Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Blindmarkeringar
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Blindmarkeringar
Tänkte starta en allmän diskussion angående blindmarkeringar i söket då jag tycker det är intressant att höra hur andra tänker kring det.
Vad gör ni/skulle ni göra om situationen uppstod och vad tror ni det beror på att det uppstår?
Vad gör ni/skulle ni göra om situationen uppstod och vad tror ni det beror på att det uppstår?
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
-

Nebraska - Högre Klass

- Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.
Re: Blindmarkeringar
Jag tror att ett stort steg för att slippa det är att inte belöna "att hunden kommer med rullen" så att hunden uppfattar beteendet "att hämta rulle" är ngt positivt som den förväntas göra.
i efterhand; jag borde ha tränat längre med lösrulle och kört betydligt mer grundlig inlärning med både system, heldolda figgar, upprepade tomslag etc innan jag plockade på fastrullen. Det är alltid lätt att vara klok i efterhand...
hur jag löste det? sa till hunden att det inte var accepterat, kombinerat med massa träning som var som upplagd för att hunden skulle göra rätt så hon förstod vad det var jag ville. På nästa hund ska jag försöka skynda betydligt långsammare!
i efterhand; jag borde ha tränat längre med lösrulle och kört betydligt mer grundlig inlärning med både system, heldolda figgar, upprepade tomslag etc innan jag plockade på fastrullen. Det är alltid lätt att vara klok i efterhand...
hur jag löste det? sa till hunden att det inte var accepterat, kombinerat med massa träning som var som upplagd för att hunden skulle göra rätt så hon förstod vad det var jag ville. På nästa hund ska jag försöka skynda betydligt långsammare!
"Väjningsplikt är något som bara drabbar andra!"
- Luss
- Elitklass

- Hundras(er): Staffordshire bulldozer!
Kvittar om jag kör skall- eller rullmarkerande hund. Hunden får inte belöning förrän alla är samlade hos figgen. All belöning i form av näring eller föremål ger figgen hunden.
Är detta grund tränat tills det sitter i ryggmärgen så blindar inte hunden.
Rullhunden måste hämta föraren innan belöningen kommer skallhunden skall skalla hela tiden. Viktigt att den får skalla ut ev. får föraren hjälpa till här. När hunden har skallat ut får den belöningen.
Är detta grund tränat tills det sitter i ryggmärgen så blindar inte hunden.
Rullhunden måste hämta föraren innan belöningen kommer skallhunden skall skalla hela tiden. Viktigt att den får skalla ut ev. får föraren hjälpa till här. När hunden har skallat ut får den belöningen.
- bruksjycken
- Nybörjare

Vad det beror på att hunden blindar är olika ifrån hund till hund, jag har t.ex sett en del retrivers som blindar rätt flitigt, jag tror att en orsak är att dom har en glädje i själva bärandet, ibland har man slarvat med grunden, dvs börjat med fasta rullen för tidigt, ibland tror jag att hundar blindar för att dom löser ett problem, stress, osäkerhet, dom tar rullen för att dom tror att föraren blir nöjd med det.
Jag vill att en sökhund ska tänka så här, i nämnd ordning:
1; figge jippi, jag ska leka
2;Ok, passiv figge, är det någon lösrulle där?
3: Passiv figge, ingen lösrulle, då tar jag min fasta rulle.
Får man en hund att tänka så, då blindar dom inte
Vad jag skulle göra beror på hur hunden blindar, en hund som tar rullen på vittring av figgen, då skulle jag köra mycket hittaövningar, läänge, sedan skulle jag blanda med lösrulle. (jag skulle spänna upp fasta rullen så att hunden inte kunde ta den, eller ta av den) Jag skulle träna mycket på att hunden verkligen måste undersöka att det är en figge och inte bara vittring (diskrimineringsövningar, m.m)
Har jag en hund som plockar sin rulle hur som helst så skulle jag också spänna upp den och fundera ut en sätt att öka hundens figurantintresse,olika från olika hundar, och sedan sträva efter att hunden ska tänka efter stegen ovan.![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
Jag vill att en sökhund ska tänka så här, i nämnd ordning:
1; figge jippi, jag ska leka
2;Ok, passiv figge, är det någon lösrulle där?
3: Passiv figge, ingen lösrulle, då tar jag min fasta rulle.
Får man en hund att tänka så, då blindar dom inte
Vad jag skulle göra beror på hur hunden blindar, en hund som tar rullen på vittring av figgen, då skulle jag köra mycket hittaövningar, läänge, sedan skulle jag blanda med lösrulle. (jag skulle spänna upp fasta rullen så att hunden inte kunde ta den, eller ta av den) Jag skulle träna mycket på att hunden verkligen måste undersöka att det är en figge och inte bara vittring (diskrimineringsövningar, m.m)
Har jag en hund som plockar sin rulle hur som helst så skulle jag också spänna upp den och fundera ut en sätt att öka hundens figurantintresse,olika från olika hundar, och sedan sträva efter att hunden ska tänka efter stegen ovan.
![glad [smiley1.gif]](./images/smilies/smiley1.gif)
- Exet
- Elitklass

Håller med Exet....
Lära hunden att ta den fast rullen gör man veckan innan tävling...
Lite tillspetsat men just att ta egen rulle är en pyttesak i söket, jämfört med allt annat. Att från början träna med väl dolda figgar & lösa rullar är en bra grund att stå på. När sen min hund kan allt så tränar jag aldrig med fastrullen. Enbart motivationshöjande åtgärder & lösa rullar. Ofta börjar hunden blinda när man börjar peta & ställa massa krav som den inte förstår. Så ska man börja pilla i tex, raka skick, framslag osv så ge 17 i att ha rulle på.
Lära hunden att ta den fast rullen gör man veckan innan tävling...
Lite tillspetsat men just att ta egen rulle är en pyttesak i söket, jämfört med allt annat. Att från början träna med väl dolda figgar & lösa rullar är en bra grund att stå på. När sen min hund kan allt så tränar jag aldrig med fastrullen. Enbart motivationshöjande åtgärder & lösa rullar. Ofta börjar hunden blinda när man börjar peta & ställa massa krav som den inte förstår. Så ska man börja pilla i tex, raka skick, framslag osv så ge 17 i att ha rulle på.
Älska din granne men sätt upp ett staket....
-

luelgi - Högre Klass

- Hundras(er): Bäcä & Aussie
Ni alla säger i stort sätt samma sak, att sätta på rullen sent i träningen. Nu är jag ABSOLUT nybörjare på det här och undrar därför en hel del om söket. När jag läser Sven Järveruds bok Din hund Söker så skriver han precis tvärt om, att ha på rullen från absolut första träningstillfället för att köra en så att säga avvänjningsdressyr. Hunden ska vänja sig vid att ha något hängande och slängande under halsen och den bryr man sig inte om. Skulle hunden göra det får man vänligt men bestämt avstyra det påhittet. Han skriver även om att ha på "bringkopplet" under vanlig dressyrträning och rastning för att helt avdramatisera det. Är det ingen här som köper det sättet att träna? Varför eller varför inte?
-

Killer - Nybörjare

- Hundras(er): Schäfer
Jo jag har varit med att träna en jaktlabbar på det sättet,den ras jag vet som har stor glädje i att bära saker, och en del hundar tar rullen i ren stress, men jag tycker det är bättre att ordentligt lära hunden; Det blir bara lönsamt att plocka upp rulllen om du har hittat en figg, och då spänner jag hellre upp rullen så att hunden inte kan ta den om det är lösrulle eller hitta övningar, än att hålla på och korrigera hunden, jag vill undvika det. Jag har alltid fastrullen på mitt hund under söket, har jag en hund som visar tendens att plock upp rullen, det finns hundar som tar sin rulle och fortsätter att söka figgar, så har jag rullen i ett läge så att hunden inte kan ta den, jag tror att det är en effektivare inlärning om låter hunden gör rätt, och det är svårt att korrigera en hund som springer runt med rullen i munnen, hur ska jag få hunden att förstå på ett tryggt och tydligt sätt att det var fel att plocka upp rullen i det läget (om jag öht såg när det hände)
Men har du lärt hunden ordentligt (som jag vill mina hundar ska tänka)
1 Figge- vad kul, måste kolla om den omedelbart börjar leka med mig
2 Nej det gör den inte, men den har nog lösrullen
3 den är passiv- då tar hunden rullen
Har man det tankesättet hos hunden så slipper man blindningar och avståndsmarkeringar, dvs, man har lyckas LÄRA sin hund det man vill att den ska göra.
Min erfarenhet av hundar som plockar sin rulle i tid och otid och som man antingen försöker vänja dom av med det genom habituering av rullen eller genom korrigering
är att dom nästan alltid har lätt att återfalla i beteendet vid lite mer pressade situationer.
Men har du lärt hunden ordentligt (som jag vill mina hundar ska tänka)
1 Figge- vad kul, måste kolla om den omedelbart börjar leka med mig
2 Nej det gör den inte, men den har nog lösrullen
3 den är passiv- då tar hunden rullen
Har man det tankesättet hos hunden så slipper man blindningar och avståndsmarkeringar, dvs, man har lyckas LÄRA sin hund det man vill att den ska göra.
Min erfarenhet av hundar som plockar sin rulle i tid och otid och som man antingen försöker vänja dom av med det genom habituering av rullen eller genom korrigering
är att dom nästan alltid har lätt att återfalla i beteendet vid lite mer pressade situationer.
- Exet
- Elitklass

7 inlägg
• Sida 1 av 1