RSS

Välkommen till Sveriges kunnigaste hundforum

Sveriges kunnigaste forum om hundar, för nybörjare till proffs.

Här samlas allt från nybörjare till proffsen av hundförare och diskuterar livet med hund, träningstips och mycket mer.

Registrera dig du också.

Mvh
Patrik

Target + labrador = svår kombination...

Här kan du diskutera Klickerträning, det roliga och effektiva sättet att träna hundar

Target + labrador = svår kombination...

Inläggav Mayas matte » 22 okt 2010 12:38

Är det någon som har bra tips på hur man "förklararar" för en labrador med gigantiskt apporteringsintresse att man inte ska hålla i pinnen utan bara gå till den?

Musmatta som tasstarget har jag fått överge för det funkade inte alls. Nu har jag ett upp-och-nervänt porslinsfat istället men hon blir bara frustrerad över att inte få upp det från marken... Föremålsintresset finns ju där men jag kan inte använda det för "mina syften" [smiley13.gif] När vi var på kurs igår föreslog min tränare att jag skulle använda något större än t ex musmatta som en hel bräda eller liknande. Men det hjälper ju inte på en hund som gladeligen hämtar en mindre (1,5 meter hög) björk, intakt med grenar och allt... [smiley8.gif]

Hon är en fantastisk hund att jobba med [smiley27.gif] och detta är ju egentligen bara något naturligt men om någon som läser detta kan hjälpa oss framåt vore det jättesnällt!
Jessica, väluppfostrad matte till världens finaste hundar Amora och Maya
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Hundras(er): Labrador

Re: Target + labrador = svår kombination...

Inläggav desdemona » 22 okt 2010 12:43

Handtarget kanske?? För att sen överföra på nåt annat typ post-it som du har i handen.
desdemona
Nybörjare
Nybörjare

Inläggav calm » 22 okt 2010 14:11

Jag har liknande problem, trots att jag har motsatsen till apportör. Han vill hämta, eller bita i targeten, kanske delvis för att jag så ofta belönat gripande och hämtandet. Om han märker att jag inte klickar för att han hämtar den så vill han slita den i stycken i ren frustration. Vid klossträningen la jag tegelstenar i en skokartong, men han hämtade likförbaskat, och både den kartongen och ett antal kataloger slets i strimlor innan vi kom vidare. (Packtejp runt katalogerna gjorde att jag slapp städa så mycket efter varje försök).

Problemet dyker fortfarande upp, och jag har därför varit för lat för att använda targetstick. Handtarget är bättre om nosen ska vara inblandad. Men det som löste problemet med att stå på lådan, och andra targets var timing, och att höja kriterierna mycket långsamt i början. Ibland hamnade en tass på targeten innan nosen, och då gällde det att klicka precis då. Så småningom klickade det rätt i skallen, att det var tassen på, och inte hämta, som gav utdelning. När han väl började vänta på sitt klick gick det att töja mycket långsamt till att han höll tassen där någon sekund osv till att stå kvar där med båda tassarna.

Jag förstår precis känslan av hopplöshet, och uppgiften känns omöjlig, men jag tror det går med mycket tålamod, och som sagt bra timing [smiley1.gif]
calm
Appellklass
Appellklass

Inläggav tofsan » 22 okt 2010 14:38

Betongplatta??????? [smiley16.gif]

Eller snabbt ett "stanna" kommando, följt av klick/beröm/belöning.

Använde faktiskt en sån metod på min förra hund som absolut hade fått för sig att hon skulle bolla metallapporten med framtassarna då man hade slängt den över hindret. Först vågade vi inte satsa på den strategin men sen provade vi i alla fall i ren desperation, och det gick långt över förväntan! Snabbt "stanna" för att få stopp på henne och sen "apport" och så var det problemet löst efter bara några gånger...
tofsan
Elitklass
Elitklass

Inläggav Varja » 22 okt 2010 17:56

tofsan skrev:Betongplatta??????? [smiley16.gif]

Eller snabbt ett "stanna" kommando, följt av klick/beröm/belöning.

betong, sten eller bly, det ingen dum ide alls [smiley1.gif]. Gäller ju att göra det lätt för hunden att förstå vad man vill i början. När targeten inte går att greppa och de märker att det lönar sig att bara nosa/sätta tassen på brukar de snabbt börja göra det istället. [smiley2.gif]. När det funkar kan man byta till lättare föremål som inte påminner om ngt hunden fått belöning för att apportera tidigare, en porslinstallrik tex, och gärna också det funkar att skicka den från långt håll och att den återvänder vid klicket utan att ta med sig targeten... När det går bra kommer det inte så bli svårt att klicka in nostargetpinne heller tror jag.

Tänker iaf att det är så jag skulle gjort med makens fullkomligt apporteringstokiga vorsthe om vi/dom (han & husse) skulle hamna i det läget TS beskriver. Men har inte det problemet då jag roat mig med att klickerträna med honom med hemma i köket sen han var liten bebis så han vet redan skillnaden liksom. [smiley1.gif]. Fast nu är jag ju ingen klickerexpert på nåt vis så detta kanske är helt fel tips att komma med?

Och personligen skulle jag nog inte blanda in ett "stannakommando" i ett apporteringsmoment om det inte var absolut nödvändigt, men så har jag ju heller aldrig tränat/tävlat lydnad med den typen av hund så jag vet inte eg... Däremot jag vet flera mkt duktiga förare med apporteringsgalna hundar som måst göra så och det har funkat bra för dem. Alla sätt är bra utom de dåliga![smiley1.gif]
Qui me amat, amat et canem mean. Plusque minusque...
Varja
AHfCh
AHfCh

Hundras(er): rasrena byrackor x 5

Inläggav kallsvett » 22 okt 2010 18:29

Bra Tofsan, så ska man göra!
Bra ide!
kallsvett
Appellklass
Appellklass

Inläggav Åsa A » 22 okt 2010 18:56

Med mina egna hundar - som inte är apportörer men som vet att det finns stort värde i att ta upp saker och lämna till matte - och även med andra hundar som gärna plockat upp targeten har vi gjort så här:

Hunden står framför dig, vänd mot dig. Musmattan på marken mellan hund och förare. På det sättet kan man klicka och sen direkt stoppa fram godiset, innan hunden hinner köra ner huvudet och försöka ta musmattan. Då hinner heller inte hunden bli frustrerad.

Är hunden riktigt jobbig på att köra ner huvudet kan man sätta på koppel så kan man rent fysiskt hindra den från att ta targeten. Man kan då också klicka och sen snabbt röra sig själv bakåt (medan man presenterar belöningen) och på så sätt få med sig hunden bort från den lockane targeten.

När hundarna börjar lära sig att det lönar sig mer att bara trampa på targeten så brukar beteendet minska och förhoppningsvis helt försvinna.
Användarvisningsbild
Åsa A
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Beauceron x 4

Inläggav Mayas matte » 22 okt 2010 21:40

Tack för alla tips!

Man blir alldeles varm om hjärtat att vilt främmande människor engagerar sig i ens nybörjarproblem [smiley20.gif]

När det gäller tasstarget så tror jag INGEN hinner säga stopp innan hon har tagit den... Hon rusar fram i 190 med ambitionen att göra just det, att ta den - så tassen når aldrig fram! Och handtarget är hon jätteduktig på så det är inte det att hon inte fattar, det är bara det att hon vill ha roliga saker i munnen. Och det är ju bra att hon tycker träningshjälpmedel är roliga saker, värre utgångsläge kunde man ha [smiley2.gif]

Jag får helt enkelt traggla på med porslinsfatet, NÅN gång ska väl tassen hamna där! Problemet är ju att munnen kommer rent fysiskt dit först! Men när det väl sitter så kommer jag att vara SÅ tacksam, ska försöka tänka på det nu medan jag väntar på den känslan.

Trevlig helg allihop [smiley1.gif]
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Inläggav Mayas matte » 22 okt 2010 21:44

Tack för alla tips!

Man blir alldeles varm om hjärtat att vilt främmande människor engagerar sig i ens nybörjarproblem [smiley20.gif]

När det gäller tasstarget så tror jag INGEN hinner säga stopp innan hon har tagit den... Hon rusar fram i 190 med ambitionen att göra just det, att ta den - så tassen når aldrig fram! Och handtarget är hon jätteduktig på så det är inte det att hon inte fattar, det är bara det att hon vill ha roliga saker i munnen. Och det är ju bra att hon tycker träningshjälpmedel är roliga saker, värre utgångsläge kunde man ha [smiley2.gif]

Jag får helt enkelt traggla på med porslinsfatet, NÅN gång ska väl tassen hamna där! Problemet är ju att munnen kommer rent fysiskt dit först! Men när det väl sitter så kommer jag att vara SÅ tacksam, ska försöka tänka på det nu medan jag väntar på den känslan.

Trevlig helg allihop [smiley1.gif]
Mayas matte
Appellklass
Appellklass

Inläggav Åsa A » 22 okt 2010 22:21

Mayas matte skrev:När det gäller tasstarget så tror jag INGEN hinner säga stopp innan hon har tagit den... Hon rusar fram i 190 med ambitionen att göra just det, att ta den - så tassen når aldrig fram!

Just det där är det jag förslår att du börjar med - se till att hon inte KAN rusa fram till den; dvs. ha targeten så nära att hon bara behöver lyfta tassen eller möjligtvis ta ett steg fram och sen lyfta tassen. Ju mer hon får chansen att springa, desto mer liknar det apportering och då gör hon det hon kan - apporterar... [smiley2.gif]

Kör inomhus kanske? Blir lite mindre ytor, ingen chans att springa, och kan även ändra inställningen till momenten för hundens del - ny miljö, "nytt" moment.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Åsa A
Nybörjare
Nybörjare

Hundras(er): Beauceron x 4

Nästa

Återgå till Klickerträning