Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum
Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.
Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.
Registrera dig du också.
Mvh
Patrik
Skallhund?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Skallhund?
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av skallhund och hur ni har lärt in avståndet till figuranten och hur ni gjort med belöningarna.
Skulle bli överlycklig om jag fick några svar då jag har en skallhund och behöver lite tips med detta!
Skulle bli överlycklig om jag fick några svar då jag har en skallhund och behöver lite tips med detta!
Sandra
- Sandra1987
- Nybörjare

- Hundras(er): Malle
Re: Skallhund?
Jag lärde in avstånd och skall på mig själv.Går hon ändå för nära någongång får figuranten säga "backa" eller liknande.Själv säger jag till ordentligt om hon går nära men det tycker jag inte figuranterna skall göra(min hund gillar inte korrigeringar av andra)
Belönar med boll ut från hunden för att inte dra henne inpå sig.Ingen belöning i "legan" utan utanför.
Belönar med boll ut från hunden för att inte dra henne inpå sig.Ingen belöning i "legan" utan utanför.
- Eva J-R
- Nybörjare

- Hundras(er): Riesenschnauzer,schäfer,dvärgschnauzer
Vad är för nära?
Min hund sitter ca 50 cm ifrån figgen men är aldrig på. Hon har valt avstånd och är bekväm med det.
Min hund sitter ca 50 cm ifrån figgen men är aldrig på. Hon har valt avstånd och är bekväm med det.
-

choque - Lägre Klass

- Hundras(er): Två Schäfrar
Jag vet inte vad för nära är, det är väl lite upp till varje person. Men jag vill tävla "vanliga" söket och där är dom lite kinkigare med skallhundar vad jag förstått
Jag har lärt in avståndet på samma sätt som dig men det jag får är en pendling, hon bakar ut jätte fint och sen stutsar hon fram igen och jag vill väl ha henne på ett avstånd som är ca 1 meter från figgen egentligen. Men har absolut ingen aning om hur jag ska få henne att ligga still där.
Jag har lärt in avståndet på samma sätt som dig men det jag får är en pendling, hon bakar ut jätte fint och sen stutsar hon fram igen och jag vill väl ha henne på ett avstånd som är ca 1 meter från figgen egentligen. Men har absolut ingen aning om hur jag ska få henne att ligga still där.
Sandra
- Sandra1987
- Nybörjare

- Hundras(er): Malle
1,5 meter från figuranten tycker jag är idealet.Jobbigt att ha en hund skällande i örat och är dom "lite" nära kan det lätt bli ännu närmare.Vet inte om det är "regler" på vilket avstånd.Men viktigt är att dom ej springer på,är uppe och trampar på figuranten osv.Avståndet ska vara "bekvämt" för figuranten med tycker jag.
När man belönar är det (oftast)viktigt att inte "dra på sig hunden" utan belöna ut från sig.
Kan ju pröva att figuranten lugnt berömmer när avståndet är rätt så hunden lär sig rätt beteende.
När man belönar är det (oftast)viktigt att inte "dra på sig hunden" utan belöna ut från sig.
Kan ju pröva att figuranten lugnt berömmer när avståndet är rätt så hunden lär sig rätt beteende.
- Eva J-R
- Nybörjare

- Hundras(er): Riesenschnauzer,schäfer,dvärgschnauzer
Oki, jag är ganska ny i söket men rent spontant så tänker jag att om man tycker att det är jobbigt att figga för skallhundar, så bör man låta bli. Jag vill iallafall inte köra på folk som tycker att det är "jobbigt" att det låter i örat på dem. Det finns öronproppar ![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
-

choque - Lägre Klass

- Hundras(er): Två Schäfrar
Problemet är nog inte träningsfiggarna utan när du kommer på tävling och Agda 65år ligger figg å tycker det är obehagligt att din hund är för nära och säger åt domaren att det det var en otrevlig upplevelse.
Pang...så är det nedragning av betyg.
"Hunden får ej visa
tendenser att vilja angripa figuranterna. Varje aggressivt uppträdande ska
medföra betygssänkning. Anses det sannolikt att en funnen person blivit
verkligt oroad av hundens uppträdande bör högre betyg än 6 ej ges."
http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Bruksprov/Regler/Regler%20off.bruksprov%202007-01-01%20Hemsidan.pdf
.
"Hunden får ej visa
http://sbk.nu/upload/04_Tavla/Bruksprov/Regler/Regler%20off.bruksprov%202007-01-01%20Hemsidan.pdf
.
Anastila Bolaroider....
-

hokish - Högre Klass

- Hundras(er): Kelpie å Malle
hokish skrev:Problemet är nog inte träningsfiggarna utan när du kommer på tävling och Agda 65år ligger figg å tycker det är obehagligt att din hund är för nära och säger åt domaren att det det var en otrevlig upplevelse.
"Hunden får ej visa
.
Det där är ju så flummigt.... Det finns ju folk som blir livrädda om en intensiv hund skäller en halvmeter ifrån dem och tycker att det är aggressivt beteende.. Det borde väl stå i reglerna att om hunden vidrör figgarna ska betyget sjunka.
Ska man köra sök är det nog enklast att ha rullhund
![blinka [smiley2.gif]](./images/smilies/smiley2.gif)
If you think education is expensive, try ignorance.
-

Sanna M - AHfCh

- Hundras(er): malinois & schäfer
Min skallhund har fått skälla på en boll i figuranten hand och sen har vi dolt bollen mer och mer. Men bollen i handen har varit en hjälp för att få ut honom på avstånd, kommer han för nära så har riggen sträckt ut handen med bollen och han har backat undan från belöningen (vilket han lärt sig sen tidigare). Från början har vi fått in avståndet, både på min skallhund och min rullhund, genom att ha, till en början öppna, figuranter som klickar och kastar en boll över huvudet på hunden när hunden är ca 1 meter ifrån. Det gäller bara att ha figgar som kan se att hunden har "fäst" på figgen och inte letar fortfarande.
Avståndet på min skallhund har vi också fått hjälp med från den lilla skyddsträning vi gjort, belönat alla former av bakåttänk och liggtänk så de bitarna stärks upp och hunden tycker det är bekvämt att skälla så.
Avståndet på min skallhund har vi också fått hjälp med från den lilla skyddsträning vi gjort, belönat alla former av bakåttänk och liggtänk så de bitarna stärks upp och hunden tycker det är bekvämt att skälla så.
Sid, malinois -09, Fia, finsk lapphund -10 & Kaj, phalène -11
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
HUNDCENTER - hunddagis, träningshall, trim och kurser m.m. öppnar i norra Stockholm våren 2012. Se hundIDs hemsida eller vår facebooksida
Min privata blogg
-

Nebraska - Högre Klass

- Hundras(er): Malinois, phalène och sambons finsk lapphund.
9 inlägg
• Sida 1 av 1