet än de flesta när man precis flyttat hemifrån (vet ju iofs inte hur länge du bott hemma) är överdrivet. Tror många av de som ger råd på det här forumet har tränat och tävlat hund längre än vad du är gammal...
Ett tips om du vill komma i kontakt med tävlande är att åka och titta på en rapporttävling. Det har vi gjort och stämningen och den välkomnande attityden bland förarna gör att vi känner att rapport är en gren för oss. Visserligen har den inte högsta prioritet för tillfället då jag för egen del ska certifiera en tjänstehund bevakning i början av maj + att vi håller på med en hel del andra grenar. Vi hoppas ändå kunna starta i lägre någon gång i höst. Vi har dessutom valt att träna mycket ensamma - visserligen med två hundar ur samma flock - just för att det finns så mycket grundträning som måste klaffa. Det är möjligt att det blir aktuellt med en grupp såsmåningom när vi känner att tiden räcker till och vi kan ge lika mycket som vi skulle få tillbaks.
Mvh
Bengt
- bgn
- Nybörjare

- Hundras(er): Tollare, Blandras (BT/Papillon), Kelpie
Min erfarenhet är också att de låga kvalpoängen till SM har att göra med att rapporten är enormt krävande för hunden. Dels att springa en totalsträcka på, vad är den, drygt 6 km (?), dels ligga uppbunden i timmar och sedan ändå ha målbilden och viljan att springa och sen att ändå greja en lydnad. Kanske kvalpoängen skulle se annorlunda ut om lydnaden började tävlingen? Men att rapporten skulle vara en enkel gren håller jag inte med om alls. Det brukar funka bra upp till sträckor på 700 meter, men sen är min erfarenhet att det brukar kärva till sig. Och det är svårt att påverka en hund som är flera hundra meter ifrån en.
De hundar jag varit med och tränat (både egna och som medförare) har vi alltid börjat att träna själva, alltså inte i gäng. Först när hunden vet vad som förväntas av den har vi upplevt att det har varit värt att ta in andra hundar i träningen. Och andra människor för den delen. Det jag tycker känns frustrerande med rapporten är att det ofta är betygen 0 eller 10 som gäller på tävling och det är läskigt! Men också tjusningen...
Mitt råd är att börja träna med din mottagare, det finns hur mycket som helst att träna på! Kanske träffar ni några trevliga träningsmänniskor på er första tävling.
De hundar jag varit med och tränat (både egna och som medförare) har vi alltid börjat att träna själva, alltså inte i gäng. Först när hunden vet vad som förväntas av den har vi upplevt att det har varit värt att ta in andra hundar i träningen. Och andra människor för den delen. Det jag tycker känns frustrerande med rapporten är att det ofta är betygen 0 eller 10 som gäller på tävling och det är läskigt! Men också tjusningen...
Mitt råd är att börja träna med din mottagare, det finns hur mycket som helst att träna på! Kanske träffar ni några trevliga träningsmänniskor på er första tävling.
-

Killer - Nybörjare

- Hundras(er): Schäfer
Rapport kan vara den enklaste grenen ( hunden springer) eller den absolut svåraste grenen (hunden springer inte)
Ialla andra grenar har man en viss koll på hunden. Men i rapport får du lita på nåt annat under utbildningen.
Hitta ett område där det ALDRIG finns människor - börja 100m x 100m och bygg vidare.
Framgång bygger på tillit= nån väntar på mig o älskar mig!
Vänder hunden - va neutral - inte elak=du vet inte vad som hänt.
Börja om = HA TÅLAMOD ....eller byt gren![blyg [smiley9.gif]](./images/smilies/smiley9.gif)
Ialla andra grenar har man en viss koll på hunden. Men i rapport får du lita på nåt annat under utbildningen.
Hitta ett område där det ALDRIG finns människor - börja 100m x 100m och bygg vidare.
Framgång bygger på tillit= nån väntar på mig o älskar mig!
Vänder hunden - va neutral - inte elak=du vet inte vad som hänt.
Börja om = HA TÅLAMOD ....eller byt gren
![blyg [smiley9.gif]](./images/smilies/smiley9.gif)
- Ingela38
- Nybörjare

Är inne på min femte rapporthund. Anledningen till att jag håller mig till rapporten är att jag vill ha så många cert som möjligt. Har 40 i denna busenkla gren. Dessutom komma med på SM utan någon större ansträngning. Det är ju bara att lära hunden budföring. När den vet vad Marsch är så är det bara att tuta på och köra......
Konkurrensen är lika med noll, man är ju nästan alltid ensam...i alla fall efter rapporten.
Skojar förstås. Klart att detta är en trolltråd:-)
Konkurrensen är lika med noll, man är ju nästan alltid ensam...i alla fall efter rapporten.
Skojar förstås. Klart att detta är en trolltråd:-)
Rapport - en tuffare sport
- Enduro
- Lägre Klass

morran31 skrev:Hejsan,
är ny här på aktivhund, heter Maria och har precis fått hem den mest bedårande schäfervalp vid namn Morgana (morran)
Nu sitter jag och smider planer för framtiden. Och jag har stora planer. Kommer att satsa stenhårt på en framgångsrik tävlingskarriär.
Och när jag säger stenhårt så menar jag inte att lalla runt lite på tävlingar här och där,
NEJ målet är SM.
Problemet har varit att välja gren, men nu har jag efter noga övervägande bestämt mig för att börja med att satsa på rapporten.
Har hört att det är den lättaste grenenen och att typ alla som tävlar aktivt kommer till SM.
Nu undrar jag om någon vänlig själ här inne på forumet kan tipsa om något bra hårt satsande träningsgäng i Stockholm med omnejd.
Kravet jag har är att det verkligen är ett gäng som satsar högt, och inte bara tränar för skojs skull.
Är beredd att åka ågra mil för rätt grupp.
Ha en trevlig helg.
Varför väljer du en gren bara för att den är lättast eller smidigast att ta sig till SM i? Vore det inte roligare att då satsa hårdare. Tycker du talar lite emot det du skriver.
Titta på hundens stamtavla och se vad andra hundar i släkten utfört innan. Testa hunden och se vad den passar till. Så hade jag gjort och valt gren därefter. Inte bara för att det är enklast att ta sig till SM i. Kom igen! Du verkar ju ha mål och riktigt sug på att köra hårt. Så varför inte satsa fullt ut!
Stort lycka till!
![jätteglad [smiley4.gif]](./images/smilies/smiley4.gif)
Full rulle - Kanelbulle!
- Pjäxan
- Nybörjare

- Hundras(er): Jaktlabbar och Schäfer
Pjäxan; ts hund är oreggad enl. en annan tråd så hon skulle inte tävla den kom hon fram till,
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
27 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3